Uit Recreatief Totaal

Een bak zand en wat water! Het zijn de ingrediënten voor een leuk dagje uit #Trendwatch

Geschreven door Hans van Leeuwen; Trendwatcher - Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme

Het was wel een bijzondere zomer die wij dit jaar beleefd hebben, een van de warmste ooit. Als ik mij nog goed herinner was het in 1976 ook zo heet. Al een aantal jaren presenteer ik tijdens mijn 111 Wereld Trends de opmars van belevenissen rondom Beach & Fun. Deze zomer heeft laten zien dat er ook een toekomst is weggelegd voor echte zomerattracties en men zich niet alleen moet blindstaren op Indoor oplossingen. Is het niet zo dat toen Avonturenpark Hellendoorn als eerste een Waterpark Attractie opende menige collega de wenkbrauwen fronste! Wat moet je nou met de Hollandse zomers en dan zo iets dergelijks als een Waterpretpark? Dat kan toch nooit rendabel worden?

Achtereenvolgende jaren zien wij een opleving van allerlei strandactiviteiten. Meer strandtenten die jaarrond open gaan. Strandhuisjes voor de kust aan zee van Den Helder tot aan Nieuwvliet en steeds meer evenementen op het strand waarbij Den Haag zich zelf profileert als de Sport-Strandbad van ons land met daaraan gekoppeld de revival van De Pier in Scheveningen.

Met een nepstrand kom je al heel ver

De recreatiemarkt is er slecht voorbereid op de tempratuurstijgingen als gevolg van de klimaatverandering. De sector was de afgelopen jaren vooral gefocust op een alternatief voor slecht weer. met als gevolg daarvan de opmars van de indoor speeltuinen- en indoor waterpret. Enerzijds vanwege de wens voor een jaarrond exploitatie; Indoor biedt in de schouderseizoenen en bij slecht weer voldoende alternatieven. De afgelopen jaren waren het strandleven en vertier aan de grote recreatieplassen een gratis attractie voor de consument. Er zijn hier zelfs heuse strandtenten ontstaan om in te spelen op deze Beach & Fun beleving. Strandpaviljoens zien wij bij o.a. Down Under bij Houten, Watergoed bij Slijk Ewijk en in de nieuwe Utrechtse wijk Leidsche Rijn. Maar ook bij Aqua Best speelt men in op de Trend van Beach & Fun door prima horecaconcepten te combineren met Cabana’s en Barbecue Donut en uiteraard strandbedden verhuur. Ook kwamen er attracties zoals de opkomst van de kabelskibanen bij o.a. De Schatberg in Sevenum en Camping Betuwe Strand bij Beesd.

Wij van Pleisureworld NRIT, hebben met onze adviezen aan de basis gestaan van de ontwikkelingen bij het Hof van Saksen wat betreft Beach & Fun. Daar kunnen nu ook strandbedden gehuurd kunnen worden en op een hete dag is het topdrukte aan de waterkant. Je speelt hiermee in op de behoefte van de families die graag van het strandleven willen genieten met alles erop en eraan; ook al is dat midden in Drenthe. Daarom zal er binnen enkele jaren een heuse strandtent gebouwd worden om hier een extra dimensie aan toe te voegen. Dat het publieke domein ook mee wil liften op de grillen van diezelfde consument ziet men ook in het buitenland. Aan de kade in Antwerpen vindt je het trendy uitgaansgebied Bocadero; oude havenloodsen omgebouwd tot een stadsstrand met tal van trendy restaurantjes. Gooi een bak zand langs een watertje zoals in Arnhem aan de Rijnkade of in Amersfoort en het terras zit er meteen vol. Allemaal concurrentie van de horeca en recreatie. Het aanbod in het publiek domein, zoals stadsstranden, de vele recreatieplassen met zelfs de oevers van de Rijn en de Waal bieden gratis vermaak; of je hoeft slechts te betalen voor parkeren.

