Uit Recreatief Totaal

PASSIE VOOR RECREATIE: Interview met Roy de Wijer, Directeur De Kaap

Geplaatst op: 10 juli 2023

Je beleeft het op De Kaap

Wipe Out, Expeditie Robinson, de Roadtrip, het Moai Festival, Mission Impossible en Mission Metaverse. Zo maar wat activiteiten waar De Kaap in Zoelen de thuisbasis van is. Evenementenlocatie De Kaap is 35ha groot, telt meerdere horecapunten, waaronder een Beachclub en Festivalplein. Het biedt indoor- en outdoor bedrijfsuitjes tot 2500 personen (!) en zelfs een Glamping-accommodatie behoort inmiddels tot het aanbod.

Roy de Wijer zwaait samen met Dennis van Wijk de scepter over deze prachtige evenementenlocatie aan de Beldert-plas. Hij en zijn team blijven ieder jaar door-innoveren. Zo werd vorig jaar Mission Metaverse gelanceerd. Een uitdagende verzameling VR-games in de indoor-evenementenlocatie van De Kaap. Nog een stapje verder ging hij met de introductie van de HADO-AR-Battle-arena. HADO is ‘s-werelds eerste techno sport: een combinatie van sport en gaming met behulp van augmented reality (AR). Maar ook voor deze winter staat een prachtige introductie op het programma: Het Woud van Licht. Een magisch winterspektakel. Verder in dit artikel meer hierover, maar eerst wat vragen aan Roy de Wijer, directeur van de Kaap.

Kun je wat meer vertellen over hoe jij bij De Kaap terecht bent gekomen?

Roy: “Ik ben hier dertien jaar geleden, ik was nog maar achttien, begonnen met een bijbaantje tijdens mijn studie commerciële economie. Ik ben vervolgens een jaartje blijven hangen, omdat het me wel beviel en daarna is het serieus geworden. Heel serieus, want sinds vorig jaar vorm ik samen met Dennis van Wijk de directie van De Kaap.” “De Kaap is sinds vorig jaar de nieuwe naam van deze evenementenlocatie die voorheen onder de naam van Holland Evenementen Groep opereerde. We hebben een complete re-branding doorgevoerd. Het zit hem bij ons niet in de grootste zijn, de gaafste activiteiten bouwen en het lekkerste eten maken. Het echte verhaal zit hem in onszelf. In onze mensen. We hebben jaarrond meer dan dertig vaste medewerkers op de loonlijst staan, in het seizoen aangevuld met ruim honderd oproepkrachten.”

Waaraan heeft deze locatie zijn succes te danken?

Roy: “Daarvoor gaan in ieder geval credits naar de vorige eigenaar, Patrick Janssen van de Holland Evenementen Groep. Hij heeft het van TV bekende Wipe Out hiernaartoe gehaald. Wipe Out was een TV-format van Endemol, wat in Argentinië draaide. Patrick heeft de exclusieve rechten gekregen om het hier op Beldert Beach neer te zetten. Meer dan twintigduizend waaghalzen overbruggen inmiddels ieder jaar het Wipe-Out-parcours. Dat heeft onze evenementenlocatie dus een flinke boost gegeven. Daarnaast zijn we continu blijven innoveren en zijn een allround accommodatie geworden met een breed en divers aanbod in zowel fun, horeca en ook verblijfsrecreatie. Zowel particuliere groepen als bedrijven weten de weg naar ons te vinden en jaarlijks trekken we nu ruim vijftigduizend bezoekers.

Welke slimme actie of innovatie heeft jullie veel opgeleverd?

Roy: “De Kaap startte in een bijzondere periode. Door Covid konden er amper bedrijfsevenementen plaatsvinden. We hadden wel enig succes met onze online muzikale bingo’, maar een echt grote stap hebben we gezet toen we de wereld van VR en AR zijn ingestapt, Virtual en Augmented Reality.

Zo hebben we een HADO-AR-Battle-arena van tien bij zes meter. Teams van twee keer drie mensen spelen hier ’s-werelds eerste échte techno-sport. HADO gebruikt AR-technologie om een laag over de echte wereld te projecteren, waarbij je dus ook nog de echte wereld blijft zien. Dit in tegenstelling tot Virtual Reality waarbij een volledig digitale wereld wordt gecreëerd. Het is een weersonafhankelijke activiteit met een hoge doorloopsnelheid een potje duurt 80 seconden – en voor deelnemers een unieke belevenis. 

Welke ondernemersfouten heb je gemaakt en welke lessen heb je daaruit getrokken?

Roy: “Ik heb veel te veel in eigen hand proberen te houden. We hebben hier soms tientallen groepen tegelijk rondlopen. Je kunt je voorstellen dat het dan onmogelijk wordt om alleen het overzicht te houden. Ik heb dus moeten leren om veel meer verantwoordelijkheden bij mijn teamleden neer te leggen.”

“Maar ook hebben we een tijdje gedacht dat je zomeractiviteiten als Expeditie Robinson en Wipe Out naar de winter kon brengen door het te presenteren als Expeditie Poolcirkel of Wipe Out op het land, maar dat was iets te optimistisch gedacht. Daarom hebben we ons nu gefocust op een échte winteractiviteit: het Woud van Licht.

Het Woud van Licht, een magisch indoor winter bedrijfsevent

Roy vervolgt: “Het Woud van Licht wordt een winterevenement dat geboekt kan worden van november 2023 tot en met februari 2024. Onze festivalhal wordt omgetoverd in een magisch schouwspel van kleuren, klanken en geuren. Het wordt een betoverend decor voor bedrijfsfeesten in de winter, waaronder kerstborrels en nieuwjaarsrecepties. Je kerstpakket bemachtig je in een lichttunnel boordevol geschenkspiegels. De beats van een DJ voeren je mee door een stralend bos en vuurspuwers en dansacts maken het tot een waar avontuur voor je zintuigen. Wij verwachten dat heel veel bedrijven hun kerstevent hier gaan vieren. En op een select aantal open avonden kunnen ook kleinere bedrijven tot maximaal 100 personen dit all-in-winterfeest boeken.” vertelt Roy enthousiast.

Wat ontbreekt er in onze sector volgens jou?

Roy: “Ik denk dat er op het vlak van samenwerking nog een wereld te winnen valt. Wij werken goed samen met de gemeente Buren, maar hebben een complex product, met horeca, dag- en verblijfsaccommodatie en bedrijfsevenementen. Soms zou je wel eens willen dat je iemand kon inschakelen die alle ingewikkelde trajecten qua regelgeving en dergelijke kon versnellen.”

Meer info over De Kaap vind je op de website www.dekaap.nl.

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.