DagrecreatieUit Recreatief Totaal

“Wij verkopen fun”

Geplaatst op: 11 maart 2024

Dit jaar bestaat Family Entertainment Center The Maxx Veenendaal alweer ruim zeven jaar. In het enorme gebouw aan de A12 is van alles te doen. Van indoor karten tot hyperbowlen en van lasergames tot escaperooms en poolen. Ook vind je er onder andere een Amsterdamse kroeg met buitenterras, glowgolfbanen en een Simrace-arena.

Passie voor Recreatie –  Interview met Eric Achterberg, eigenaar The Maxx

“Ik geloof heel erg in meerdere activiteiten onder één dak in combinatie met eten en drinken”, vertelt Eric. Dat deze formule succesvol is bewijst het aantal bezoekers. The Maxx trekt al jaren meer dan honderdduizend bezoekers per jaar. Niet alleen particulieren, maar ook grote bedrijven weten de weg naar the Maxx te vinden.

Hoe ben je hier terecht gekomen?

Eric: “ Ik ben een geboren en getogen Veenendaler. Ik ben in deze plaats ooit begonnen als bedrijfsleider van fietsenspeciaalzaak Hallfords. Daarna ben ik het kinderspeelparadijs Schatkids begonnen en in 2008 ben ik gaan rondkijken of er in de regio geschikte locaties waren voor een Family Entertainment Center. Er was een groot pand nodig met parkeergelegenheid. Een pand met gratis parkeerplaatsen vinden was lastig. Voor sommige locaties hadden we zelfs al tekeningen liggen. Pas in 2015 kwamen we uit bij deze locatie. Alles kwam hier samen”, vertelt Eric. “Het leukste van ondernemen is nieuwe dingen zoeken en opzetten. Toen we eenmaal dit pand hadden, wist ik zeker dat het succesvol zou zijn”

Anderhalf jaar nadat The Maxx in Veenendaal de deuren opende won het amusementscentrum al de award voor het beste Family Entertainment Center van Nederland.  

Wat beschouw je als je grootste succes?

Eric: “De combinatie van activiteiten maakt The Maxx bijzonder. Ik onderneem op basis van mijn intuïtie. Ik ga bij collega’s langs en wissel ideeën met hen uit. Daardoor ben ik steeds kunnen blijven vernieuwen. Met Peter Snijders (red.: eerder in 2021 geïnterviewd voor Recreatief Totaal) exploiteren we de  Escape-, Flashcape- en Battle-rooms.”

“Recent hebben we (hyper)bowlen toegevoegd aan onze activiteiten. We hebben ultramoderne banen. Hyperbowling is een compleet nieuwe manier van bowlen. Je speelt op een echte bowlingbaan en waant je tegelijk in een videogame. Je moet de kleurrijke bewegende targets langs de baan zien te raken om je score te verhogen. Bij hyperbowlen veranderen continu de targets en niveaus en kan met één enkele bal de winnaar veranderen. Hyperbowling is razend spannend en is actiever dan Classic Bowling.”

Welke tegenslagen heb je als ondernemer gehad?

Eric: “In de corona-periode moesten we bijna twee jaar dicht. Karten mocht op een gegeven moment weer wel, want dat werd als sport gezien. Net als glowgolf. Maar poolen of een escape-room bijvoorbeeld weer niet. De horeca was met rood-witte-linten afgezet. We hebben die tijd gebruikt om het pand op te knappen. Onze medewerkers werden uitgeleend aan de GGD-teststraten. Net voor de corona-uitbraak waren we bezig met een pand in Amersfoort, maar gelukkig was die deal nog niet gesloten, want om als ondernemer te beginnen met twee jaar dicht zijn, zit je niet op te wachten.”

Met welke bedrijven in de sector werk je zoal samen?

Eric: “Ik heb veel mensen uit de branche leren kennen. Met veel van hen onderhoud ik intensief contact. We bespreken welke dingen werken en welke dingen niet. We gaan bij elkaar langs en daaruit verzamelen we gegevens. Dan trek je daarin je eigen plan. Kijken, luisteren en vragen is heel belangrijk. Ik werk graag samen met mensen met wie ik een langdurige relatie opbouw. Zo zijn we voor het hyperbowlen een partnership aangegaan met Bowltech in Made. Ook werk ik graag met lokale partijen, waarbij je echt weet dat je op elkaar kunt rekenen.”

Hoe kijk je naar de toekomst van jouw bedrijf?

Eric: “Onze trampolinehal hebben we afgelopen jaar omgevormd tot een bowlingcentrum. Andere huidige activiteiten zullen we gaan vernieuwen. Zo gaan we de glowgolfbanen vernieuwen en de layout van de kartbaan zal worden aangepast. Aan de ene kant willen we het rendement per vierkante meter zo hoog mogelijk hebben. Maar het moet vooral ook mooi, leuk en gezellig blijven. Zo leveren de pooltafels niet per se veel op, maar in combinatie met de horeca dragen ze wel bij aan de totaal-beleving.”

Is er nog iets wat je kwijt wilt?

Eric: “Ik ben niet iemand om achter mijn bureau te zitten. Ook al hebben we inmiddels meer dan honderd man personeel op de loonlijst staan, ik loop toch vooral graag rond door de zaak. ‘Ik ben de zaak’ zeg ik wel eens gekscherend. Ik kan niet stil zitten en ben altijd bezig.” Eric sluit af :“Als je veel biedt onder één dak en blijft vernieuwen, blijf je aantrekkelijk voor groepen en particulieren. Want wij verkopen plezier voor iedereen.”

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.