Een Virtual Tour beleef je niet alleen in een VR-bril

Wie zijn potentiële gasten van tevoren een kijkje wil geven in de accommodatie en omgeving, kan hen natuurlijk uitnodigen voor een bezoek. Voor veel toeristische locaties is dat echter veel te omslachtig en tijdrovend. De mogelijkheden om een locatie of accommodatie virtueel te bezoeken, worden steeds professioneler. De nieuwste systemen ontwikkelen zich in een richting die zelfs méér biedt dan een live bezoek. 

Virtual Reality Tour

Hans van der Post van Omni VR maakt met zijn bedrijf Virtual Reality (VR) rondleidingen en geeft een inkijkje in de mogelijkheden en meest praktische inzet van Virtual Tours in de recreatiesector. Een interessante conclusie: “Creëer niet een VR-rondleiding welke alleen geschikt is voor een VR-bril, maar maak ook een doorvertaling voor alledaags internetgebruik. VR door middel van een speciale bril bekijken, biedt een spectaculaire ervaring, maar de doelgroep die snel een VR-bril bij de hand heeft, is vooralsnog te klein.”

Wat is de meerwaarde van een VR-tour op je website? 

Van der Post: “Uit een door Google uitgevoerd onderzoek blijkt dat een website met een virtual tour gemiddeld 5 tot 10 keer zo lang wordt bekeken. Tevens stelt het onderzoek vast dat de kans op een conversie wordt verdubbeld. Wij zien dat de bezoekers die een Virtual Tour bekijken nieuwsgierig raken naar de diepere lagen in de tour en daardoor vaak blijven doorklikken naar meer informatie.”

Wat is de meerwaarde van een beleving in VR ten opzichte van een video? 

Van der Post: “De consument wil steeds meer zelf de controle hebben over hetgeen dat zij willen zien en op welk moment. In tegenstelling tot een promotiefilm die voorbij gaat in het tempo en in de volgorde die de regisseur heeft bedacht, heb je met een virtual zelf de controle over wat je wilt zien en hoe lang je erover wilt doen. En als je de volgende ruimte wilt gaan “beoordelen” kan je zelf bepalen welke ruimte dit is.”

Op welke devices kun je een Virtual Tour bekijken?

Van der Post: “De virtual tours kunnen worden geïntegreerd op een website of los daarvan worden getoond in een browser. De virtual tours zijn geschikt voor desktops, laptops, tablets, mobiele telefoons en VR-brillen. Door de verschillende gebruiksopties wordt een investering in een virtual tour ook makkelijker terugverdiend. In verhouding tot andere marketinguitgaven is een virtual tour een hele goedkope investering, zo is gebleken op de langere termijn.”

Kun je enkele voorbeelden geven van opties die voor verdieping zorgen? 

Van der Post: “In onze tours hebben we op diverse manieren extra informatie en mogelijkheden toegevoegd die het voor de kijker extra interessant maken om de locatie verder te ontdekken. Denk hierbij aan het aanklikbaar maken van de gastvrouw die enthousiast vertelt wat de gast kan verwachten. Een ander voorbeeld is het verrijken van de virtual tour met informatie over de behandelingen en methodes van de Spa/Wellness of de actuele menukaart in het restaurant.”

Wat zie jij als belangrijke eigenschappen voor een onderscheidende Virtual Tour? 

Van der Post noemt drie eigenschappen die een Virtual Tour die onderdeel uitmaken van de meest succesvolle projecten: 

  • Gamification: Door extra informatie toe te voegen, is een virtual tour een soort virtuele speurtocht geworden naar extra informatie waardoor je de bezoeker een leuke tijd bezorgt.
  • Transparantie en vertrouwen: Een virtual tour geeft de potentiële klant een gevoel van transparantie. Je hebt als bedrijf niets te verbergen en dat geeft het vertrouwen aan de bezoeker om daadwerkelijk een boeking te maken. 
  • Herkenbaarheid: Als de gast op locatie komt, is deze herkenbaar. Dit geeft de klant zowel een goed gevoel als zelfvertrouwen betreft het maken van de juiste keuze.

De toekomst van Virtual Reality toepassingen

Op dit moment beschikt nog lang niet iedereen over een VR-bril. Een uitvinding die de toepassing wel laagdrempeliger heeft gemaakt, zijn de kartonnen brillen. Deze kunnen in combinatie met een smartphone ingezet worden als een VR-bril en worden vaak gratis meegegeven bij een VR-ervaring. Er bestaat ook een plastic variant, maar deze is iets duurder. Uit onderzoek van Greenlight VR uit 2016 blijkt dat consumenten in de toekomst het meest geïnteresseerd zullen zijn in informatieve VR-toepassingen in toerisme (74%), gevolgd door film (67%), live-evenementen (67%) en ontwerp van (vakantie)huizen (66%). Op het gebied van advertenties is de consument iets terughoudender, maar ook daarin staat de categorie ‘reizen en avontuur’ (58%) bovenaan de lijst met VR-toepassingen waarvoor de consument zou kiezen. 

Meer informatie: www.omnivr.nl

Geplaatst op 26 november 2019
Deel dit artikel op

Misschien is dit ook interresant

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via info@recreatieftotaal.nl of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.