Uit Recreatief Totaal

Rubriek ‘Passie voor Recreatie’ – In gesprek met Tim Lammers

Geplaatst op: 1 oktober 2021

Tim Lammers uit Enschede is een veelzijdig ondernemer. Naast zijn functie als marketingmanager bij Burgers ’Zoo ontwikkelt hij met zijn bedrijf KIBECO-kinderbelevingsconcepten evenementen die gericht zijn op basisschool leeftijd. Bijzondere locaties worden met een meer dan opvallende inrichting tijdelijk heringericht. Maar hij doet véél meer dan dat.

Lammers’ bedrijf staat onder andere aan de basis van “de Dinofabriek”. Een bijzondere expositie met theater – ja wat is het eigenlijk precies – die afgelopen zomer in de Fabrique in Utrecht te beleven was. Een ontdekkingstocht langs tientallen kolossale dino-beelden, gemaakt van miljoenen steentjes. Wat dacht je van een 2 meter hoge Velociraptor van 46.284 steentjes en een 5 meter lange Triceratops van meer dan 157.549 steentjes? Maar daar bleef het niet bij. Je werd als bezoeker meegezogen in een verhaallijn, met expositie, activiteiten en een speciaal ontwikkeld theaterstuk.

Andere concepten uit de creatieve koker van Tim zijn bijvoorbeeld “Big Insects” dat afgelopen zomer op Paleis Soestdijk te zien was. Een evenement met ruim 45 metersgrote bewegende insecten en twee karakters die een musical show en quiz voor hun rekening nemen. Ook Twente Light is zo’n magisch spektakel. Een innovatieve lichtshow die komende winter op Vliegveld Twenthe te zien is.

Wat is jouw grootste succes?

Als we Tim vragen naar zijn grootste succes vertelt hij dat eigenlijk veel kleine succesjes één groot succes maken. Hij beschouwt zijn kinderbelevingsconcepten pas als succesvol als ze een levenslange herinnering creëren. Het Dinopark wat hij op Vliegveld Twenthe neerzette was zo’n succes. Als een kind voor zijn verjaardag een dagje Dinopark cadeau krijgt en tegen zijn opa zegt ‘het is net of ik een hele dag m’n cadeautje heb mogen uitpakken’, weet je dat het een succes is.

Tim Lammers


Wat is jouw stokpaardje?

Tim’s stokpaardjes is zonder twijfel ‘Edutainment’. Hij wil altijd leggen tussen een unieke locatie, een expositie en een educatief verhaal of doe-opdracht met beloning op het eind. En dat gericht op basisschoolleerlingen. Een reis in een fantasiewereld en daarna terugkeren in de grotemensenwereld.

Wat is je grootste misser en hoe heb je je herpakt?

Een les die Tim geleerd heeft tijdens zijn ondernemerschap is dat je iedere dag leert. Als je evenement de eerste keer te weinig bezoekers trekt, weet je dat je je product verder moet bijschaven. Een eye-opener was dat er binnen Nederland nog behoorlijk veel culturele verschillen zijn. Dat vraagt in elke regio toch weer een iets ander aanpak als ondernemer.

Wat is je ervaring met overheden?

Tim heeft een voorkeur voor niet-alledaagse locaties. Dat betekent dat hij met ongebruikelijke wensen komt en daarvoor bijzondere afspraken moet maken. Hij wil snel kunnen schakelen en dat is met overheden altijd net wat lastiger. Liever werkt hij samen met ondernemers, om samen te ondernemen en snel te werken, om zo een win-win te realiseren.

Hoe kijk je naar de toekomst van je bedrijf?

Als creatief entrepreneur werkt Tim graag zijn eigen ideeën uit, maar werkt hij ook graag in opdracht en is ook die weg al ingeslagen met zijn bedrijf. Hij beoogt meerdere evenementen per jaar te organiseren. In Twente én daarbuiten.

Kun je iets noemen wat de recreatiesector nog mist?

Als we Tim tot slot vragen naar wat de recreatiesector in zijn ogen nog écht mist, blijft het even stil. “Wat meer support tijdens de Corona-periode voor startende ondernemers was welkom geweest” begint hij, om al gauw te benadrukken dat je als goede jonge ondernemer met de nodige creativiteit en een breed netwerk met goede mensen om je heen ook een heel eind komt. Hij werkt goed en graag samen met partners als Van Hoorne Entertainment, Ticketcounter als online ticketverkoper en tal van fijne bedrijven. Andere ondernemers uit hetzelfde hout gesneden “Zo krijg je energie van elkaar”, sluit hij af.

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.