Bij Glamping draait het tegenwoordig om de totaalbeleving
In de snel veranderende markt zien we ook dat de Glamping trend zich verder heeft ontwikkeld. Ging het vorig jaar bij het Glamperen vooral nog om de luxe en comfort, tegenwoordig gaat het om de totaalbeleving, zowel in als om de accommodatie en worden er vanwege deze verschuiving ‘slimme’ combinaties gemaakt zoals Glamping & dagattracties.
Wat hoort er allemaal bij wanneer je op ‘Glamping vakantie’ gaat? Wat mag tegenwoordig echt niet ontbreken en wanneer is het uniek? We gingen in gesprek met vier aanbieders van Glamping producten.
Robin van Kooten, mede-eigenaar Outstanding; “Glamping? Dat is luxe kamperen, voorzien van alle gemakken. De basis van een ‘Glamping vakantie’ is een goed bed, de matrasmaat moet minimaal 80×200 cm zijn en een comfortabele dikte hebben. Verder zie je in toenemende mate dat sanitair in een tent -verder aangejaagd door corona- erg gewenst is. Een unieke reiservaring staat tegenwoordig hoog op het verlanglijstje van de huidige toerist. Glamping biedt deze unieke kampeerbeleving: dicht bij de natuur mét het comfort van thuis.”
Wouter Leuven, eigenaar CampSolutions; “Beleving, daar draait het om. Vanzelfsprekend wil men een zorgeloze vakantie in een mooie tent. Door het af te maken in details en de sfeer in en om de tent worden mensen positief verrast. Als mensen met een ontspannen gevoel en positieve indruk naar huis gaan denk ik dat het geslaagd is.”
Benjamin Besselsen, eigenaar Diamond Suites; “Als je gaat Glamperen wil je iets anders dan thuis maar niet inleveren op de luxe van thuis. De omgeving vind ik persoonlijk erg belangrijk, niet de beste geografische plek maar meer een mooie natuurlijke locatie waar je kunt buiten koken en eten en je het liefst ook nog avonden kunt doorbrengen in een met hout gestookte hottub. Uiteraard draagt ook de accommodatie bij aan het totaalplaatje. Dit is voor mij de ultieme beleving.”
Mindert Rumpff, eigenaar Ticra Outdoor; “Wij denken vooral dat het draait om deze zes pijlers; comfort, luxe, beleving, gemak, ontzorgen en privacy. Wanneer je deze zes kunt combineren op jouw Glamping locatie dan heeft de gast een unieke Glamping ervaring.”
Aanbod van Glamping producten
Is er op het moment niet te veel aanbod op het gebied van Glamping. Wanneer is jouw aanbod tegenwoordig nog uniek? Of is er nog plek voor iedereen?
Wouter Leuven, eigenaar CampSolutions; “De markt is groot, dus voldoende ruimte voor verschillende partijen. Dat er veel keus ontstaat is een logisch gevolg van het feit dat iedereen wil vernieuwen en uniek wil zijn. Er zullen altijd een aantal producten zijn die al goed zijn doorontwikkeld en waar veel vraag naar is. Hoe gekker, luxer en mogelijk duurder je het maakt, hoe meer het richting een niche gaat. Waar wij vooral op letten is dat we op een verantwoorde manier ontwikkelen en produceren. Wij kiezen niet voor kwantiteit maar uitsluitend voor kwaliteit. We houden nauw contact met onze leveranciers, waar de grondstoffen vandaan komen en hoe deze worden verwerkt. Verder hebben we vakmensen in dienst met jarenlange ervaring in de recreatiebranche en de evenementen- en festivalbranche. Deze combinatie maakt ons onderscheidend in de markt.”
