Uit Recreatief Totaal

Van wipkip tot E-sportarena

Geplaatst op: 13 juni 2022

De wereld van sport en spel is volop in beweging. En dat heeft ook zijn invloed op recreatiebedrijven. Waar ooit de wipkip en jeu-de-boules-baan op de camping al voldoende vermaak waren voor de recreant, maken tegenwoordig interactieve speeltuinen en VR-zones onderdeel uit van het recreatieaanbod van dagattracties en verblijfsaccommodaties.

De generatie X (geboren tussen 1965 en 1976) groeide op met tafelvoetbal, flipperkasten, poolbiljart, tafeltennistafels en airhockeytafels. Voor een ‘gulden’ kon je je een tiental minuten uitleven in de ‘Arcadehal’ van de camping. Maar ook de eerste spelcomputers deden in hun jeugd hun intrede.

In het E-book ‘Esports’ van het Kenniscentrum Sport & Bewegen valt te lezen hoe de digitale ontwikkelingen zich vervolgens razendsnel voltrokken. In 1972 introduceerde het computerbedrijf Atari het tafeltennisvideospel Pong. Dit bracht diverse andere bedrijven op ideeën. Het speelautomatenbedrijf Taito kwam met racespellen (Astro Race 1973, Speed race 1974) waarbij twee spelers tegen elkaar konden racen en in 1980 lanceerde Autodesk het eerste virtuele sportspel Virtual Racquetball; door sensoren op een gewoon racket te plaatsen, kon je een computerized racquetball game spelen op het scherm.

In het volgend decennium werden zogenoemde public gaming festivals georganiseerd die het begin vormen van wat we nu aanduiden met Esports. In Nederland ging Atari met een roadshow langs festivals, pretparken en campings waar spelers in toernooivorm het tegen elkaar konden opnemen. Zo kwam op 22 juli 1984 de Atari Computer Show naar Duinrell.

Met de komst van het wereldwijde web in 1989, de daling van de computerprijzen en de nodige innovaties in hardware (multiplayer functies en local area networks) en software (waaronder first person shooter games) ontstond er een boost in het gebruik van videogames

In 2000 werden de eerste World Cyber Games gehouden en in 2003 de eerste wereldkampioenschappen (Electronic Sports World Cup). In Nederland wordt in Eindhoven sinds 2005 het jaarlijkse landskampioenschap gehouden, als onderdeel van het Dutch Gaming Festival. Sinds 2010 zit esports pas echt in de lift. Dat kwam doordat via het internet diverse streaming media (ESPN, Yahoo!, Sport1, Kicker, Twich.tv, Mixer.com en YouTube) Esports wedstrijden aanboden, waar veel naar gekeken werd. De website Twitch.tv ontwikkelde zich tot hét platform voor Esports wedstrijden.

Hoewel het verschil in recreatief gamen tussen vrouwen en mannen niet heel groot is (54% om 46 %) wordt gaming/Esports in de meerderheid beoefend door mannen. De spelers zijn vooral jong. Van de 16- tot 20-jarigen speelt iets meer dan de meerderheid (53%) en van de 65- tot 80-jarigen slechts een enkeling (4%).

In China concurreren grote steden om zogenaamde Esportshubs. In Hangzhou staat er onder andere een Esports stadion (LGD Gaming), een Esports academie, een Esports themahotel, een thema-/pretpark, business center en zelfs een ziekenhuis, ontworpen voor Esporters. Rotterdam Ahoy was al diverse keren de locatie van grote toernooien. Nu ontstaan er ook speciale Esports arena’s in Nederland zoals H20 Esports Campus in Amsterdam. Met meer dan 12.000 m2 is H20 Esports Campus een walhalla voor de nieuwe generatie. In het hart ligt het Rabo Esports Stadium, een permanente ingerichte event locatie voor Esports en gaming events en -producties.

Hoe ziet een programma (of ‘Esports Experience’ zoals H20 dit zelf noemt) eruit? Bij ontvangst kan je al even tafelvoetballen of simracen of op één van de computers in de lobby. De Esports Wall nodigt vervolgens uit voor een potje digitaal darten, vier-op-een-rij of penaltyschieten. Daarna ga je een potje gamen in de Omen Gaming Club, bijvoorbeeld Rocket League, FIFA of Fortnite in de PlayStation Area. Tenslotte ga je ook Virtual Reality ervaren. 

Marktonderzoekbureau Newzoo, de grootse provider in de game- en e-sportsector stelt: “De Gamingindustrie wordt groter dan de sport- en spelindustrie” Niet voor niets ook dat Meta, het moederbedrijf van facebook volop inzet op de Metaverse, een virtuele omgeving waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, events kunnen bezoeken en tegen of met elkaar kunnen gamen of Esporten.

