Dubai heeft haar 2040 Urban Master Plan gepresenteerd en gaat investeren in een grootschalige natuurontwikkeling als middel om het leefklimaat te optimaliseren; een zeer ambitieuze missie van Dubai! Door Sandra Reusen, redacteur in VAE.
De beste stad ter wereld om te leven
Onlangs werd door Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum, Vice-president en premier van de VAE en heerser van Dubai, het nieuwe ‘Dubai 2040 Urban Master Plan’ gelanceerd, dat een uitgebreide toekomstkaart is voor een duurzame stedelijke ontwikkeling. Lag voorheen de focus vooral op de ontwikkeling van allerlei megaprojecten, Dubai wil zich de komende twee decennia richten op het geluk en de kwaliteit van leven van mensen.
Culturele diversiteit
Het nieuwe Masterplan is het zevende (gemiddeld tienjaren) plan dat sinds 1960 voor het emiraat is ontwikkeld. Deze ‘stick to the plan’ beleidscyclus lijkt goed te werken. Tussen 1960 en 2020 nam de stedelijke en bebouwde oppervlakte van Dubai 170 keer van slechts 3,2 km2 naar ongeveer 550 km2. De bevolking van Dubai vermenigvuldigde zich ruim 80 keer van 40.000 in 1960 tot 3,3 miljoen in 2020 (tot naar verwachting 5,8 miljoen in 2040) en daarmee is de culturele diversiteit tevens gegroeid naar meer dan 200 nationaliteiten. Het masterplan sluit nadrukkelijk aan bij deze grote diversiteit.
Best practices en speerpunten
Gekeken is naar wereldwijde ‘best practices’ en deze zijn aangepast aan lokale behoeften en vereisten, waarmee een ontwikkelingsmodel is gecreëerd dat de best mogelijke levenskwaliteit biedt en de voorwaarden creëert voor duurzame welvaart en een inclusieve omgeving. Door te kijken naar de evolutie van steden als Londen, Melbourne en New York, krijgt Dubai de kans deze leercurve over te slaan en bepaalde gebieden te vernieuwen en ontsluiten tot modieuze, leefbare plekken om te wonen, recreëren en werken. Dit heeft geresulteerd in onderstaande speerpunten voor Dubai.
1 – Vijf stedelijke centra
Het Dubai Urban Master Plan is gericht op de ontwikkeling van vijf grote stedelijke centra ten behoeve van de groei van economische sectoren en werkgelegenheid, naast het bieden van een breed scala aan levendige, gezonde lifestyle-faciliteiten die voorzien in de behoeften van alle bevolkingsgroepen. De vijf stedelijke centra zijn: (1) historisch centrum Deira en Bur Dubai, (2) zakelijk en financieel hart Downtown en Business Bay, (3) internationaal en toeristisch centrum Dubai Marina en JBR, (4) economische groeihotspot District 2020 (het getransformeerde Expo terrein) en (5) Dubai Silicon Oasis, kenniscentrum voor wetenschap-, technologie-, digitale economie en talentontwikkeling.
2 – Gezonde, groene corridors
Groene recreatieruimte en gebieden voor openbare parken zullen in omvang verdubbelen om een gezonde en leefbare omgeving te bieden voor het groeiende aantal bewoners en bezoekers. Natuurreservaten en landelijke natuurgebieden zullen 60% van de totale oppervlakte van het emiraat uitmaken. Er zullen verschillende groene corridors worden aangelegd om de servicegebieden, woonwijken en werkplekken met elkaar te verbinden en transportmogelijkheden voor voetgangers, fietsen en andere duurzame mobiliteitsmiddelen in de stad te vergemakkelijken en aan te moedigen. Daarnaast moet 55% van de bevolking in 2040 binnen een straal 800 meter van een openbaar vervoerstation wonen.
3 – Economische groei
Dubai zal een wereldwijde hub blijven voor innovatieve start-ups, nieuwe sectoren, internationale bedrijven en strategische (buitenlandse) investeringen. Het landoppervlak dat wordt gebruikt voor commerciële activiteiten zal daarom toenemen tot 168 km2. Daarnaast zal de oppervlakte dat nu bestemd is voor onderwijs en gezondheidsfaciliteiten met 25% toenemen, verspreid over de stad op basis van bevolkingsdichtheid per gemeenschap.
4 – Toeristische ontwikkeling
Het landoppervlak dat wordt gebruikt voor hotels en toeristische activiteiten zal toenemen met 134%, terwijl de lengte van openbare stranden met maar liefst 400% zal toenemen om de kwaliteit van leven voor bewoners en bezoekers te verhogen. Hatta, een buitengebied van Dubai, wordt specifiek benoemd als ontwikkelingsgebied door haar natuurlijke en toeristische attractiewaarde.
Haalbaarheid: Dubai wordt volwassen
Mijns inziens is deze ambitieuze visie de sleutel tot de evolutie van Dubai naar een volwassen stad. De expatpopulatie gedraagt zich niet echt als expats; dit is hun thuis en daarom willen ze meer dan alleen maar bij het zwembad zitten of naar de mall. De focus op verbeteren van de leefbaarheid door onder andere het verdubbelen van groen- en recreatiegebieden dichtbij huis, sluit hierbij perfect aan. Daarnaast biedt de omgeving van Dubai excellente mogelijkheden om er op uit te trekken en de paden en wadi’s in de bergen rondom Dubai te gaan verkennen. Er zijn meer fiets, wandel- en kampeermogelijkheden dan ooit tevoren, en dat laat zien dat Dubai, zoals het nu is, al aan het veranderen is en dat er andere behoeftes komen.
Groei
We zijn gewend dat het in Dubai draait om groei. Door de ontwikkeling van nieuwe industrieën zullen mensen aangetrokken blijven, waardoor de verwachting ten aanzien van bevolkingsgroei volledig realistisch is en tevens de ambitieuze doelstellingen voor economische groei.
Meer gemak en comfort
Dubai scoort nu al hoog op het gebied van leefbaarheid en, indien alle speerpunten goed worden geïmplementeerd, zal deze alleen maar toenemen. Bijkomend voordeel is dat de groenontwikkeling tevens een positieve bijdrage zal leveren aan het reguleren van de temperatuur van Dubai (en een positieve impact heeft op het klimaat). Daarmee wordt de stad steeds gemakkelijker en comfortabeler om in te leven. Wellicht wel ‘s werelds beste stad om te leven!
Vergelijkbaar nieuws
Veluwe aan Zee moet een landelijk begrip worden
De omzet van je vakantiepark verhogen middels datagestuurde online marketing
Magnicity gaat top van hoogste wolkenkrabber EU ontwikkelen
De ontwikkeling van glamping in de Golfregio
Shaping a better world
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.