Vakantiehuizen op bestaande vakantieparken – Nieuwbouwprojecten met gegarandeerd rendement leiden al snel af van slim investeren in vakantiewoningen op een bestaand park. Juist op wat oudere parken en ogenschijnlijk minder goede locaties liggen mooie kansen, mits de juiste keuzes worden gemaakt. Een belangrijke rol is weggelegd voor de recreatiemakelaar en de verhuurbemiddelaar. Zij beschikken samen over de nodige kennis om deze kansen maximaal te benutten.
We vroegen NOVASOL Vakantiehuizen, Europees marktleider in de verhuur van vakantiehuizen naar deze kansen en hoe deze slim kunnen worden benut.
Focus op benutten potentie individuele vakantiewoning
Op veel parken met particuliere huiseigenaren wordt om meerdere redenen gewerkt met een poulesysteem, allotment en dergelijke. Dit is vanuit de parken gezien begrijpelijk, echter qua particulier investeringspotentieel niet altijd het meest interessant.
Het verhuren van een producttype met een voorbehoud als ‘het interieur en faciliteiten kunnen afwijken’ werkt namelijk al remmend op de verhuur. Voor een huiseigenaar is het daarentegen juist interessant om ‘onderscheidend vermogen’ te laten zien en hierin (extra) te investeren.
Hij/zij heeft bijvoorbeeld extra lange bedden voor eigen gemak en creëert daarmee direct een mooi uniek punt waarmee de verhuur kan worden gestimuleerd.
Een verhuurbemiddelaar als NOVASOL kan de gevolgen van bepaalde keuzes voor het rendement inzichtelijk maken. Dergelijke informatie kan een doorslaggevend verkoopargument zijn voor de makelaar en uiteraard een koopmotief voor een potentiele eigenaar.
Kwaliteitsverbetering op parken door rendementsproduct
Volgens NOVASOL ligt er ook een gouden kans om een hoger rendement te realiseren door slim te investeren in bestaand recreatievastgoed in het oudere, lagere segment. Een renovatieplan geeft inzicht welke investeringen nodig zijn om de woning optimaal te kunnen verhuren. Dat kan gaan om het huisdiervriendelijk maken van de woning, toevoegen van wellness-faciliteiten en dergelijke. Een verhuurbemiddelaar geeft hierover advies en een prognose over het verwachte huurrendement.
Particuliere investeerders genoeg die zoeken naar dergelijke opties om rendement te behalen. Aan de makelaar om vraag en (lokaal) aanbod bij elkaar te brengen. Voor het vakantiepark kan het de broodnodige positieve impuls betekenen in termen van kwaliteit. Gerenoveerde woningen leiden tot een hogere bezetting en minder klachten en dat zet vaak andere particuliere eigenaren aan om ook te investeren in de eigen woning.
Hoog rendement vakantiehuizen, praktijkvoorbeeld
Een verouderde vakantiewoning wordt gekocht door een particuliere eigenaar voor €45.000,- en gerenoveerd voor hetzelfde bedrag. Volledig gericht op maximale verhuur.
Het verhuurrendement na deze renovatie is €20.000,-. Met minimale jaarlijkse lasten bedraagt het netto rendement circa 16%.
Ter vergelijking: een netto rendement á 4-6% bij een recreatiewoning wordt doorgaans als heel redelijk beschouwd.
Met dank aan: NOVASOL Vakantiehuizen
NOVASOL, dansommer en Ardennes-Etape vormen NOVASOL A/S met hoofdkantoor in Virum, Denemarken.
Het heeft dochterondernemingen in 18 Europese landen en meer dan 60 kantoren verspreid over Europa.
Meer dan 2.500 vaste en niet-permanente werknemers en freelancers zijn bij NOVASOL A/S in dienst.
Met meer dan 50.000 vakantiehuizen in 28 landen is NOVASOL A/S de grootste Europese aanbieder van vakantiehuizenverhuur.
Verhuur van vakantiehuizen
In 2018 bood NOVASOL A/S vakantiehuizenverhuur aan voor meer dan 2 miljoen gasten.
Meer informatie: www.novasol.nl
Vergelijkbaar nieuws
Vroegboekingen Nederlandse Vakantieparken lopen storm
Maasresidence Thorn, nieuwe economische impuls Maasplassen
“Gasten willen ervaringen die ‘instagrammable’ zijn” – New Concept Housing
De stille toeristisch revolutie in Midden-Limburg
Consolidatie en onderscheidend vermogen zijn trends in recreatief vastgoed
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.