We staan pas aan het begin van de omslag van traditioneel sport en spel naar digitale varianten. En zoals dat voor veel ontwikkelingen geldt, sommige zullen de traditionele vormen vervangen, andere aanvullen. Zoals papier nog steeds naast online bestaat, zal ook de speeltuin /hal niet verdwijnen, maar veranderen én interactiever worden zal ie zeker.  Als recreatieondernemer dien je je hiervan bewust te zijn als je nieuwe investeringen plant in sport- en spelvoorzieningen. En steeds meer ondernemers maken deze stap. We geven je graag wat voorbeelden uit de praktijk.

Voorbeelden in de praktijk

Gamecities bij verblijfsaccommodaties Grote spelers in de leisure-branche anticiperen ook op de VR-trend. Zo heeft Landal een gamecity geopend op Landal De Lommerbergen en Landal Het Vennenbos en heeft Roompot een Virtual Reality Zone geopend op Vakantiepark Aquadelta.

Musea

VR wordt ook in toenemende mate toegepast door musea. Zo gebruikt het Philadelphia’s Franklin Institute VR om de kijk van bezoekers op de wereld te veranderen. Virtueel kun je naar de bodem van de oceaan, naar de binnenkant van het menselijk lichaam of naar de ruimte. Het Louvre lanceerde een tijdje terug ‘Mona Lisa: Achter het glas’. Hierin kun je het schilderij verkennen door middel van diverse animaties. Het National Museum of Australia maakte een VR experience met David Attenborough waarmee je 540 miljoen jaar teruggaat in de tijd. Je komt zo meer te weten over de vroegste vormen van onderwaterleven en bedreigde diersoorten vandaag de dag.

Attracties

Een andere virtuele ervaring die hard in opkomst is, zijn de virtuele attracties. Dit kunnen attracties zijn die helemaal draaien om Virtual Reality of het zijn bestaande attracties die worden aangevuld met VR. Zo kun je bij Indoor Skydive Roosendaal niet alleen het gevoel van skydiven in een windtunnel. Je kunt dit ook nog eens aanvullen door een VR ervaring waarbij het echt lijkt alsof je uit een vliegtuig springt en in de lucht zweeft.

Trendsetter in Nederland

Wouter van den Bijgaart (zie ook het artikel ‘Een koffer met Virtual Reality…’ in de vorige editie van Recreatief totaal), was één van de eerste ondernemers die VR op professionele schaal uitrolde in Nederland.

Van een enthousiaste ondernemer met een VR-headset, een PC en een kofferbak is zijn bedrijf in een jaar tijd uitgegroeid tot de koploper op het gebied van VR entertainment in Nederland. Ooit begonnen als professioneel pokeraar ging hij op zijn 21e Natuurwetenschappen en Innovatiemanagement studeren. “Blijkbaar maakte geld me niet gelukkig maar vooruitgang juist wel.” zei hij eerder. En wat hem motiveert? “Elke dag hard werken om het leukste nieuwe uitje van Nederland te creëren én  bezoekers te verrassen met het gaafste op VR-gebied. Wij geloven dat Virtual Reality de wereld op zijn kop gaat zetten en willen zoveel mogelijk mensen deze unieke technologie laten beleven!”

Dat hij het met zijn ondernemersvisie bij het rechte eind heeft gehad moge blijken uit de bezoekcijfers. Inmiddels hebben al meer dan driehonderdduizend mensen kennisgemaakt met The VR Room. Inmiddels wordt hij ook door andere leisure-ondernemers ingeschakeld als consultant.  Zo kan hij zijn nieuwsgierigheid blijven bevredigen. “VR geeft me duizenden  manieren om creatief te zijn en situaties van verschillende kanten te benaderen. Dat is wat me het meest intrigeert van deze technologie. Het bied je mogelijkheden die niet worden beperkt door de fysieke wereld. Ik ben iemand die zich altijd afvraagt hoe dingen verbeterd kunnen worden, en of de oplossing misschien wel compleet ergens elders ligt.” Pokeren heeft hem geleerd niet alleen naar de resultaten te kijken maar vooral naar de keuzes die je maakt. En dat hij  niet reageert , maar inderdaad juist zélf de keuzes maakt moge blijken uit deze anekdote “Hallo Wouter, met Reena van Talpa Network, kan jij last minute wat 360° video’s leveren voor in Koffietijd” waarop hij antwoordde “We leven in 2021, ik stel wat leukers voor; we gaan Vivian Slingerland gewoon op een wolkenkrabber zetten, da’s leuke TV!”

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.