Veluwe aan Zee moet een landelijk begrip worden
‘Van een dag tot een week, 365 dagen per jaar’
Strand Horst en Strand Nulde zijn in de regio bekende locaties en populair bij veel watersportliefhebbers. Kees Rutten, directeur van grondeigenaar Leisurelands, vindt de namen van deze kustgebieden landelijk gezien vrij anonieme plaatsen. Daar moet verandering in komen en daarom heet het recreatiegebied vanaf begin juli Veluwe aan Zee. „De nieuwe naam moet over vijf jaar net zo ingeburgerd zijn als De Veluwe en de aantrekkingskracht hebben van de Noordzeekust.”
De Veluwe is na Amsterdam de sterkste naam, maar de kuststrook heeft meer te bieden dan alleen strand, vandaar de keuze voor de naam Veluwe aan Zee, verklaart Rutten. „Veel mensen kennen het gebied van een activiteit, zoals een uitje bij Fundustry of surfen bij Telstar, of omdat ze hier wonen. Maar de aantrekkingskracht van een dagje strand aan de Noordzeekust, heeft het nog niet. Veel mensen weten niet dat er naast de Veluwe zo’n mooie kuststrook ligt. Wij willen dat het gebied veel meer een bovenregionale uitstraling krijgt en dat er hier net zoveel te halen valt als aan het Noordzeestrand. Zodat mensen uit Duitsland halverwege stoppen en hier hun dagje uit hebben.”
De kuststrook van de Veluwe
De kuststrook grenzend aan de gemeente Ermelo en Putten is zo’n negen kilometer lang. In dit gebied zijn circa 20 recreatieondernemers actief. „Jaarlijks komen hier 547.000 bezoekers naar toe en we willen richting 1 miljoen bezoekers per jaar.” Leisurelands heeft landelijk 19 recreatiegebieden in Gelderland en Noord-Limburg, waarvan Horst (Veluwe aan Zee – noord) het op één na drukste gebied is. „We hebben niet de illusie dat het ineens 365 dagen per jaar druk wordt, maar vinden het wel belangrijk dat voorspelbaar en betrouwbaar is wie wanneer open is. Zodat de faciliteiten er zijn wanneer je ze verwacht en de toerist niet voor een dichte deur staat’’, legt Rutten, sinds twee jaar directeur van Leisurelands, uit.
Herontwikkeling van de kuststrook
Directe aanleiding was de uitspraak van de Raad van State eind november 2021. Deze maakte de vele bezwaren ongegrond waardoor het bestemmingsplan van de gemeente Ermelo voor Strand Horst definitief werd en ondernemers groen licht kregen voor herontwikkeling van het gebied. Belangrijke stakeholder is Bert van den Brink, eigenaar van Van den Brink Onroerend Goed. De ondernemer uit Horst mag een hotel met twee hoogte accenten van 38 meter neerzetten en een evenementenhal van 6000 m2. Het hotel mag 150 kamers en horeca-, sport-, wellness- en congresfaciliteiten (1000 m2) bevatten. De evenementenhal mag tot 5000 bezoekers ontvangen voor uiteenlopende activiteiten en evenementen. „We zijn hier 12 jaar mee bezig geweest en hebben verschillende wethouders meegemaakt. De wereld ziet er nu anders uit en wat destijds de bedoeling was, kunnen we niet realiseren. Het is overal ingeperkt, maar we gaan hoogstwaarschijnlijk bouwen wat mag. We kleuren binnen de lijntjes, want bestemmingswijzigingen betekent weer bezwaren en dan ben je weer jaren aan het procederen. Die plannen moeten verwezenlijkt worden. We willen wel een keer aan de slag.”
Van den Brink is in bespreking met Leisurelands. „Bij een overeenkomst kunnen de bouwvergunningen worden aangevraagd bij de gemeente Ermelo en dan kunnen we ook eindelijk klanten gaan benaderen. Want wij zijn een ontwikkelaar, onze rol is faciliteren. We zoeken ondernemers die het gaan exploiteren. We hebben ook een restaurant op Nulde waarvoor we nog een huurder zoeken.”
