Op zoek naar de trends All over the World
Ongetwijfeld had u al gehoord van het bijlwerpen als nieuwe attractie? Dit zal dus wat mij betreft geen trend worden. Als ik dit schrijf ben ik al weer op de terugweg van de IAAPA Expo in Orlando. Daarvoor bezochten we o.a. La Rochelle en de MAPIC in Frankrijk, the Holiday Park Show in Birmingham, de FSB Köln en een congres van de VDH Indoor Speeltuinen Duitsland. Genoeg gehoord dus om uitstekend op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen in de markt….
Pas op voor de Muffin, Vet – Vetter – Vetst
Al eens een muffin geproefd met warme kaas dip? Het was afgelopen week een feest van herkenning op de beursvloer met ruim 650 bedrijven van over de hele wereld op de attractie-vakbeurs IAAPA EXPO in Orlando.
Een van de trends die meteen opvalt in Orlando is de onstuimige groei in nieuwe FAST FOOD concepten! Wij zullen de komende tijd, ook in Europa, te maken krijgen met meer soorten Candy-achtige One Food Conceptstores. Tijdens de presentatie over de FOOD TRENDS in pretparken en Family Entertainment Centers was alles er op gefocusseerd de grootst mogelijke porties te verkopen. Nieuw zijn de ALL YOU CAN EAT jaar abonnementen die men kan kopen! De prijzen variëren van $ 85 tot $ 175 per jaar. Ondank dat men overal de calorieën op de menu’s vermeld, zie ik de gemiddelde Amerikaanse pretparkbezoeker alleen maar dikker worden.
Wat ook niet lang meer op zich laat wachten is dat we in Europa met verschillende dagprijzen te maken krijgen. Wie op dezelfde dag een bezoek aan het bekende Disney EPCOT CENTER betaalt in voormiddag de prijs per bezoeker $ 125,- en even na de middag betaal je voor hetzelfde entreekaartje de prijs van $ 139,- Zie hier de invloed van BIG DATA.
VR = Booming maar de Escape Room is op zijn retour
Wie zien een terugloop in het aanbod van Escape Rooms. Volgens experts was dit echt een hype die langzaam uit beeld zal verdwijnen. Concepten met een langere houdbaarheidsdatum zijn de Prison Escape en combi’s met een AR of VR content. VR is inmiddels in vele varianten en uitvoeringen op de beurs te vinden. Ik loop al veertig jaar in Amerika en heb nog nooit zo’n explosie meegemaakt bij de introductie van een nieuw productconcept in de markt. Het gaat in aantallen en variatie van het aanbod dat van de softplay en indoorspeeltuinen ver voorbij. De schietspellen voeren nog steeds de boventoon maar de opkomst van familievrinedelijke spellen is de grootste nieuwkomer. De ontwikkelingen gaan nu zo snel dat nieuwe generaties zich al weer aandienen. VR wordt draadloos en een nieuwtje is dat spelers met elkaar kunnen praten binnen een spelvorm. Steeds meer nieuwe combinaties ontstaan zoals in een Formule 1 auto waarmee je in Virtual Reality op elk willekeurig Grand Prix Circuit ter wereld kunt racen. Maar ook met een VR door een waterglijbaan of in een achtbaan. VR lijkt een onuitputtelijk bron van creativiteit aan te boren, maar het gevaar als early adopter is dat men (te) vroeg op de markt komt en al weer snel wordt voorbijgestreefd door nieuwere en betere concepten. VR, waar ik eerder zelf niet zo veel potentie in zag, wordt heel groot.
Met de Sky Rider in hogere sferen
Of heet hij misschien Hang Glider? Het is nog pas enkele jaren dat deze nieuwe attractie het levenslicht zag en diverse producenten claimen de bedenker te zijn. Het is een doorontwikkeling van een abseil-toren. Afgelopen jaar is deze in Nederland voor het eerst te zien geweest als nieuwe outdoorattractie bij Attractiepark Slagharen, geleverd door Walltopia. Tegenwoordig zien wij deze spectaculaire attractie niet alleen in de buitenlucht maar ook bij indoor speeltuinen en zelfs in grotere winkelcentra. De verwachting is dat wij er nog vele zullen volgen.