Mindert Rumpff, eigenaar Ticra Outdoor; “Wij zijn van mening van niet, er moet juist keuze zijn. Anders zou je het unieke en de beleving aan zich niet meer zien. Concurrentie is nodig om je te kunnen onderscheiden. Bij Ticra Outdoor hebben wij nu net onze nieuwe Yorvik Glamping Pod gelanceerd, deze luxe Pod is bestendigd tegen alle seizoenen, heeft opties om uit te breiden met een laadpaal voor elektrische auto’s, zonnepanelen, vloerverwarming, airconditioning en meer. Als bedrijf onderscheiden wij ons in deze markt door onze natuurlijke materialen en zijn wij officieel erkend door De Groene Koepel. Wij zijn ook van mening dat onze producten de totaalbeleving compleet maken met onze houtgestookte en elektrische hottubs, buitensauna’s en buitengrills. Op deze manier creëer je echte wellness accommodaties. “
Benjamin Besselsen, eigenaar Diamond Suites; “Er ontstaan steeds meer concepten binnen de recreatie. Het zijn al lang niet meer alleen stacaravans en blokhutten. Glamping is de laatste jaren gigantisch gegroeid en daar wordt nu ook flink in doorontwikkeld. Bij Glamping denk ik altijd gelijk aan een tentstructuur en daar zie je nu ook de trend veranderen dat er steeds meer hybride accommodaties komen zoals tenten met houten buitenwanden. Wij maken geen tenten, we maken ruime en luxe tiny houses die volledig geïsoleerd zijn en zowel in de hitte als in de kou een prettig leefklimaat hebben. Onze Diamond Suite is bijvoorbeeld een unieke accommodatie waar je gedurende het hele jaar heel erg prettig in kunt verblijven. We bouwen modulair en hebben een breed aanbod van materiaalkeuzes wat zorgt dat er veel inrichtingsmogelijkheden mogelijk zijn, zo kan de klant er altijd een persoonlijke touch in creëren. Als we verder kijken dan de opkomst van tiny houses in het Glamping segment zie ik vooral ook leuke innovaties in domotica, groengebruik, aankleding en buiten kookgelegenheden.”
Robin van Kooten, mede-eigenaar Outstanding; “Er zijn steeds meer aanbieders van accommodaties die anders zijn dan de standaard inderdaad. Ondanks dat is de rek er zeker niet uit, de recreatiebranche is enorm groot en bij Outstanding blijven wij ons hierin dagelijks verder ontwikkelen om vernieuwend te blijven. We houden de markt scherp in de gaten en inventariseren de behoeften van onze klanten. Zo hebben bijvoorbeeld afgelopen maand weer nieuwe producten geïntroduceerd; onze nieuwe Safaritent Fellow en Ranger Lodge. Verder staan wij als bedrijf voor kwaliteit in de breedste zin van het woord en hanteren een 100% tevredenheidsgarantie, wat zorgt voor een hoge klantwaardering binnen de branche waarin wij opereren.”
Welke Glamping trends voorzien jullie voor komend jaar?
Benjamin Besselsen, eigenaar Diamond Suites; “Kortere verblijven in Glamping accommodaties, weekendjes, of midweek, om even de stad te ontvluchten. Hieruit zal je ook zien dat er steeds meer winter “Glampings” komen. Eventueel in combinatie met werken, waarbij je kan denken aan zakelijke verblijven waar een team een bepaald project op een locatie in de natuur start. We hebben afgelopen seizoen een Diamond Suite tussen de orang-oetangs op de apenheul mogen plaatsten, een waanzinnig gave plek waar unieke ervaringen ontstaan die je je leven mee draagt. Daarnaast denken wij dat er ook meer vraag zal komen naar duurzaamheid en natuurlijk recreëren. Maar toch ook nog weer nieuwe structuren, vormen en meer luxe in de accommodatie zullen trends zijn voor komend jaar.”
