Van druktemonitoren en wandelplanners tot digitale speurtochten en QR-codes
Digitalisering in de recreatiesector is natuurlijk niets nieuws. We kunnen al meer dan vijfentwintig jaar reizen online boeken. En ook QR-codes vind je al zo’n vijftien jaar in musea om extra informatie digitaal te ontsluiten. Maar andere vormen van digitalisering maken juist nu een stormachtige ontwikkeling door. Soms uit noodzaak, soms omdat het juist een extra nuttige toevoeging op de dienstverlening is.
Druktemonitor
De Druktemonitor is een nieuwe applicatie, waarbij je op een online kaart in één oogopslag een indruk kunt krijgen waar het druk of rustig is in jouw regio. Met de monitor wordt geprobeerd een bijdrage te leveren aan de spreiding van het bezoek, zodat iedereen kan genieten van de rust en ruimte en de mooie plekken. Maar ook in steden hebben druktemonitoren hun nut. Ze geven een goede indruk op welke pleinen of bij welke musea en attracties het (te) druk is. Ondernemers kunnen de druktemonitor van hun regio incorporeren op de eigen site als extra digitale dienstverlening aan de gasten. Maar je kunt de drukteradar ook opnemen op je socials, in de boekingsbevestiging, je app of op beeldschermen bij je receptie. Voorbeelden van druktemeters die momenteel operationeel zijn, zijn:
Gelderland
De druktemonitor van Gelderland is o.a. te raadplegen via www.toerisemvan.nl. De kaart toont toeristische bezienswaardigheden in de provincie, zoals het Kröller-Müller Museum, maar ook recreatiegebieden en een enkel restaurant. Leuk aan deze monitor: er worden ook alternatieven gegeven. Is het druk bij het Kröller-Müller Museum, dan toont de website als alternatieven andere musea.
Utrecht
De druktemonitor van Utrecht lijkt een exacte kopie van de monitor van Gelderland. Sterker nog: als u die van Utrecht opent, ziet u de monitor van Gelderland er direct bij. Handig! Want een toerist houdt zich niet aan gemeente- of proviciegrenzen.
Zeeland, gemeente Veer
Toeristen en bewoners die een bezoekje willen brengen aan een van de stranden in de gemeente Veere, kunnen via www.strandwijzerveere.nl bekijken hoe druk het er is. Handig, want de stranden bij Domburg, Zoutelande en Oostkapelle stromen in de zomer regelmatig vol. De wijzer wordt iedere paar uur bijgewerkt.
Noord-Brabant
Brabant heeft verschillende druktemeters. Zo vind je op VisitBrabant.com een indicatie voor de drukte in verschillende natuurgebieden, zoals de Biesbosch, Aakvlaai en Markdal. Handig voor wie wil fietsen of wandelen. De meter is een initiatief van VisitBrabant in samenwerking met Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en Brabants Landschap. De druktemeter van Breda werkt anders dan voorgaande monitors. De meter werkt sowieso alleen voor het stadshart. Je raadpleegt de meter door een appje te sturen naar 0611778060. Binnen enkele seconden krijg je een bericht terug waarin een ‘stoplicht’ te zien is met de actuele informatie over de binnenstad.
Hele land
Ook handig: Google Maps heeft een eigen druktemeter. Hiermee check je ook hoe druk het is in supermarkten en winkels. Google gebruikt voor deze functie een eigen database die gebaseerd is op de locatiedeling van andere gebruikers. Live kijken kan alleen tijdens de openingsuren, daarbuiten zie je alleen de grafieken met de gemiddelde drukte. Nog nooit geprobeerd? Zo werkt het:
- Open de Google Maps applicatie op uw telefoon
- Zoek naar een bepaalde locatie, bijvoorbeeld uw lokale Albert Heijn of kledingzaak
- Open de locatie (tik onderaan op de ‘kaart’)
- Scrol naar beneden en zie de drukke en minder drukke tijden
Fiets- en wandelplanners
Fiets- en wandelrouteplanners zijn erg populair onder recreanten. Een routeplanner is een online applicatie of app waarmee je fiets- of wandelroutes kunt maken. Vroeger schreef je de dorpen op een lijstje, maar tegenwoordig kan dit volledig digitaal. Je maak op de kaart een route van punt naar punt en slaat deze op als fietsroute (GPX). De meest gebruikte fietsrouteplanner zijn die van de ANWB, de fietsersbond en Strava. Voor wandelen is de wandelplanner van Wandelnet een goede applicatie.
