Uit Recreatief TotaalVerblijfsrecreatie

Van trend naar succes

Geplaatst op: 28 februari 2019

Zo aan het begin van het nieuwe jaar worden de (te verwachten) trends naar buiten gebracht voor het komende jaar. Volgens de trendwatchers wil de consument vaker maar korter op vakantie, wordt er gezocht naar een ‘instagrammable’ verblijf en draait alles om beleving. Ontzettend leuke trends, maar hoe speel je hier als recreatieondernemer op in? TenZer vertaalt als online marketing specialist een aantal trends naar concrete tips & adviezen voor recreatieondernemers.

Instagrammable; het nieuwe Kodak-momentje

Wie kent ze niet, de foto waarbij het lijkt alsof je de toren van Pisa tegenhoudt. Maar niet alleen een accommodatie of omgeving moet instagrammable zijn, ook het eten & drinken. Ooit gehoord van een cappuccino met Galaxy-topping? Het is zo cliché, maar toch wil de vakantieganger een unieke, gekke of bijzonder mooie ‘instagrammable’ foto kunnen delen met vrienden & familie. Creëer een Kodak-momentje en maak die instagrammable achtergrond (wat een likje verf of wallprint al niet kan doen) of presenteer het eten & drinken op een unieke wijze. Wees creatief!

Online profileren

Wist je dat…
• In december ruim 201.000 maal gezocht werd op “zomervakantie 2019”
• Google (nog steeds) zoekmachine nummer 1 is
• We per dag gemiddeld 6 uur online zijn
• Gemiddeld 2-3 uur per dag actief zijn op social media
• 52% van de internetgebruikers een smartphone gebruikt
• Consumenten van 18-34 veelal Instagram gebruiken
• Consumenten van 50+ veelal Facebook gebruiken

Als je dit in je achterhoofd houdt, weet je waar je de toekomstige gast kunt vinden. Dan start de uitdaging om de toekomstige gast daar ook te bereiken. Om goed zichtbaar te worden in de online ‘jungle’, kunnen diverse kanalen worden ingezet. Naar onze mening begint alles met een goede website: je digitale entree. Daarbij kunnen grote online touroperators, social media, influencers en advertising je online zichtbaarheid aanzienlijk vergroten. Kies een kanaal wat past bij je doelgroep en bewezen rendement oplevert.

Kort maar krachtig onthaasten

Even een weekendje weg, bijtanken en onthaasten. De consument wil graag ontzorgd worden, iets beleven. Het moet bijzonder, origineel, uniek en onvergetelijk zijn. Alles draait om beleving. Dat kan zijn een natuurbeleving, samenzijn met familie, pure luxe, back to basic of een outdoor experience. Een vakantie vliegt snel voorbij, zorg dus voor een optimaal genietmoment. Een luxe check-in, welkomstpakket met streekproducten, vissenkom op het nachtkastje of kussenmenu. Nét dat beetje extra wat een vakantie uniek maakt. Combineer het met een dagje of avondje uit of een heerlijk diner in een restaurant in de buurt. Door samen te werken met andere ondernemers vergroot je je bereik én online zichtbaarheid. Een win-win situatie!

Sleutel tot succes – 5 tips

Je kunt de leukste dingen bedenken, maar het valt of staat met (online) marketing.

5 tips van TenZer:
• Maak gebruik van je software. Online prijstabellen, arrangementen en lastminutes zijn allemaal aan te sturen vanuit je reserveringssoftware met een goede Zoek & Boek module.
• Zorg dat accommodaties en arrangementen met een enkele click te reserveren zijn.
• Zet je Unique Selling Point op je eigen website. Waarom moet men bij jou zijn?
• Zorg dat je Social Media accounts er gelikt uitzien en plan berichten in voor de komende maanden. Maak het jezelf gemakkelijk.
• Maak gebruik van de marketingkracht van grote online touroperators en zorg voor een goede online zichtbaarheid.

Conclusie? Wees creatief!

Elk jaar worden de leukste trends naar buiten gebracht, wat echt niet hoeft te betekenen dat je je complete bedrijfsvisie moet omgooien. Probeer in te spelen op de trends en geef er een eigen draai aan. Als je het online maar goed verpakt, de vakantie begint namelijk online. Dat is inmiddels geen trend meer maar een feit. TenZer – www.ikzoektenzer.nl

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.