Recreatiebranche gaat locaties toegankelijker maken voor mensen met een beperking
10 toonaangevende bedrijven hebben onlangs samen met Accessibility onderzocht in hoeverre hun locatie ook toegankelijk is voor mensen met een (visuele of fysieke) beperking.
Uit onderzoek van Stichting Accessibility bij 10 verschillende bedrijven in de recreatiebranche is gebleken dat zij redelijk toegankelijk zijn voor mensen met een visuele of fysieke beperking. Tegelijk zijn er ook genoeg kansen om de ervaring van de bezoekers te verbeteren.
Rob Verberne, expert op het gebied van toegankelijkheid: “Over het algemeen zien we dat bedrijven nog winst kunnen boeken als het gaat om bijvoorbeeld verlichting, contrasten, zicht vanuit rolstoelpositie, aangepaste toiletten en een toegankelijkere website. Bij de meesten staat de GeoTag in GoogleMaps niet bij de ingang en bij het personeel zou meer bewustwording kunnen worden gecreëerd.”
Opzet onderzoek
Het onderzoek dat is uitgevoerd bij pretparken, dierentuinen, musea, theaters, natuurparken en vakantieparken, bestond uit een gebruikersonderzoek en een technische scan. Verberne: “Het is belangrijk om niet alleen naar de technische aspecten van toegankelijkheid te kijken, maar juist de ervaring en beleving van de doelgroep mee te nemen. Alle inzichten verwerken we in een adviesrapport en bespreken we met de betreffende locatie.”
Burgers’ Zoo Arnhem
De onderzoekers hebben in september vorig jaar de toegankelijkheid bij Burgers’ Zoo onderzocht. Sandra Brandts van Burgers’ Zoo vertelt hierover: “We vinden het belangrijk dat ook mensen met een beperking volop kunnen genieten van een dagje dierentuin. Daarom hebben we met Accessibility naar onze toegankelijkheid gekeken zodat we kunnen leren waar we nog kunnen verbeteren. Ik ben blij met het advies en plan met aanbevelingen, want het geeft aan dat we op de goede weg zitten, maar dat er ook een paar concrete verbeterpunten zijn. Het eerste waar we de komende tijd mee aan de slag gaan, is onder andere het plaatsen van extra armleuningen en het extra markeren van afstapjes.”
Inclusieve Samenleving
In Nederland hebben ruim 400.000 mensen een visuele beperking en 900.000 mensen hebben een motorische functiebeperking. Zij maken bijvoorbeeld gebruik van een rolstoel of rollator. Accessibility streeft naar een inclusieve samenleving, waarin alle mensen gelijkwaardig kunnen meedoen. Verberne: “Bedrijven denken vaak dat het duur of ingewikkeld is om hun locatie toegankelijk te maken, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Er zijn genoeg kleine, relatief goedkope, aanpassingen die je kunt doen om te zorgen dat iedereen een plezierige dag beleeft. Wij geven hele praktische aanbevelingen die vaak direct toepasbaar zijn. En daarmee maken we een dagje uit een fijne beleving voor iedereen.”
Belangrijkste punten uit het onderzoek op een rij
Rob Verberne, toegankelijkheidsadviseur bij Accessibility neemt ons mee in de opvallendste resultaten uit het onderzoek. Hierbij gaan we in op wat zij als rode draad tegen zijn gekomen met daarbij een aantal quick wins.
Digitale toegankelijkheid
Van de website tot de bediening van de ticketautomaat en het koffieapparaat. Voor mensen met een beperking is het belangrijk dat ze ook gebruik kunnen maken van de website via spraaksoftware of bediening via het toetsenbord. “Het blijkt dat hier nog wel een uitdaging ligt. Daarnaast is het van belang dat op de website voldoende informatie te vinden is over de toegankelijkheid van de betreffende locatie. Ook daar hebben we voldoende adviezen kunnen geven. Zoals: geef op de website aan wat wel toegankelijk is, maar zeker ook wat niet of minder toegankelijk is, zodat mensen niet voor een teleurstelling komen te staan.”
Verlichting en contrast
Voor iedereen is verlichting belangrijk, maar zeker voor mensen met een visuele beperking. Door de vergrijzing vallen ook steeds meer ouderen hieronder. “Verkeerd geplaatste spots, lampen met een verkeerd armatuur, het juist ontbreken van verlichting zijn zaken die we overal terugzien. Van theater tot dierentuin. Daarnaast is contrast is ook erg belangrijk als je slechtziend bent, maar dat geldt eigenlijk voor een groot deel van de bevolking. Zeker als het om veiligheid gaat is verlichting i.c.m. contrast erg belangrijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan contrasterende markering op traptreden en glazen wanden. Op toiletten is vaak alles wit. De muur, de vloer, de accessoires. Een gekleurde achterwand met witte toiletpot of een contrasterende toiletbril kan dan al veel helpen.”
