Een interview met ‘avonturenprofessor’ Brigitte Ars
Iedereen wil avontuur
Brigitte Ars werkte als redacteur en als freelancejournalist en was correspondent in Azië en Afrika voor De Volkskrant, Trouw en Radio 1, maakt en host in samenwerking met reismagazine Columbus Travel de ‘Avontuurlijk Leven’-podcasts en verspreid haar kennis onder aankomende recreatieprofessionals als Lecturer Experience Design, Storytelling & Cross Cultural Communication.
Eerst maar eens de vraag, wat is avontuur en waarom zouden recreatie-ondernemers zich hiermee moeten bezighouden?
“Wat avontuur is, bepaal je vooral zelf. Het Oxford woordenboek definieert avontuur als een ‘ongebruikelijke, opwindende of gewaagde ervaring’ en ‘bereid zijn risico’s te nemen of nieuwe methoden, ideeën of ervaringen uit te proberen’. Buiten de comfort zone begint de magie van het leven. Avontuur is vooral ook een mindset: het ondernemen van iets nieuws, uitdagends en spannends, waarvan je nog niet weet wat de uitkomst is en of het gaat lukken. Het onbekende zoeken in het bekende. Avontuurlijk zijn gaat over lef hebben, nieuwsgierig zijn naar anderen en je omgeving. Over dromen volgen, uitdagingen aangaan, je eigen pad kiezen én een positieve impact hebben op jezelf, anderen en de wereld.”
“Juist tijdens een vakantie of dagje uit zijn recreanten bereid hun ‘comfort-grot’ te verlaten” vertelt Brigitte. “Ons Neanderthalerbrein kiest normaliter voor gemak, comfort en behoud van de controle, maar op een andere plek, buiten onze vertrouwde dagdagelijkse omgeving gaan we letterlijk en figuurlijk een grens over. We doen nieuwe ervaringen op, ontmoeten nieuwe mensen, beleven nieuwe dingen en bouwen aan ons levensverhaal.”
Hoe kunnen recreatie-ondernemers inspelen op de behoefte aan avontuur?
“De Efteling is natuurlijk een mooi voorbeeld van een attractiepark wat mensen voor even onderdompelt in een andere wereld. Het ene moment (‘Fata Morgana’) vaar je in een verboden Oosterse Stad waar diep in het paleis van een Oosterse sultan een schitterende schat verborgen ligt, bewaakt door een reus. Even later (‘Droomvlucht’) vlieg je door een betoverende wereld met elfen en trollen.”
“De basis die aan deze avonturen ten grondslag ligt is ’The Hero’s Journey’, ofwel ‘de Heldenreis’. De heldenreis is een zoektocht of queeste die voorkomt in mythen, romans en films. Het wordt gekenmerkt door typische situaties en personages over een heldenfiguur die op avontuur gaat, zegeviert in een beslissende crisis, en veranderd terugkeert. Van Moby Dick tot Star Wars, van ’t Gulden Vlies tot De Hobbit doorlopen deze verhaallijn.”
“Recreatie-ondernemers kunnen ‘de drempel overstappen’ door het aanbieden van spannende en uitdagende speeltoestellen voor kinderen, door exotische glampingaccommodaties of door verrassende voedselavonturen in de horeca. De sky is the limit en tegenslagen onvermijdelijk, maar de voldoening des te groter”, aldus Brigitte Ars.
Kun je wat vertellen over nieuwe avontuurlijke trends in de reiswereld?
“Belevenissen moeten spannend zijn, maar niet gevaarlijk” zegt Brigitte. “Zo maakt ‘Campspace’ nu een enorme opmars door. We kenden al couchsurfing waarbij mensen bij andere mensen thuis een overnachtingsplek vinden, maar bij campspacing boek je een unieke, kleinschalige outdoorovernachting. Zo kun je al microkamperen in iemands stadstuin in Rotterdam.”
“Ook Bikepacking – de fietsvariant van backpacking – is een actuele avontuurlijke trend. Deze community heeft inmiddels ruim driehonderd avontuurlijke fietsroutes en trails in meer dan vijftig landen en daagt deelnemers uit de fietsreis van hun leven te maken.” Heb je als recreatie-ondernemer passend aanbod, dan kun je aansluiting zoeken bij deze platforms. “Een app die ik niet onbenoemd wil laten is ‘Komoot’.” vertelt Brigitte enthousiast. Komoot genereert sport-specifieke topografische routes, op maat gemaakt voor outdooravonturen. Je kunt vooraf aangeven welke bezienswaardigheden je onderweg wilt ontdekken.”
Waarom zou je avontuurlijk ondernemen?
Brigitte: “Avontuur levert je veel op. Avonturen brengen je flow en een ongebruikelijke ervaring. Je wordt er creatiever en veerkrachtiger door, en behalve dat is het leuk om te doen. Avontuur aangaan is niet altijd gemakkelijk, maar levert je persoonlijke groei en ontwikkeling op. In het boek ‘Waar is het avontuur? Zoektocht naar een avontuurlijker leven’ (Uitgeverij Querido) neem ik mensen mee op deze zoektocht, een persoonlijke, journalistieke en professionele zoektocht naar de hedendaagse betekenis van avontuur en de avonturier in onszelf. In het boek wordt – naast de betekenis van Heldenreis met zijn Roep naar Avontuur – ook ingegaan op toerisme en recreatie, zoals microavontuur, ‘slow adventure’ en ‘transformationeel toerisme’. Ieder mens wil avontuur en in ieder mens zit een avonturier.”
Meer informatie over Brigitte Ars is te vinden op haar website: www.brigittears.nl
Brigitte Ars
Vergelijkbaar nieuws
Duurzaamheidstrends in recreatie
Rubriek ‘Passie voor Recreatie’ - In gesprek met Tim Lammers
Julia toont haar ware karakter
Aantal riviercruises in Roermond in de lift
Toerisme Award uitgereikt tijdens het netwerkevent ‘Opening Toeristisch Seizoen’
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.