Uit Recreatief Totaal

Virtual Realitytechniek nog volop in ontwikkeling

Virtual Reality is volop in ontwikkeling – en ook de recreatiesector ziet kansen. De techniek staat echter nog in de kinderschoenen. Waar liggen de kansen – en waar zijn er (nog) beperkingen?  De beleving ‘in de bril’ is vooralsnog indrukwekkend; met bijzondere belevingswerelden en steeds meer interactiviteit. 

Virtual Reality

Virtual Reality (VR) is inmiddels een techniek die een diversiteit aan toepassingen kent in de recreatiesector. Dat zagen we onlangs ook al op de IAAPA Europe Expo, waar VR toepassingen in steeds meer attracties worden geïntegreerd. Wat VR toevoegt aan de beleving wordt slechts begrensd door de fantasie van de ontwikkelaar. In de recreatie zorgt dat voor een meerwaarde doordat de bezoekers in belevingen terecht komen die voorheen niet gevisualiseerd konden worden. Denk bijvoorbeeld aan een historische setting, lopen tussen de dinosauriërs, een beleving in de ruimte, of deel uitmaken van een fantasiewereld.

De techniek achter Virtual Reality

Toch is de techniek duidelijk nog niet ‘af’. Het grootste obstakel vormt nog altijd die grote VR-bril die je op je hoofd moet zetten. Er zijn nog altijd veel opstellingen waar de bril met een kabel aan de computer is verbonden. Dat is natuurlijk een enorme beperking als je vrij wilt bewegen. Waar problemen worden gesignaleerd, zijn er gelukkig ook ontwikkelaars die werken aan oplossingen. Dat zorgt voor nieuwe ontwikkelingen in de wereld van VR…

Toekomstige ontwikkelingen Virtual Reality

De belangrijkste ontwikkeling zijn technieken om de VR bril draadloos te maken. De technische beperking op dit moment is dat er voldoende snelheid van data overdracht gerealiseerd moet worden. De resolutie in de brillen wordt steeds hoger, interactiviteit vraag om rekenkracht en er komen steeds meer multi player toepassingen waardoor de capaciteit vermenigvuldigd dient te worden met het aantal deelnemers. Een van de aanbieders van een oplossing op dit gebied is TP Cast. Zij leveren ‘kastjes’ die boven de VR speelzone komen te hangen en snel het signaal kunnen doorgeven naar de headsets. Een nieuw nadeel van draadloos is dat de headsets moeten worden voorzien van een eigen batterij. Deze batterij modules draag je bij TP Cast niet op je hoofd en heeft een gebruiksduur van 5 uur.

Meer informatie: www.tpcastvr.com

De Virtual Reality bril

Een duidelijk kenmerk van de VR ervaring is dat de beleving plaatsvindt ‘in de bril’. Je bent daardoor niet verbonden met de fysieke omgeving. Je zou een spel dus ook gewoon thuis met een geavanceerde spelcomputer kunnen beleven. Combinaties met andere technieken, zoals Augmented Reality en Mixed reality maken een relatie met de fysieke omgeving alweer wat laagdrempeliger. De VR ervaring is niet voor iedereen even prettig. Soms worden mensen er, zeker bij bewegende attractie, een beetje misselijk van. Inmiddels zijn er wel verbeteringen ingevoerd. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de beweging in je bril en in het echt goed moeten overeenkomen. Met de VR bril sluit je je af van de fysieke omgeving. Wel eens bedacht hoe een VR café er uit kan zien? (Zie foto). Voor een buitenstander ziet het er wat vreemd uit. De gebruikers met een bril hebben wel onderling contact met elkaar.

Virtual Reality brillen zijn vrij prijzig

De geavanceerde brillen zoals die van Oculus Rift of de HTC Vive zijn nog altijd vrij prijzig in aanschaf. Er wordt dus ook intensief gewisseld van bril tussen de gebruikers. Is dat hygiënisch? Ook hiervoor staat een probleemoplosser op de markt die de brillen schoonmaakt met UV-licht; Cleanboxtech. Hun eerste systeem wordt binnenkort in een Amsterdamse VR attractie geplaatst. Een schoonmaaksessie duurt 1 minuut.

Virtual Reality op zoek naar de juiste formule

Tijdens een bijeenkomst van Blooloop, eerder dit jaar in Amsterdam, werd kritisch gekeken naar de (on)mogelijkheden van VR. Alhoewel het gonst van de spectaculaire mogelijkheden van VR, blijkt de praktijk niet altijd even overtuigend. Volgens VR expert Bob Cooney worden de mogelijkheden van VR op locatie lang niet altijd goed ingezet. Cooney: “In de basis is VR gewoon een display technologie. Het onderscheid wordt gemaakt door de content. Je mag gerust een link leggen naar de ‘oude’ technologie van de arcade-hallen. Daar zit in feite ook overal een zelfde display technologie achter. Een goede VR hal verkoop je dus met producten die in de ogen van de consument verschillend zijn – vaak is dat de aankleding en content. De techniek erachter is hetzelfde.”

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.