Aangepaste parkeerplaatsen
Mensen die gebruik maken van een rolstoel hebben voldoende ruimte naast en achter de auto nodig om met hun rolstoel te kunnen manoeuvreren. “De meeste aangepaste parkeerplaatsen bleken te smal te zijn. Advies is dan om ze min. 350 cm breed te maken.”
Aangepast toilet
“Bij elke locatie die we getoetst hebben, zijn aangepaste toiletten aanwezig. Vaak staat er ‘Invaliden’ op de deur. Deze term kan als zeer kwetsend worden ervaren, vandaar het advies om aangepast toilet of rolstoeltoegankelijk toilet te gebruiken. Het belangrijkste in een aangepast toilet is dat iemand zelfstandig gebruik kan maken van het toilet. Daar blijken toch overal wel ongeveer dezelfde aandachtspunten te zijn. Geen stang op de binnenkant van de deur om de deur dicht te kunnen trekken vanuit rolstoelpositie, niet voldoende ruimte naast de toiletpot om de rolstoel te plaatsen, alarmkoord dat te laag hangt, wc-rol die te ver weg hangt, kledinghaakje dat te hoog hangt. In principe zaken die veelal makkelijk op te lossen zijn.”
Horeca en souvenirshop
“Producten staan vaak te hoog om bij te kunnen vanuit rolstoelpositie. Advies is dan om producten zoveel als mogelijk verticaal te plaatsen in plaats van horizontaal. Ook goede toegankelijke tafels, die hoog genoeg zijn om met een rolstoel goed onder te kunnen rijden zijn belangrijk. Veelal komen we tafels tegen met een poot in het midden, die ervoor zorgen dat je met de voetsteunen van je rolstoel tegen de poot aankomt en dus niet voldoende ver onder de tafel kunt rijden. Daarnaast is het belangrijk om in ieder geval een aantal stoelen te hebben met rug- en armleuningen. Mensen die slecht ter been zijn gebruiken de armleuningen als steun bij het gaan zitten en opstaan.”
Auditief en tactiel element
Als je een visuele beperking hebt kun je bijvoorbeeld informatieborden niet (goed) lezen. “Belangrijk is om ook een auditief element en soms tactiel (voelen) element toe te voegen. Bijvoorbeeld bij de infoborden bij dierenverblijven. Dit kan bijv. door toelichting/audiodescriptie via QR-codes en voorwerpen om te voelen.”
Gastvrijheid
“Veelal kan je met een juiste bejegening ontoegankelijke situaties toch compenseren. Overall is de gastvrijheid erg positief beoordeeld. Wel komen overal dezelfde ‘clichés’ terug. Er werd tegen mijn partner gepraat, terwijl ik de vraag stelde. Mensen beginnen soms heel hard te praten. Ze noemen mijn man ‘begeleider’, maar hij is gewoon mijn man.”
Algemene zaken
“Een te hoge balie, pinapparaten die vast op de te hoge balie staan, zware deuren, hoge drempels zijn zaken die we overal terugzien. Quick wins zijn dan vaak: het plaatsen van een drempelhulp, drangers verwijderen van deuren, pinapparaten met een lang kronkelsnoer of draadloos.”
Gratis Webinar
In het voorjaar organiseert Accessibility een gratis webinar over toegankelijkheid in de recreatiebranche. De opgedane kennis zal worden gedeeld met ondernemers. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden om hierover op te hoogte te blijven via [email protected]
De onderzoeken zijn uitgevoerd door Accessibility, onderdeel van Bartiméus, en mede mogelijk gemaakt door het Bartiméus Fonds.
Over Stichting Accessibility
Stichting Accessibility zet zich in voor een digitaal, fysiek en sociaal toegankelijke samenleving. Een samenleving waarin iedereen, in het bijzonder mensen met een visuele beperking, in staat is zelfstandig deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer en zich optimaal kan ontplooien. De stichting adviseert en ondersteunt (maatschappelijke) organisaties en bedrijven bij het realiseren van toegankelijkheid en draagt zo bij aan een inclusieve samenleving waarin voorzieningen, producten en diensten zonder hulp toegankelijk en bruikbaar zijn voor iedereen.
Vergelijkbaar nieuws
Lancering zelfscan voor toegankelijkheid van festivals en evenementen
Guest Journey - traditionele receptie is voorbij! Gastbeleving in plaats van rendement
“Elkaar aanvullen om waterrecreatie voor iedereen toegankelijker te maken is het leukste wat er is!”
“Iedereen verdient een stukje Slow Living”
“Er is geen ruimte voor de middelmaat”
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.