Veluwe aan Zee
De ondernemer wil dat Veluwe aan Zee een verblijfsgebied wordt voor 365 dagen per jaar. „Van een dag tot een week, wij willen wat neerzetten voor iedereen. Het laagdrempelige is belangrijk, er is behoefte aan betaalbare recreatie. Als ondernemers moeten wij elkaar versterken. Er zijn altijd mensen die willen kitesurfen, paintballen of golfen, of een bakje koffie drinken op het terras. De ouders die bij hun kinderen komen kijken, kunnen bij ons logeren. Vooral families moeten hier kunnen toeven. Ze moeten makkelijk binnen kunnen lopen, maar het moet ook veilig zijn voor kinderen om in dit gebied heen en weer te kunnen rennen. Het is al een sterk gebied, maar het kan een super aantrekkelijk gebied zijn. Het is heel makkelijk bereikbaar, zowel fietsers, wandelaars als mensen met de auto vanaf de snelweg kunnen er komen.’’
Telstar Beach
De ontwikkeling van het nieuwe bestemmingsplan komt ook Barry van Lingen, mede-eigenaar van Telstar Beach, goed uit. Hij heeft het hele jaar door personeel op de payroll staan, maar moet het geld in een halfjaar verdienen en ieder jaar nieuwe mensen werven. „Met onze Beachclub hebben we dagelijks horeca, maar als het in november slecht weer is, krijg je geen passanten. We hebben een surfschool en geven lessen in kite- en windsurfen en suppen en de materialen verhuren we ook. In de zomer zijn er de surfcamps voor de kids. Maar in de winter gaan ze hier niet surfen. Dan kun je de kost niet verdienen, dus zijn we blij dat we met de Beachclub mogen uitbreiden van 500 m2 naar ruim 1000 m2. Op deze grond gaan we 20 gezellige beach lodges neerzetten. Deze strandhuisjes aan zee moeten ervoor zorgen dat we het hele jaar rond klandizie hebben. Mensen kunnen ook de fiets meenemen en de omgeving verkennen. Ook zijn we trouwlocatie en krijgen we veel aanvragen voor feesten, trouwerijen en evenementen die het hele jaar door plaats kunnen vinden.”
Veluwe aan Zee?
De naam Veluwe aan Zee vindt Van Lingen, die evenals Van den Brink in het buurtschap Horst woont, vooral marketingtechnisch sterk. „De Veluwe met bossen, heide en zandverstuiving staat al op de kaart, maar we hebben ook een prachtige waterplas. Deze is zeker voor de watersport alom bekend in België en Duitsland, maar je moet door verschillende belevingsgebieden het hele jaar kunnen draaien. Veluwe aan Zee is nationaal en internationaal een mooie term en kun je als kapstok gebruiken. Het valt me op dat iedereen er wat van vindt. In de keuken werd er al leuk gereageerd met ideeën over vismenu’s als fruit de mer en surf & turf. Lokaal merk ik dat mensen nog erg aan de naam moeten wennen.”
Synergie
Van Lingen ziet het voor zich dat mensen een dag tot een week kunnen vertoeven in het gebied, waarbij de ondernemers doorverwijzen naar elkaar. „Hebben wij kamers tekort, dan verwijzen we door naar het hotel. In de winter ga je niet surfen maar golfen op paintballen of drinkt in de horeca ’s avonds een glaasje wijn. We willen alles bieden en moeten daarvoor synergie zoeken en ideeën delen, maar het gebied moet dat ook wel gaan uitstralen. Ik vind het prettig dat Leisurelands ook flink wil investeren en daar liften wij op mee. Het moet zowel voor personeel als gasten veiliger worden, met goede verlichting.”
Dat vindt ook Ron Assink, mede-eigenaar van Pitch & Putt Strand Horst. „Ik hoop dat we met het hele plan een gastvrij welkomstgevoel uitstralen. Nu zie je bij de slagbomen de tekst Inrijden is betalen. Dat is klantonvriendelijk.”
Assink woont boven zijn pand aan de Palmbosweg 4. Hij begon 13 jaar geleden als keukenhulp bij Pitch & Putt en heeft het bedrijf in 2016 overgenomen. De coronaperiode was voor hem een moeilijke tijd, inmiddels heeft een oude-jeugdvriend, Ron Ockeloen zich ingekocht en zijn ze samen compagnons. „Pitch & Putt is kortebaangolf met 18 holes. Ook bieden we footgolf met negen holes. Dat is best populair, veel voetbalteams uit de regio komen hier. We hebben halverwege 2021 een uitbreiding gedaan met wateractiviteiten: waterfietsen, paddle boards en Canadese kano’s. Buiten de jachthaven zijn er weinig mogelijkheden om hier aan te leggen met je boot, dus hebben we nu een aanlegsteiger. Er komen veel passanten langs met hun bootje voor een ijsje en een frietje. Het clubhuis heet Playa de Veluwe, drie jaar geleden hebben we die naam bedacht. We moeten het in de drie zomermaanden verdienen, in de wintermaanden blijft het lastig voor ons. Er komen wel mensen, maar je kunt het licht eigenlijk niet laten branden. We hebben daarom drie kamers voor bed & breakfast gemaakt, waar mensen al kunnen logeren. Voor de wintermaanden kan dat een beetje kostendekkend zijn.” Assink vindt het nieuwe concept wel spannend. „Het staat nog allemaal in de kinderschoenen. De samenwerking was er al wel een beetje tussen de bedrijven onderling en ik denk dat het nu met Veluwe aan Zee en een hotel erbij alleen maar drukker wordt.”