Minigolf de attractie voor #SocialEntertainment
Het is alweer de vierde generatie midgetgolf. Na de oorspronkelijke wedstrijdmidgetgolfbaan van eterniet kwam er de Adventure Golfbaan gevolgd door het succesvolle Indoor Glow Golf. Het allernieuwste komt mede door de opmars van het #SocialEntertainment waarbij grote horecabedrijven spectaculaire industriële kermisachtige midgetgolfbanen ontwikkelen gericht op de millennials. Het lijkt een beetje op de ontwikkelingen in ons land van Boules-Bites & Beers. Jeu de Boules, lekker drinken en eten in een gezellige uitgaansomgeving. Dit soort concepten gaan we binnenkort ook meer zien in Nederland. Een andere trend die is komen overwaaien uit Japan en langzaam ook bij ons aanslaan zijn de KARAOKE Play Stations. Met een scala aan muzieknummers diverse uitvoeringen van solo tot en met een groep van zes tegelijk.
Arcade is coming – Super Mario is back!
Ongetwijfeld kent u onze helden nog uit het prille begin van het computertijdperk met helden als Super Mario, PAC MAN of Donkey Kong. Ze zijn weer allemaal terug met heel veel nieuwe soorten van tafel computerspellen. In Nederland speelt de keten GameState hier op in. Zij kwamen onlangs nog op TV in een item over handhaving van leeftijden ivm de gewelddadige spellen. We staan in deze markt nog pas aan het begin van de ontwikkeling van nieuwe exploitatiemodellen die nu al her en der opdoemen met namen als Fun Arena, Arcade Center of Casino Games. Vooral bij traditionele bowlingbanen en FEC’S zullen deze arcades de komende jaren meer en mee te zien zijn.
Van E-Sports tot Bowling Gaming
De huidige leisuremarkt wordnt nog altijd grotendeels bepaald door een Old Boys Network zoals ook de organisatie van de IAAPA zich manifesteert. Zou het daarom pas het eerste jaar zijn waarin de eerste E-Sport bedrijven zich laten zien? De reden zal waarschijnlijk zijn geweest dat er tot nu toe geen verdienmodel achter zit- en dat het teveel gezien werd als het traditionele consumenten computerspel! Een nieuwe ontwikkeling is dat juist door meerdere computer-speelconcepten in de juiste setting, worden aangeboden bij FEC’S, bowlingcentra’s of in combinatie met een horeca concept. En dat blijkt zeer succesvol. Nu nog kost een investering voor een systeem voor 18 spelers zo’n € 500.000. Het verdienmodel zit in het verhuren van de computer per uur of per spel van 15 minuten. Het leuke is dat juist de jongeren het gezellig vinden om buitenshuis te spelen. Juist het sociale aspect speelt hier een voorname rol en je bereikt er een nieuwe doelgroep mee. Ook dit zal de komende jaren een enorme vlucht nemen. Het biedt bovendien een bijzondere kans in het #retailtainment vraagstuk. De laatste ontwikkeling is de transformatie van een traditionele bowlingbaan naar Bowling Gaming. Je gooit niet meer alleen kegels om, maar je kunt via de banden extra punten scoren, die via terminals die boven de banen worden geregistreerd en een met complete game scène mogelijk maken.
Wilt u meer terug zien van al deze nieuwe opkomende Trends dan adviseren wij een van de komende events te bezoeken waar sprekers komen uit het buitenland om hun ervaringen te delen en u de noviteiten te presenteren.
Vergelijkbaar nieuws
Virtual Realitytechniek nog volop in ontwikkeling
Youseum ‘Social Media Experience’
Cops vs Robbers; in real life spelen met virtual reality
Op bezoek bij de World Expo & Leisure Hotspot Dubai
Duik letterlijk in een Virtual Reality-wereld bij LAGO
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.