Het moet meer zijn dan een bak zand of een hippe tent

Wil je concurreren met het gratis aanbod, zal moeten inspelen op behoeften waar de consument bereid is voor te betalen. Dat betekent speciale horecaconcepten en een hogere attractiewaarde. Ook de veiligheid is een issue waarmee je je kunt onderscheiden. Wanneer men kan inspelen op meerdere doelgroepen dan zijn er volop kansen voor spreiding.

recreatief totaalJe ziet dat ook de traditionele gemeentelijke zwembaden steeds vaker attracties toevoegen. Naast glijbanen zien we investeringen in complete indoorspeeltuinen en trampolineparken. Kijk bij de Scheg in Deventer waar men zelfs zover gaat dat er sprake is van een subtropisch zwembad met wellnessvoorzieningen. Ook de ligweide bij zwembaden zal in de komende jaren een transformatie ondergaan en inspelen op verbreding van het aanbod door outdoor recreatie al dan niet in combinatie met waterattracties zoals een spraypark. Wie het aanbod goed weet te analyseren ziet dat de recreatiemarkt vanuit drie fronten concurrentie te duchten heeft.

1. Het publieke domein met hun stadsstranden en waterfonteinen,
2. recreatieschappen met de vele waterplassen en
3. de gemeentelijke zwembaden.

Camping wordt mondaine strandtent

Kijk eens naar de transformatie van Camping Betuwestrand tot een volwaardige beach life experience, gelegen aan de A2 onder de rook van Utrecht. Een dagje Betuwestrand biedt o.a. waterskiën, wakeboarden, een funpark, en relaxen bij het strandbad. Men richt zich tot verschillende doelgroepen; kinderfeestjes, bedrijfsuitjes, en materiaalverhuur met instructies voor de kortere termijnbeslissers. Meer informatie: www.betuwestrand.nl

Toch zijn er mogelijkheden het verschil te maken zodanig dat de consument bereid is er veel voor te betalen. Een voorbeeld waar men dat heel goed begrepen heeft is Fun Beach Event & Leisurepark Panheel waar Luc van Engelen een bijzonder concept aan het uitwerken is. De tropische zomer heeft het geheel wel in een stroomversnelling gebracht.

Water Jump Attractiepark: een primeur in Nederland

Deze zomer heeft camping Lente van Drenthe in het plaatsje Gasselte het ouderwetse imago van een typische RECRON camping van zich afgegooid. AL enkele jaren liep men al rond met de gedachte dat de bakens verzet moesten worden. De naamsverandering alleen was niet voldoende en Roger Langenbach en Marjolein Vos, die samen de camping runnen, zagen enkele jaren terug voor het eerst op YouTube een spannende waterattractie die hun wel wat leek. Binnen anderhalf jaar is er, met hulp van Pleisureworld NRIT (o.a. businessplan), een complete unieke waterattractie gerealiseerd onder de naam DX Adventure met dagelijks tussen de 800 en 1.000 betalende bezoekers uit heel Nederland. Families en vooral jongeren zijn enthousiast en blijven nu ook graag kamperen. Een bezetting die in twaalf jaar, zolang Roger en Marjolein de camping draaien, nog nooit zo hoog is geweest. Het is de nieuwe boost geweest waarin het duidelijk wordt dat in toenemende mate de dagattractie voor meer beleving, gasten en een hogere opbrengst zorgt. Het onderstreept mijn oude stelling: “Een attractiepark wordt een vakantiepark en een camping wordt attractiepark.“

Kijk voor DX Adventure op: lentevandrenthe.nl

Waterplas wordt FunBeach & Eventlocatie Beachclub Degreez!

We kennen ze wel die grote ontzandingsplassen langs de snelwegen in ons land. Meestal gelegen in de randen van de grote steden als een prima uitvalsbasis voor even een aantal uren plezier en ontspanning. Het afgelopen jaar heeft deze locaties op de kaart gezet als de meest aantrekkelijke dagrecreatie het extreme zomerse weer het hoofd te bieden. Zo langzamerhand ontwikkelen deze locies zich in toenemende mate als de grote concurrenten van de standaard zwembaden en weten in te spelen op de ultieme life style experiences van de hedendaagse consument. Ze vertonen ook al pretpak achtige kenmerken zoals Branding, Food & Beverage, Ticketing, Merchandising etc. Een mooi voorbeeld zijn de twee bedrijven van Luc van Engelen in de plaats Panheel Provincie Limburg; www.degreez.nl en www.funbeach.nl

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.