Duurzaam ondernemen doe je voor jezelf, je omgeving en voor je klant
Dit jaar schreef Recreatief Totaal in iedere editie onder de rubriek MVO over duurzaam ondernemen in de recreatiesector. De ene keer over materiaalgebruik, de andere keer over groen investeren en weer in een andere editie over MVO-initiatieven in de watersportsector. Dat we ons bedrijf maatschappelijk verantwoord runnen zou inmiddels zo tussen eenieders oren moeten zitten, dat wake-up-calls als de klimaattop in Glasgow niet meer nodig zijn.
Maar ook als u het zelf al op orde heeft, kunt u nog een verdere rol vervullen in het verduurzamen van onze samenleving. Want duurzaamheid houdt niet op aan de poort van uw bedrijf. U maakt onderdeel uit van een keten en daar zijn misschien nog wel wat slagen te maken.
Duurzame keten
Bij aankoopbeslissingen let je meestal op de prijs, de kwaliteit en de levertijd van een product. Als MVO-bewust bedrijf let je ook op sociale en milieu- aspecten. Overleg en samenwerking met leveranciers leiden tot procesverbetering en een transparanter, efficiënter en gunstiger aankoopbeleid en kan u een positief effect genereren op het gedrag van uw toeleveranciers, bijvoorbeeld op het gebied van milieu. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de gastbeleving én het imago van uw bedrijf.
Weten waar de grondstoffen vandaan komen, welke (verpakkings-)materialen er worden gebruikt, wat er speelt bij toeleveranciers en door wie producten vervaardigd worden, is eveneens belangrijk. Eerlijkheid is ook een hoog goed. Uw (marketing) verhaal is geloofwaardiger wanneer u transparant bent over de herkomst van uw producten. Het draagt bij aan een goede reputatie. Oók als u nog niet bent daar waar u wilt zijn. Als u eerlijk bent en eraan werkt om in jaartal X energieneutraal bent, kweekt dat goodwill bij uw huidige en toekomstige gasten.
Wat zijn de risico’s wanneer u geen ketenverantwoordelijkheid neemt?
We noemen er drie:
– Afnemers willen steeds vaker antwoord op vragen over duurzaamheid. Heeft u deze antwoorden niet, dan loopt u het risico deze afnemers als klant te verliezen.
– De Nederlandse overheid koopt steeds duurzamer in. U loopt dus kans de overheid als klant te verliezen als uw restaurant of vergaderaccommodatie niet gecertificeerd is.
– Als media misstanden aantreffen, kan uw reputatie een flinke deuk oplopen met Fort Oranje als absoluut dieptepunt van onze Sector
(Duurzaamheids)uitdagingen
Energie wordt duurder. Verlichting, verwarming, luchtbehandeling en keukentoestellen vreten stroom. Onderzoek wijst echter uit dat een horeca-ondernemer de eerste tien procent besparing op energie kan binnenhalen zonder een cent uit te geven. Hetzelfde geldt voor water. Het wordt duurder maar er kan bespaard worden: spaarknop in de toiletten en de douches, elektronische sensor op kranen…
Wie horeca zegt, zegt ook voedsel; de herkomst, voedselveiligheid, vers en gezond voedsel, maar ook voedselverspilling. De consument besteedt veel meer aandacht aan wat hij op zijn bord krijgt. En ook wat er daarvoor en nadien mee gebeurt, wil hij graag weten. Onze horeca gooit nog jaarlijks tonnen voedsel weg. De campagne ‘No food waste’ probeert het tij te keren. Inmiddels zijn er al restaurants die eens (of vaker) per maand een ‘no food waste’ lunch serveren. Zij koken met ingrediënten, die anders weggegooid zouden worden. Denk daarbij aan brood, dat een dag oud is. Vis of vlees dat is overgebleven, omdat er te veel van was. Of groente en fruit met een schoonheidsfoutje. Ze halen die producten dagelijks op bij telers, verpakkingsbedrijven en producenten en gaan ermee aan de slag in de keuken van het restaurant. Dit vraagt om de nodige creativiteit en improvisatietalent van de chefs. Fermentatiespecialist Christian Weij van het hippe restaurant Smaakpark in Ede op de Veluwe is hierop ingesprongen en biedt workshops aan om koks wegwijs te maken in het omgaan met ‘rottend voedsel’. En dat is een stuk minder vies dan het lijkt!
Andere duurzame trends waarmee de sector rekening dient te houden zijn de opkomst van de deeleconomie (airbnb, campr, chef aan huis, thuisafgehaald). Het eerste nummer van Recreatief Totaal van dit jaar heeft een uitgebreid artikel gewijd aan deze peer-to-peer initiatieven.
Samenvattend: duurzaam ondernemen doe je voor jezelf, je omgeving en voor je klant. MVO-bewust opereren, het gebruik van duurzame producten en de communicatie hierover draagt bij tot de positieve beleving van die consument. De mate van duurzaamheid is op die manier een essentieel instrument om je te onderscheiden in een concurrerende markt.
Vergelijkbaar nieuws
Nederlandse trots in de woestijn: het paviljoen op Expo 2020!
Enige Aloë vera kwekerij start met tours voor ‘Puur Natuur’ experience
De gastbeleving moet centraal staan
“Ons doel is de maatschappij ontstressen”
Roompot genomineerd voor duurzaamste bedrijf van Nederland
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.