Robin van Kooten, mede-eigenaar Outstanding; “Bedrijven zijn steeds meer op zoek naar beleving en onderscheidend vermogen. Wij spelen hierop in door steeds meer mogelijkheden te bieden qua comfort. Denk aan een vaatwasser/pellet kachel/ hottub en de ontwikkeling van onze nieuwe Ranger Lodge, welke een aantal hele vernieuwende features heeft. Zo kan er optioneel een extra kleine tent en hangnet toegevoegd worden op de eerste verdieping boven het terras. Dit geeft kinderen het gevoel alsof ze in een boomhut slapen. Een zeer unieke beleving dus! Daarnaast verzorgt ons zusterbedrijf Rechargers luxe tijdelijke Glamping accommodaties voor festivals, bedrijven en evenementen. Zo zie je dat ook festivals en evenementen steeds meer inspelen in op de Glamping trend en de vraag naar meer luxe.”
Mindert Rumpff, eigenaar Ticra Outdoor; “Wij voorzien meer belangstelling om in eigen land te recreëren waardoor er meer vraag zal zijn bij bestaande campings en vakantieperiodes zullen worden verbreed. Hierdoor ontstaat de vraag naar producten die ook buiten de zomer om voor een aangenaam verblijf zorgen, aldus het winterkamperen komt eraan. Daarnaast zal het privé sanitair, de luxe en comfort ervan, in combinatie met beleving steeds grotere vormen aannemen. Wij denken dat wij met onze vormgeving en inrichting van de Camping Pod, met goede bedden, luxe en comfort, deze markt goed kunnen bedienen.”
Wouter Leuven, eigenaar CampSolutions; “Winterglamping is een trend waar steeds meer vraag naar is. Daarnaast gaat het niet enkel meer om de tent, maar om het hele plaatje. Vanaf boeking en gastenontvangst tot het moment dat gasten weer naar huis gaan. Daarnaast zal de trend van privé-sanitair in of naast de tenten zich verder ontwikkelen, mede door Corona. Zelf hebben we afgelopen jaren onder andere de combinatie met dagattractie meegemaakt, waar we bij Toverland en Burgers Zoo Glamping accommodaties hebben mogen verzorgen. Dit zal het komende jaar nog wel verder doorgetrokken worden in de dagattractie wereld.”
Duurzaam Glamperen
Wanneer er gekeken wordt naar trends binnen de aanbieders van de Glamping producten, en ook daarbuiten, zien we vooral duurzaamheid de kop op steken. Houden deze Glamping aanbieders zich hier ook al mee bezig?
Mindert Rumpff, eigenaar Ticra Outdoor; “Onze materialen zijn veelal onderhoudsarm en duurzaam gebouwd. Mede hierdoor zijn wij officieel erkend door De Groene Koepel. Neem bijvoorbeeld onze nieuwe Yorvik Glamping Pod, deze is voorzien van sterk geïsoleerde SIPS-panelen om het energieverbruik te verminderen en is er gebruik gemaakt van gelamineerd hout. Dit vraagt minder energie in de productie en is milieuvriendelijker dan staal of beton. Daarnaast verkoolt gelamineerd hout aan de buitenkant en wordt de accommodatie zo voorzien van een isolerende laag. Wanneer de Pod wordt voorzien van de door ons geadviseerde Osmo beschermingsolie wordt ook de vergrijzing van het hout vertraagd waardoor de levensduur wordt verlengd.”
Robin van Kooten, mede-eigenaar Outstanding; “Met gepaste trots kunnen we toch wel zeggen dat bijvoorbeeld onze Ranger Lodge een zeer duurzame tent is. Dat zit hem voornamelijk in de hoge kwaliteit van de materialen, waardoor we een lange levensduur hebben weten te realiseren voor al onze tenten. Ons hout is KOMO verduurzaamd en geïmpregneerd. Verder gebruiken wij tentdoek van TenCate Outdoor Fabrics, één van de koplopers op de markt. Het PolyCotton zorgt ervoor dat de tent ademt en niet gaat schimmelen. Niet alleen de materialen dragen bij aan de duurzaamheid, ook opties zoals de winterhoes hebben hier hun aandeel in. Met de ademende winterhoes beschermt u uw tent namelijk in de winter, waardoor de levensduur van 10 jaar nog verder geoptimaliseerd wordt.”