Houd je meer van varen? Ook daarvoor bestaat een routeplanner. In de Randstad is de vaarplanner van het Sloepennetwerk (www.sloepennetwerk.nl/routeplanner) een goede tool.
Als ondernemer kun je goede sier maken bij je gasten door op je bedrijfssite of via je socials je gasten te attenderen op deze planners.
Digitale speurtochten
Digitaal schatgraven, een Escape-game op je mobieltje of een City-hunt op je smartphone. Het kan tegenwoordig allemaal. Er zijn diverse aanbieders die maar wat graag een creatieve digitale speurtocht ontwikkelen op of rondom jouw bedrijf. Vaak gaat het hier om een combinatie van een fysieke én digitale ervaring. Enkele actieve spelers op dit terrein zijn: mycityhunt.nl, coddygames.com, escapetours.com en escapemail.nl.
QR-codes op tafel
Misschien wel één van de meest besproken onderwerpen in de horeca de laatste tijd is of je wel of niet kunt overstappen op QR-codes in je restaurant. Sommigen doen het om de menukaart te ontsluiten en deze niet telkens te hoeven veranderen als er een prijs verandert of een product van de kaart gaat of erbij komt. Anderen bieden de mogelijkheid om direct je drankje online m.b.v. een QR-code te bestellen. En weer anderen kiezen ervoor de klant via een QR-code te laten betalen.
Voordeel is dat je bespaart op je personeel. Je kelner of serveerster hoeft niet apart een bestelling op te nemen. De klant kan zelf aangeven wanneer hij behoefte heeft aan een volgend drankje. En er worden nog amper fouten gemaakt met het opnemen van bestellingen, wat verspilling voorkomt. Toch blijkt niet iedereen gediend van deze verregaande vorm van automatisering van ‘gastvrijheid’. Juist als je uit bent, wil je nìet bezig zijn met je smartphone. Dat leidt alleen maar af van je gezelschap. Ook als je wel met QR-codes werkt, maar geen WiFi aanbiedt, mis je een doelgroep. Voor toeristen uit niet-EU-landen of pubers die maar een beperkte internetbundel hebben, is het bestellen per QR-code een extra drempel. En is het wel zo gastvrij om het klantcontact – toch de essentie van veel horecabedrijven – grotendeels te omzeilen door de ober niet meer langs te laten komen om de eet- en drinkwensen van de gast op te nemen?
Horecarobots
Een ontwikkeling die de komende jaren vaker te zien zal zijn, zijn de horecarobots die het eten komen brengen of afhalen (en soms zelfs opnemen). In de kantines van universiteiten en hogescholen kom je ze al tegen. Via de app geef je aan dat klaar bent met eten en de afhaal-robot komt naar je tafel gereden. De gast plaatst zelf zijn borden en glazen op de trays en de robot rijdt op eigen kracht naar de afwasmachine in de keuken. Het bespaart op een vies en weinig geliefd werk bij het horecapersoneel en voor de gast beidt het een extra stukje beleving, terwijl het afhalen van de vuile borden normaal gesproken toch het minst leuke onderdeel van je maaltijd was.
Gedwongen door de personeelsnood zullen komende jaren meer gastvrijheidsprocessen gedigitaliseerd, geautomatiseerd of gerobotiseerd gaan verlopen. Geen ontwikkeling die je moet afschrikken, maar moet omarmen. Mits je de aandacht voor de gast maar niet uit het oog verliest!
Bestelknop op tafel
Een tussenvorm is het plaatsen van een bestelknop op de tafels. Je personeel hoeft niet meer voor niets langs iedere tafel om te vragen of alles naar wens is en of men nog iets wil bestellen, maar krijgt een signaaltje wanneer de klant iets van je wil. Zo blijft het klantcontact gehandhaafd, maar voorkom je onnodige personeelsinzet.
Vergelijkbaar nieuws
Met digitale aspecten de beleving in de fysieke wereld leuker maken - BoldMove Nation
Balans tussen persoonlijk contact en digitalisering
Online persoonlijk maken met de juiste gastbelevingstool
De digitale transformatie van Dubai tot ‘s werelds gelukkigste stad
Gastbeleving, sfeer en functionaliteit samengebracht met de juiste inrichting
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.