Uit Recreatief Totaal

Floriade mikt op 2 miljoen bezoekers voor groen dagje uit in 2022

Geplaatst op: 30 november 2021

Met nog een kleine 200 dagen voor de boeg is er de komende maanden voor het Floriadeteam nog een behoorlijke klus te klaren. De organisatie van de tienjaarlijkse tuinbouwexpo opent op donderdag 14 april in Almere. Annemarie Gerards-Adriaansens en Frank Cornelissen nemen ons mee voor een preview over het terrein. Onderweg vertellen ze van alles over het thema dat groener en gezonder leven centraal zet. Uiteraard vertellen ze wat we kunnen gaan beleven bij misschien wel de grootste tijdelijke dagattractie in 2022.

Floriade 2022 gebouw beplant

“Floriade is nu actueler, urgenter en relevanter dan ooit tevoren,’’ begint Projectmanager Communicatie Gerards-Adriaansens te vertellen na onze ontmoeting. Ze stapte twee jaar geleden over van de bloemenbollenattractie Keukenhof naar de Almeerse expo. “In 2050 zal 68% van de wereldbevolking in een stad wonen.* Dat is slechts 2% van het aardoppervlakte. Dat heeft veel impact. Het jaarthema is dan ook ‘Growing Greencities’. Waar is de ruimte voor groen in die steden? Hoe houden we het leuk en gezond? De toekomst kunnen we niet nu bouwen. Wel kunnen we met elkaar over die toekomst op een hoopvolle manier praten.” Dat gaat dan ook gebeuren vanaf april in paviljoens, bij vakdagen en congressen en met educatie voor de jeugd. “De Floriade is een prikkelend laboratorium en het hulpmiddel voor het gesprek over onze toekomst. Almere is daarbij het perfecte decor,’’ stelt Gerards-Adriaansens.

Er ging ruim tien jaar tijd aan de voorbereiding vooraf. “Floriade is het vliegwiel en katalysator voor ontwikkeling in Almere,’’ vervolgt ze. “Almere blijft groeien. Het wordt de 5e stad van Nederland met meer dan 300.000 inwoners in de toekomst. Infrastructurele aanpassingen zoals de A6- verbreeding en vernieuwing van het stationsgebied moesten hoe dan ook gebeuren. Door Floriade gaat het alleen sneller.” Het vierkante expopark van 850 bij 850 meter (60 hectare) grenst aan het Weerwater en de snelweg A6. “Het eerste oerbos op dit terrein is in 1967 al aangeplant,’’ vertelt de Manager Commerciële Zaken Frank Cornelissen. Hij heeft Amsterdam Museum, Kew Gardens, the London Eye en Sea Life London en Efteling op zijn cv staan als eerdere werkgevers. “Het masterplan van het park is ontworpen door Winy Maas, o.a. de bekende architect van de Markthal in Rotterdam. In totaal zijn er 192 kavels, allen omgeven met een prachtig arboretum van op alfabet gesorteerde bomen en planten ingekleurd door landschapsarchitect Niek Roozen. In de toekomst wordt het omgevormd tot de stadswijk ‘Hortus’ met 1000 woningen. Op die kavels komen 210 deelnemers exposeren uit 40 landen. Nederlandse deelnemers zijn bijvoorbeeld The Green House in samenwerking met het Rijk, Europarcs (helaas zonder gelegenheid tot overnachten) Architectonisch zullen het Dutch Innovation Paviljoen, The Voice of Urban Nature (het Amsterdam-Almere paviljoen), deelname van Indonesië en het Kunstpaviljoen in het oog springen. Daarnaast is er nu al nieuw vastgoed voor de toekomst gebouwd zoals de Aeres Hogeschool Almere, het Food Forum en kunstzinnige woontoren Flores.”

Beleving

Al wandelend met het duo ontdekken we dat het waterrijke decor ook een pré is voor de Floriade beleving. Er zijn drijvende bomen en daarnaast zijn de bruggen op het terrein ‘state-of-the-art’. “Want,’’ legt Cornelissen uit, “40.000 bruggen in Nederland moeten de komende jaren gerenoveerd worden. Hier zijn de eerste cementloze bruggen te zien die gemaakt zijn van gerecyclede materialen. Op-en-top circulair. Daarnaast hebben we slimme lantaarnpalen die CO2 meten en energie-opwekken. Op tientallen speelplekken, bijvoorbeeld in het Duitse paviljoen, kunnen gezinnen spelenderwijs met duurzaamheid in aanraking komen. De horeca in het Food Forum gaat in samenwerking met de Provincie Flevoland voor een 100% plantaardig assortiment. Het culturele programma omvat zo’n 1000 activiteiten zoals een dagelijkse openingsshow, picknickconcert en bostheater. Ze voegen niet alleen waarde en beleving toe, maar zijn ook een middel om het voor velen abstracte jaarthema aan te kaarten. Floriade wordt een levend laboratorium waarbij de nieuwste technische en duurzame vernuften zijn toegepast. ”

Kabelbaan

“Bezoekers komen aan per boot vanuit Almere Centrum of via de kabelbaan vanaf de parkeerplaats,’’ vult Gerards-Adriaansens haar collega aan. “Een ritje met de kabelbaan zit standaard inclusief het dagkaartje. Het is de inzending vanuit Oostenrijk en absoluut een voorbeeld voor duurzame mobiliteit. Er is ook plek voor touringcars voor de reisorganisaties en de 65.0000 schoolkinderen waar we op rekenen.” In totaal ambieert Floriade om 2 miljoen bezoekers in zes maanden tijd door de poort te laten komen. “We rekenen op zo’n 1,5 miljoen Nederlandse bezoekers. Qua marketing richten we ons op de leefstijldoelgroepen socializers en creatives. Ook uit Duitsland en België denken we dat de belangstelling groot is. In samenwerking met de Landbouwraden en buitenlandse ambassadevestigingen trachten we uiteraard ook ruim 300.000 vakbezoekers te bereiken. Met NBTC, Amsterdam & Partners Visit Flevoland en Almere City Marketing werken we ook nauw samen en de Toerisme Top 2022 vindt op Floriade plaats.”

Achtergrond

De Floriade wordt eens in de tien jaar georganiseerd en is een afgeleide van de Wereld Expo. De Nederlandse Tuinbouwraad, gemeente Almere en provincie Flevoland zijn de drijvende kracht achter deze editie. Het Rijk draagt daarnaast 10 miljoen euro bij. De gezamenlijke missie is een platform te bieden voor “Structurele innovaties en oplossingen voor duurzame en leefbare steden”. Het 60 hectare grootte terrein wordt na de expositie omgevormd tot de duurzame stadswijk ‘Hortus’ met 1000 woningen. Het speciaal aangelegde arboretum blijft hierbij behouden. Inwoners uit Almere, de provincie en geïnteresseerden konden afgelopen twee zomers al een kijkje nemen bij Floriade Preview. In 2021 trok dit 12.500 bezoekers.

* Bron: VN-rapport population.un.org

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.