Wouter Leuven, eigenaar CampSolutions; “Uiteraard kijken wij ook naar duurzaam Glamperen. Zo waren wij een van de eerste festivalleveranciers die een aantal van onze tenten wisten uit te voeren met zonnepanelen om een lampje te kunnen laten branden en je telefoon op te kunnen laden. We worden steeds meer bewust van onze ecologische voetafdruk en ontwikkelen onze nieuwe accommodaties zo groen mogelijk.”
Benjamin Besselsen, eigenaar Diamond Suites; “De Diamond Suite is een unieke accommodatie waar je gedurende het hele jaar heel erg prettig in kunt verblijven. In de productie maken we gebruik van zoveel mogelijk bio-based materialen. Dit zorgt ervoor dat een Diamond Suite meer CO2 opslaat dan dat hij uitstoot. Het gebruik van deze natuurlijke materialen geeft ook een heel erg prettig binnen klimaat, hij is volledig geïsoleerd en door enkel gebruik te maken van hout ademt de unit ook.
Over Outstanding
Outstanding is 7 jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van hoge kwaliteit tent accommodaties. Sindsdien is het snel gegaan, en hebben ze ondertussen tenten geleverd in 53 landen. Outstanding heeft zich door de jaren heen ontwikkeld als een full servicepartner voor het aanschaffen van compleet ingerichte Glamping tenten. Ze leveren desgewenst turn-key op waarmee ze de klant volledig ontzorgen. Inmiddels wordt er met een club van 20 vaste collega’s, en vele agenten in het buitenland, hard gewerkt om het bedrijf dagelijks een beetje beter te maken. Meer informatie outstandingtent.nl.
Over CampSolutions
Samen met zijn broer is Wouter in 2008 begonnen met de verhuur van legertenten, onder de naam Rent an Army Tent. Omdat de naam van het bedrijf de mannen te veel in een hoekje drukte hebben ze de naam op termijn gewijzigd in CampSolutions. Onder deze naam zijn ze vanaf 2014 pop-up glampings gaan ontwikkelen. Dankzij Corona zijn ze versneld met actieve verkoop van Glamping tenten naar buiten getreden. Nu nog apart onder de naam Glamping Structures, maar later dit jaar zal ook dit bedrijfsonderdeel verder gaan onder één naam: CampSolutions. Het bedrijf levert door een groot dealernetwerk aan verschillende landen in Europa. Als bedrijf staan zij voor kwaliteit, sfeer en beleving. Meer informatie campsolutions.com.
Over Diamond Suites
Als duurzame recreatiewoning met een luxe look & feel sluit de Diamond Suite aan bij huidige & toekomstige markt voor vakantiegangers. De Diamond Suite is aan te passen in indeling, materiaalgebruik en kleurstellingen. Op een duurzame wijze maakt het team van Diamond Suites voor u een recreatiewoning die aansluit bij uw doelgroep. Meer informatie diamondsuite.nl.
Over Ticra Outdoor
Als leverancier biedt Ticra Outdoor een breed assortiment aan professionele Camping Pods welke erkend worden als Trekkershut en voldoen aan de daarvoor gestelde richtlijnen. Daarnaast zijn zij het adres voor prachtige buitensauna’s, houtgestookte- en elektrische hottubs, traditionele Finse Kota’s en Polar Grills. In de vernieuwde showroom en showtuin staan zowel wellnessproducten als ingerichte accommodaties om inspiratie op te doen. Ticra Outdoor staat voor een servicegerichte aanpak, denkt graag mee met klanten en adviseert over eventueel maatwerkmogelijkheden. Meer informatie ticraoutdoor.com/nl.
Vergelijkbaar nieuws
Appeltern 2.0 gaat van start
ONSTAGE - een wereldberoemde DJ zijn voor één dag
Grootste pop-up Glamping ter wereld; achter de schermen bij Lowlands
HTC Advies ontwikkelt multi toepasbare BelevingsApp.
Luxe kamperen in de lift ondanks huidige situatie
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.