Uit Recreatief Totaal

Met digitale aspecten de beleving in de fysieke wereld leuker maken – BoldMove Nation

Geplaatst op: 19 oktober 2022

Termen als ‘media-based’ en ‘immersive gameplay’ worden steeds meer doorgevoerd bij het bouwen van attracties. Begin vorig jaar werd BoldMove Nation in het leven geroepen om juist die termen toe te passen in de recreatie en leisure industrie.

BoldMove Nation ontwikkelt sindsdien interactieve, augmented en virtual reality attracties voor themaparken, waterparken, dierentuinen, leisure bedrijven en retail ondernemers. Dit doen zij samen met een tal van partners met de juiste expertise. In een interview met Anja D’Hondt, managing partner bij BoldMove Nation vertelt zij onder andere over de wijze waarop zij met digitale aspecten de fysieke wereld leuker maken, wat hun organisatie uniek maakt en hoe je een WaterSlider kunt ervaren zonder daadwerkelijk het water op te gaan…

WaterSlider - BoldMove Nation

Over de WaterSlider, hoe gaat deze attractie in zijn werk?

“De WaterSlider is een zogeheten ‘motion & media-based’ attractie en werkt met virtual reality techniek. De bezoeker stapt in een reddingsvlot, en krijgt een VR bril op waarmee de wondere wereld van de oceaan vanuit een ‘virtuele rollercoaster’ wordt beleefd en je deze natuurlijk ook daadwerkelijk voelt met waterspetters en windvlagen vanuit het reddingsvlot dat synchroon meebeweegt met de media-ervaring. We hebben deze attractie zo weten te bouwen dat alles in een zeecontainer past, de slider en ook alle benodigde bekabeling en technische componenten zoals licht en geluid. Uiteraard alles netjes weggewerkt. Op deze manier is de VR WaterSlider op veel locaties gemakkelijk te plaatsen en is hij binnen en buiten te gebruiken”, vertelt Anja ons.

Hoe werken attracties met ‘immersive gameplay’?

“De traditionele attracties hebben een spannende kick, een mooi verhaal of een leuke thrill. Immersive gameplay voegt het spelelement daaraan toe. Een voorbeeld van een van onze producten hierin is de interactieve Darkride ‘Smash & Reload’. Deze attractie is opgebouwd met vier karretjes die een cirkel draaien om de vier ‘scenes’ in het spel. Bij elke scene ‘schiet’ je (smash) op verschillende elementen om zo een hoge score te verdienen. In het spel vind je ook weer oplaadplekken (reload) tussen elke scene door.

Doordat het een interactief spel is, wordt elke speler ook letterlijk het verhaal zelf, en kan deze bij elke spelronde telkens de score verbeteren met als uiteindelijk doel samen te slagen in de eindmissie. De ene keer schiet je dus met goudbalen of gooi je slagroomtaarten, of immobiliseer je dan weer met ijsblokjes, allemaal gekke en leuke acties voor de hele familie. Het mooie aan deze attractie is ook dat je als park de keuze hebt uit drie verschillende thema’s voor jouw attractie; red de stad van de snelgroeiende en gemuteerde TooMush-paddenstoelen, vang slechteriken in de Big Dalton’s Big Escape of jaag op voedsel voor de hongerige Marsu-baby’s door een tropisch woud. En heb je als locatie een eigen mascotte? Dan kunnen we hierrond ook een uniek verhaal en attractie bouwen”, geeft Anja aan.

Wat als er geen plek is voor een fysieke attractie, maar de locatie wel graag een spelelement zou willen toevoegen?

“Uiteraard hebben we daar ook mee te maken gehad en op zo’n locatie is het bijvoorbeeld erg leuk om bezoekers via hun eigen smartphone een spel te laten spelen. Neem bijvoorbeeld een dierentuin, met onze AR Hybrid Quest stel je van tevoren een route in en vervolgens kunnen bezoekers op jouw locatie een route lopen waarbij je onderweg spelenderwijs leert over de dieren en hele missies kunt doen, puzzels oplossen en spelletjes spelen om punten te verdienen. Met deze oplossing laat je digitaal niet overheersen, maar maak je de fysieke wereld gewoon een stukje leuker en kunnen onderbenutte themagebieden ook opgewaardeerd worden. Met name voor de jonge doelgroep is het belangrijk juist niet smartphones weg te houden, maar ze toe te voegen aan de beleving, zo trek en houd je de aandacht”, legt Anja uit.

Wat maakt BoldMove Nation uniek als aanbieder in de gethematiseerde attractie wereld?

“Zelf denk ik dat dat te maken heeft met onze op maat ingebouwde oplossingen. Wanneer de klant een locatie voor ogen heeft, kijken wij me, geven we tips en bedenken we hoe dit in te passen. Bij collega ‘bouwers’ zien we vaak dat er een standaardformaat wordt geleverd en de klant hier weinig maatwerk op kan geven, dat is natuurlijk heel onpraktisch wanneer je te maken hebt met grote themaparken maar ook kleine indoorspeelhallen. Wij bouwen indien gewenst op maat, nemen locatie gebonden thematisering mee en zijn ook nog eens betaalbaar voor de kleinere ondernemer. Daarnaast kunnen wij de klant ook nog steeds voorzien van niet interactieve attracties door slim gebruik te maken van licht, geluid en andere technologieën.”, laat Anja ons weten.

Over BoldMove Nation

BoldMove Nation is begin 2021 opgezet en ontwikkelt samen met professionele partners interactieve, augmented en virtual reality dark rides & attracties voor themaparken, waterparken, dierentuinen, leisure bedrijven en retail ondernemers.

Bekijk de website van BoldMove Nation voor meer iformatie

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.