Uit Recreatief Totaal

SnowWorld als Europese marktleider

Geplaatst op: 27 juli 2021

Het zal velen niet ontgaan zijn, SnowWorld heeft sinds 2019 meerdere bedrijven overgenomen. Het hele merk is op de schop genomen en ze zijn Europese marktleider geworden. Goede overnames en slimme uitbereidingen zorgen voor een sterk en gezond bedrijf.

SnowWorld Zoetermeer en SnowWorld Landgraaf

Koos Hendriks was de persoon die startte met SnowWorld Zoetermeer. Wim Hubrechtsen, huidige CEO van SnowWorld, omschrijft Koos als een doener, durver en als een visionair die zijn plan moest en zou realiseren. “Koos Hendriks heeft SnowWorld Zoetermeer en SnowWorld Landgraaf laten uitgroeien tot waar ze nu zijn”, zegt hij. Eind 2013 ging SnowWorld de beurs op. Met het doel om financieel ruimte te creëren en zo de Europese markt te betreden. Er werd gewerkt aan uitbereidingen, maar overnames en nieuwe sneeuwhallen bleven nog even uit.

Tijd voor verandering

Belgische zakenman Marc Coucke behaalde in 2017 een meerderheidsbelang van 64%, en in 2018 wordt er een nieuwe CEO aangesteld, Wim Hubrechtsen. Marc gaf aan dat SnowWorld in rustig vaarwater terecht was gekomen. “Het nieuwe was er een beetje af”, zegt hij. En dan? Tijd voor doorpakken en te gaan werken aan de Europese doelstellingen. Daar was geld voor nodig. Een herfinanciering bleek de oplossing om verder te kunnen gaan investeren.

Het merk ‘body’ geven

Toen ging het hard. In 6 maanden tijd groeide SnowWorld van 2 naar 8 locaties. Daar hoorde ook een nieuwe huisstijl bij, die werd geïntroduceerd in juni 2019. Het merk SnowWorld kreeg door de uitbereidingen en nieuwe merkuitstraling een andere rol, ze werden anders gezien, er kwamen door de groei andere samenwerkingen en inkoopprijzen konden omlaag. De investering van SnowWorld is een prachtig voorbeeld van 1+1=3, synergie.

Van 2020 tot 2024

Tijd voor een nieuw tactisch plan van 4 jaar, wat is er nodig? SnowWorld is een echt wintersportbedrijf, daardoor vooral erg druk in de winter. De zomermaanden zijn rustiger, en dat moet anders. SnowWorld wil zijn seizoen verbreden, ze gaan investeren in meer activiteiten. Er is bijvoorbeeld bij SnowWorld Zoetermeer een alpenspeeltuin gerealiseerd, 1000 m2 speelplezier en gratis toegang. Dit sluit mooi aan bij de overgenomen Ayers Rock, een in- en outdoor adventure center. Naast extra activiteiten wil SnowWorld zich ook meer gaan richten op verblijfsaccommodaties. SnowWorld Landgraaf heeft al laten zien dat een hotel van toegevoegde waarde is.

Meerderheidsbelang in Alpenpark Neuss

Het nieuwe SnowWorld 2.0 staat ook voor een Europese ambitie, er werd dan ook nog steeds gekeken naar verschillende Europese mogelijkheden. Alpenpark Neuss bleek de perfecte locatie. De sneeuwbaan in Duitsland ligt op slechts 50 autominuten afstand van SnowWorld Landgraaf. “Er zijn sneeuwbanen op grotere afstand in Duitsland. Maar Alpenpark Neuss is by far de beste sneeuwbaan, er zijn al extra activiteiten, het heeft een 4 sterren superior hotel en heeft potentie. Het past perfect bij het plan van SnowWorld, het geeft synergie en brengt schaalvoordelen met zich mee”, geeft Wim aan. Een meerderheidsbelang van 66 procent in Alpenpark Neuss werd verkregen in oktober 2020. Belangrijk bij een dergelijke overname is dat het direct opgenomen moet worden binnen de SnowWorld organisatie. Personeel moet zien dat de overname een kans is voor het bedrijf, zij zijn degenen die direct in contact staan met de klant en de beleving voor een groot gedeelte maken. “De SnowWorld baan in Neuss moet echt een SnowWorld beleving worden, maar het moet lokaal blijven aansluiten. Verschillen tussen de diverse locaties is niet erg”, vertelt Wim. Na het overnemen van Alpenpark Neuss stop het niet, SnowWorld wil verder groeien binnen Europa. Er lopen al enige jaren gesprekken in Milaan. “Het bestemmingsplan ziet er goed uit, maar er is nog een hoop te bespreken. Het is zoals vaak een moeilijk proces waar veel partijen bij betrokken zijn”, legt Wim uit.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

SnowWorld investeert in meer dan alleen groei. Ook hoog in het vaandel staat duurzaamheid. Niet als modewoord, maar echt om de wereld minder te belasten. Alle SnowWorld locaties zijn Green Key Goud gecertificeerd, dat houdt in dat duurzaamheid overal in het bedrijf toegepast wordt, en er meer gedaan wordt dan de normale wet- en regelgeving vereist. Uiteraard is er geïnvesteerd in zonnepanelen. De 13.000 zonnepanelen leveren op zonnige dagen voldoende energie om quasi zelfvoorzienend te zijn. Er wordt ook verder gekeken naar de standaardoplossingen. Zo wordt de restwarmte van de koelinstallaties gebruikt om gedeeltes van het pand te verwarmen en worden leveringen zo gepland dat er maar 1 vrachtwagen per dag op locatie hoeft te komen. SnowWorld wil een duurzaam alternatief zijn voor het skiën in de bergen, en daar investeren ze in.

Tips van CEO Wim Hubrechtsen

Sinds de herfinanciering heeft SnowWorld meerdere bedrijven overgenomen. Wim heeft daar bovenop gezeten, wij vroegen hem daarom om tips. “Als je gaat investeren, kijk dan of het past binnen het strategisch plan. Ga niet overnemen voor het overnemen, niet om alleen de grootste te worden. Doe het weloverwogen en laat je bijstaan door mensen die kennis hebben. Begin je aan de overname, doe het dan snel. Een overname is emotioneel geladen, het is daarom ook extra belangrijk om het op een correcte manier te doen”.

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.