Fundustry
Richting Nulde is vanaf de snelweg het met netten afgeschermde terrein van Fundustry, zichtbaar. Bedrijfsleider Wessel Pijpers: ,,Fundustry is de plek waar groepen samenkomen: vriendengroepen voor vrijgezellenfeesten, maar ook bedrijven voor teambuilding en bedrijfsfeesten. Wij faciliteren en begeleiden dat met een breed aanbod. We staan bekend om het paintballen, maar ook zijn we goed in Expeditie Robinson spellen, Schotse Highlandgames en we bieden workshops aan, van zilveren ring maken tot wellness workshops geurtjes en zeepjes maken. We hebben ook tien mooie Borretti barbecues.’’
Fundustry was vroeger alleen op reservering open, maar nu de hele week. „We willen de hele markt aanspreken. De arrangementen zijn op reservering, maar de toeristen en daggasten bedienen we met ijsjes en afkoelende producten. We hadden nog niks voor de doelgroep 4-12 jaar en sinds 1 mei is er een Adventurepark met klimpark en blotevoetenpad voor kinderen. Ze leren in 2-2,5 uur overleven zoals Robinson Crusoe door een eigen vuur te maken, hutten te bouwen en krijgen een diploma. Mensen kunnen hiervoor op de bonnefooi een kaartje kopen. Op warme dagen zoals vandaag zien we dat het volstroomt.”
Ook Fundustry is bezig met een winteraanbod. „We willen een wintervariant voor Expeditie Robinson en zijn bezig met een winterbarbecue. Want de bedrijfsfeestjes stoppen niet in de winter. Daarmee kunnen we ook elkaar helpen.”
Het gebied ‘Veluwe aan Zee’
Rutten wil met Leisurelands de verbindende schakel zijn en gaat daarvoor het gebied onder handen nemen. „We gaan logische zichtlijnen aanbrengen, zodat je ziet wat er te beleven valt, maar dat je niet vanaf het strand de snelweg ziet. Ook gaan we meer groen toevoegen voor de biodiversiteit. Het overgangsgebied tussen Horst en Nulde – het Groene Kruispunt – wordt natuurgebied en wordt dit jaar aangelegd. Wandelroutes, fietsroutes en parkeerruimte krijgen meer uitstraling. Er komen lampen die naar de grond schijnen en waar dieren zo min mogelijk last van hebben. De Zuiderzeeroute van meer dan 100 kilometer loopt hier doorheen maar is nu niet goed zichtbaar. Die gaan we meer uitlichten, we creëren rustpunten en oplaadpunten voor elektrische fietsen en auto’s. De bebording voor het hele gebied krijgt een herkenbare huisstijl waar ook ondernemers ruimte op krijgen. Deelstranden krijgen een thema om ze meer onderscheidend van elkaar te maken. Het sport en surfstrand zie je ook terug in de speeltoestellen. Het strand bij Fundustry wordt ingericht voor groepsuitjes, bijvoorbeeld met sportvoorzieningen zoals een volleybalveld. Bij Veluwe aan Zee – zuid (nu Strand Nulde) komt een kinderstrand met speeltoestellen en een meer Ibiza-achtig strand met loungesetting. Zo kun je logische keuzes maken waar je heen wilt. ’s Ochtends met de kinderen naar het strand en ’s middags in een hippere omgeving een cocktail drinken.’’
Er is gekozen voor een meerjarenplan, van 2022-2226. Over vijf jaar moet Veluwe aan Zee definitief op de kaart staan. „We willen de ondernemers de tijd krijgen om hun plannen te realiseren en de bouwoverlast coördineren. De plannen uitrollen kost ook tijd en door kansen te laten zien kan dat ook energie geven aan nieuwe ondernemers om mee te doen.’’
Vergelijkbaar nieuws
De Veluwe: bouwen aan een sterk merk
De essentie van regiomarketing
Het inrichten van campings naar ware Glamping Resorts
Shaping a better world
Magnicity gaat top van hoogste wolkenkrabber EU ontwikkelen
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.