Uit Recreatief Totaal

De gastbeleving moet centraal staan

“We moeten slimme keuzes maken”

Hielke Tillema, directeur van Kontour vastgoed, heeft een heldere visie: de gastbeleving moet centraal staan. En dat vraagt veel meer dan alleen maar een mooie vakantievilla ontwikkelen: “Positief verrast worden bepaalt voor een groot deel de vakantiebeleving en het gevoel van gastvrijheid. Innovatie is hierbij enorm belangrijk. Alleen zo ben je toekomstbestendig.” We vroegen hem naar de ontwikkelingen en kansen die hij ziet in de recreatiebranche.

Customer Journey

Hielke: “De gast staat voor ons altijd centraal. Dat deed het in het verleden voor ons al en dat is nog steeds zo. Maar we mogen branche-breed wel herijken. Een vakantiewoning huren, waarbij je om 15.00 uur moet inchecken en dan achteraan in de rij bij de receptie aansluit om vervolgens formulieren in te vullen met informatie die eigenlijk al bekend is, dat is toch raar? Niemand wil dat. Deze werkwijze is totaal niet gericht op de gast. Het is van belang dat de recreatiebranche kijkt naar hoe de gast het wil en niet naar hoe het proces traditiegetrouw ingericht is. De gast van vandaag wil bijvoorbeeld op elke willekeurige dag van de week kunnen aankomen. Dit levert de beheerder ook diverse voordelen op. Zo kunnen schoonmaakwerkzaamheden verspreid worden, verdwijnen de piekmomenten voor de schoonmaak én creëer je een aantrekkelijkere baan omdat de medewerkers dagelijks hun werkzaamheden kunnen uitvoeren.”

Het gebruik van data voor een ‘op maat’ vakantie

Het traditionele invulwerk van de gast aan de receptie is achterhaald, maar het ‘digitale inchecken’ levert tegelijkertijd een voordeel op dat onvoldoende benut wordt. Hielke: “Er is heel veel data beschikbaar. Aan de hand van de personalia weet je al of er een stel, een gezin of een vriendengroep komt. Omdat die informatie paraat is, is het eenvoudig om in te spelen op de wensen en behoeften van de gasten. Je kunt je aanbod personaliseren. Je weet wanneer er gasten jarig zijn en een attentie verzorgen. En weet je dat een vakantievilla bezet wordt door 2 gezinnen, dan zijn extra spelletjes afgestemd op de leeftijd van de kinderen zo geregeld.”

Webshop PuurExloo gastbeleving moet centraal staan

Innovatie draagt bij aan de ultieme vakantiebeleving

Waar persoonlijke aandacht hoog in het vaandel blijft staan, mag dat niet verward worden met traditionele omslachtige processen. In plaats van het verplichte inchecken en de rekken bij de receptie vol folders over activiteiten in de buurt, kiest Familieresort PUUR Exloo duidelijk voor innovatie door beide aspecten online aan te bieden. Zonder in te leveren op aandacht en beleving. Gasten checken hier receptieloos in en maken tijdens hun verblijf gebruik van hospitality tv’s en de door Kontour Vastgoed ontwikkelde webshop; een online gids voor een optimale vakantiebeleving met ruimte voor persoonlijke wensen. Er kunnen onder andere uitjes en arrangementen bij lokale ondernemers geboekt worden en boodschappen of fietsen besteld worden.

Lokale verankering

Die lokale ondernemer mag van Hielke trouwens nog veel meer ingezet worden. Recreatieparken mogen wat hem betreft af van dat vaste format vanuit hun corporate gedachten. Juist door die lokale ondernemer te betrekken, vergroot je de beleving van de gast. “Een lokale bakker die het ontbijt levert, maar ook een lokale ondernemer die de fietsen verhuurt met leuke routes en tips erbij. Dat draagt bij aan de beleving van de gast. De gast hoeft dan niet alles zelf te uit te vinden én het is leuker voor de lokale ondernemers; ze verdienen aan de toeristen en zij weten als ambassadeur als geen ander de bezoeker te enthousiasmeren voor het authentieke karakter van de regio. Door de lokale identiteit onderdeel van de parkbeleving te maken, voorkom je ‘massagevoel’ en creëer je fans.”

Slimmere keukens en apparaten gericht op vakantiegebruik

De gast wil een vakantievilla waar hij/zij het gevoel heeft dat het mooier is dan thuis. Daarom worden luxe vakantiewoningen door Kontour Vastgoed voorzien van complete keukens met hoogwaardig apparatuur. Een mooie ontwikkeling, waar volgens Hielke zelfs nog ruimte voor verbetering is voor ‘slimmere keukens en apparaten’: “Gasten zijn er soms zo’n 3 á 4 dagen. Gaan ze dan ook uitgebreid koken? Als we informatie verzamelen (door middel van enquêtes, maar denk ook aan en/of sensoren in apparaten), dan weten we exact hoe vaak bijvoorbeeld een oven wordt gebruikt. Als we kunnen uitlezen dat de oven amper gebruikt is, dan kan ook de schoonmaak daar weer slim op inspelen. Maar denk ook aan storingen, die je tijdig signaleert en proactief kan laten verhelpen, nog voordat de gast hinder ervaart. Stemmen we apparaten af op het vakantiegebruik – op het gedrag van de gast – dan biedt dat vele voordelen voor de gast.”

Duurzaamheid in de recreatiesector

“Duurzaamheid wordt voor een groot deel al geformuleerd door de Nederlandse overheid. Denk aan BENG (bijna energieneutraal bouwen) dat aangeeft dat sinds 1 januari 2021 alle nieuwe gebouwen in Nederland bijna-energieneutraal moeten zijn. Maar als we nog meer gaan afstemmen op het gedrag van de consument valt ook daar op het gebied van duurzaamheid nog veel te winnen. Dat is anders dan thuis en in een andere intensiteit: overdag ben je vaak weg en ’s avonds wil je met iedereen gezellig samenzijn. De techniek moet hierop worden afgestemd. De villa’s van Kontour Vastgoed hebben uiteraard geen gasaansluiting meer. Een luchtwarmtepomp verwarmt de villa. Een warmtepomp doet er echter wel langer over om te schakelen in temperatuur, terwijl de vakantieganger er gemiddeld maar heel kort is. Zouden we het systeem sneller laten werken, dan boeten we weer in aan duurzaamheid. We moeten dus slimme keuzes maken.

We zien heel duidelijk de trend dat mensen vaker en korter op vakantie op gaan. Niet alleen willen we het dan luxer dan thuis hebben, ook wil de consument een unieke en authentieke vakantiebeleving. De recreatiesector is een behouden en conservatieve sector. Vaak is het boekingssysteem nog leidend voor de gastroute en kan de verhuurder daardoor moeilijk inspelen op snel veranderde wensen van de gast. Daardoor lijkt de gast niet meer centraal te staan, maar aan de andere kant zorgen de systemen wel voor optimale bezettingsgraden en goede huurprijzen voor de investeerders. Daar is veel werk te doen, maar de technologische ontwikkelingen ook in andere branches gaan zo snel, dat ik verwacht dat ook de systemen in onze sector snel op de wensen van de gasten worden aangepast.”

Wist u trouwens dat wij regelmatig de artikelen delen via bijvoorbeeld LinkedIn? Volg de LinkedIn pagina van Recreatief totaal en zie wekelijks inspirerende artikelen voorbij komen.

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.