Sector ontpopt zich tot miljardenindustrie – Publicatie ‘Vakantieparkenketens in beeld’
Vakantieparken blijken in coronatijd een gewild toevluchtsoord te zijn. Vakantie in eigen land wint aan populariteit en bungalowparken zijn populair vanwege de luxe en zelfvoorzienende accommodatie in combinatie met de parkvoorzieningen. Maar ook de traditionele campings zien een toename in boekingen. De pandemie heeft dan ook bijgedragen aan een bovengemiddelde bezetting.
Daarnaast zet de trend van bijzondere ‘glamping’ accommodaties door. Zelfs de standaard bungalowparken creëren ruimte voor speciale vormen van verblijf, waarvoor men bereid is meer te betalen. Mede door al deze ontwikkelingen hebben de grote ketens de afgelopen jaren hun gemiddelde verhuurprijzen extra laten stijgen. Niet alleen toeristische verhuur loopt hard. Door de schaarste op de woningmarkt schieten verkoopprijzen door het dak, wat ook van invloed is op de prijs van een vakantiewoning die in een jaar tijd met meer dan 13% is gestegen tot gemiddeld € 172.500. Grondstoffen stijgen bovendien wereldwijd in prijs en daarmee zal de kostprijs van een nieuwe vakantiewoning hoger worden. Desondanks zorgt de lage hypotheekrente en negatieve rente op spaartegoeden de komende jaren voor een groeimarkt. Voorname redenen om te investeren in ‘stenen’; wellicht dat daardoor de vakantievilla’s als warme broodjes over de toonbank vliegen.
Overspannen markt
De markt is overspannen en biedt daarom ongekende expansiemogelijkheden. Projectontwikkelaars zien dollars in hun ogen en grazen stad en land af op zoek naar bijzondere ontwikkellocaties. Bestaande ketens in de verblijfsrecreatie groeien door overname van kleinere broertjes en zien kansen als touroperator van nieuwe parken. Ontwikkelingen strekken zich meer en meer over landsgrenzen; andersom weten ook steeds meer buitenlandse partijen ons land te vinden. Nieuwe ketens staan op en financiële instellingen en hedgefondsen ruiken geld dat ze volop weten te vinden bij de particuliere investeerder, op zoek naar rendement. Het lijkt daardoor wel makkelijker dan ooit voor nieuwkomers op de markt om een graantje mee te pikken. Traditionele campings, veelal nog familiebedrijven die kampen met bedrijfsopvolging, zijn een gewilde overnamepartij geworden. De laatste jaren valt het Hollandse kampeerterrein vaak ten prooi aan Franse ketens.
Redenen genoeg om deze groei in kaart te gaan brengen. We begonnen hiermee al vóór het uitbreken van de pandemie en corona is allesbehalve een showstopper gebleken. De ontwikkelingen zijn amper bij te benen en de relevantie van deze inventarisatie blijkt nu onverminderd groot! Het betekent dat ook leveranciers aan deze sector aan de vooravond staan van veranderingen. De kwaliteitsstandaard wordt steeds hoger en duurzaamheid is niet langer een hip label maar een must. Hoe kun je profiteren van de ongekende groei? Is de ketenvorming in de sector voor de toeleverancier een bedreiging of juist een kans?
Publicatie ‘Vakantieparkenketens in beeld’
Pleisureworld presenteert een nieuwe publicatie ‘Vakantieparkenketens in beeld’. In dit boek wordt de ketenvorming van vakantieparken uitgebreid toegelicht en voorzien van onmisbare branche-informatie voor bedrijven die actief zijn in deze sector. ‘Vakantieparkenketens in beeld’ omvat ruim 170 pagina’s waardevolle branche-informatie en is te bestellen op Pleisureworld.nl/publicaties-overzicht.
Vergelijkbaar nieuws
Eigen baas over eigen terrein door meten met GPS - Surveyour
Nieuw brancherapport geeft inzicht in opmars van de vakantieparkenketens
De Boshoek bespaart met slimme oplossingen om zo de persoonlijke benadering te waarborgen
Op vakantie samen spelen middels eigen mobiele devices
Poolse keten van vakantieparken kiest nieuwe naam: BalticParcs
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.