Rubriek ‘Passie voor Recreatie’ – Op bezoek bij Rob Veldt van Greenjoy
Als je praat over game-changers in de watersportsector kun je niet om Greenjoy heen. Dit bedrijf van Rob Veldt en Sven Gribnau, opgericht in 2011 heeft de botenverhuur in Nederland een impuls gegeven. Hun bedrijf deelt – zelf mijden zij het woord verhuur – elektrische sloepen in diverse grote steden en watersportgebieden. In hun filosofie staat sociaal en maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal. Én eenvoud. De innovatieve wijze van reserveren, maakt het bedrijf onderscheidend. Met je smartphone kun je tot vlak voor vertrek een fluistersloep reserveren, waarna je deze simpel met je smartphone activeert en kunt gaan varen. Sneller en gemakkelijker zul je het in Nederland niet vinden. We gaan het gesprek aan met deze maatschappelijk bewogen ondernemer Rob Veldt.
Hoe ben je op het idee gekomen om Greenjoy te starten?
“Ik had een bedrijfje dat duurzame, elektrische sloepen bouwde voor mensen die graag wilden varen, maar niet al het gedoe eromheen wilden.” Watersporters brengen vooral veel tijd door met het onderhoud van hun boot, terwijl er veel meer mensen zijn die eigenlijk gewoon alleen maar gezellig willen varen. “Die missie bleek een schot in de roos. We hadden een nieuwe markt aangeboord, de niet-watersporter… Omdat het concept gemakkelijk kopieerbaar was voor concurrentie, hebben wij vervolgens verder gedacht. Hoe kan je varen nóg duurzamer en nóg toegankelijker maken? Dat is natuurlijk delen in plaats van bezitten!”
Wat beschouw je als jullie grootste succesnummer?
“Ons streven naar volledige automatisering. Waar we 10 jaar geleden al enorm innovatief waren met het op afstand aan- en uitschakelen van de sloepen, was dat nog best wel arbeidsintensief. Huurders belden ons op bij vertrek en bij terugkomst, waarna wij de sloep zelf per SMS konden aan- of uitzetten. Dit leverde op drukke dagen honderden telefoontjes op met steeds dezelfde handelingen… naast blauwe oren, was dit bovendien dus erg arbeidsintensief. Het voordeel was overigens wel dat wij ál onze huurders aan de telefoon hadden en naar feedback konden vragen. Met behulp van deze feedback hebben wij onze dienstverlening tot in detail kunnen optimaliseren.” “In de loop der tijd hebben we steeds meer van ons concept kunnen automatiseren. Menselijk handelen hebben we zo in principe uit het primaire verhuurproces gehaald. Huurders reserveren, activeren, instrueren, deactiveren en inspireren volledig vanaf hun mobiele telefoon. We hebben het proces zo vereenvoudigd en duidelijk omschreven dat íedereen bij ons zonder problemen zélfstandig een sloep kan huren.”
“Onze rol zit nu op het gebied van monitoring, anticiperen op afwijkingen in het verhuurproces en predictive maintenance zodat we de bezetting van de vloot kunnen maximaliseren. Doordat we deze technische infrastructuur hebben gebouwd weten wij op ieder moment álles inzake onze vloot en kunnen dus snel en proactief schakelen.”
Bijkomend voordeel van het automatiseren is dat Greenjoy altijd open is. Zij zijn zonder personele inzet 365 dagen per jaar van 10 uur tot 22 uur open.
Wat is voor jou/jullie iets waar jullie erg aan hechten in jullie bedrijf, ofwel heb je stokpaardje dat niet mag ontbreken in dit interview?
“Samenwerken en meedelen. Wij zijn geen botenverhuurbedrijf zoals men kent. Wij hebben geen kantoor, geen mensen op de kade en zijn in vrijwel alles anders dan men gewend is. Tegelijkertijd is het product natuurlijk wel precies datgene dat je van een botenverhuurder verwacht, Met een klein team kunnen we veel sloepen op verschillende locaties exploiteren. Slim samenwerken maakt dat we toch lokaal heel bijzondere dingen kunnen realiseren. Zo ben ik ook trots dat we unieke duurzame arrangementen aanbieden, zoals plastic vissen in samenwerking met het Wereldnatuurfonds.”
“Maar ook om snel te kunnen blijven opschalen in deze kapitaalintensieve business werken we graag samen. Denk hierbij aan havens, horeca, buren en (particuliere) investeerders die een deel van de vloot met ons meefinancieren. En we delen natuurlijk ook de opbrengsten in ruil voor die inzet. Een ander mooi voorbeeld is dat wij in het begin van ons bestaan een sloep hebben gecrowdfund. Deze sloep is toen gefund door een kleine 150 betrokkenen en buurtbewoners. Superleuk dat zij allemaal met je merk bezig zijn en dus ook potentieel huurder zijn.”
Kun je een misser noemen of iets waar je tegenaan gelopen bent, wat je aanvankelijk niet voorzien had én de manier waarop jullie dat hebben opgelost?
“Zoals gezegd laten we ook particulieren mee investeren om sneller te kunnen opschalen. In het begin hadden we de afspraken wel erg gunstig voor hen ingericht. De meedelende investeerders kregen zo wel een erg hoog rendement, terwijl wij onszelf tekortdeden. In de tijd hebben we die regeling uit gefaseerd en houden nu een eerlijke verdeling aan. Nog steeds met rendement dat je nergens anders krijgt. Een heel prettige samenwerking voor alle partijen dus weer.”
Welke slimme maatregel heeft jullie veel opgeleverd?
“Wij zien onszelf niet als bootverhuurder, maar als internetbedrijf. Zo zijn wij wars van hoe bootverhuur sinds jaar en dag functioneert. Wij zijn maximaal flexibel, altijd open, altijd ook werkelijk bereikbaar, enorm gefocust op de gebruiker, maken het mogelijk om last minute te reserveren, maken gebruik van dynamic pricing (variabele prijzen, naar gelang de drukte zoals je ook kent van hotels en vliegtickets) en men kan al voor een periode van 2 uur huren in plaats van per dagdeel. Dit alles maakt dat wij voor veel meer mensen mogelijk maken om op het water te recreëren. Daarnaast gedragen wij ons ook in de communicatie als internetbedrijf. Wij verkopen beleving en dit verspreiden wij online. Het leuke is dat we het door de digitale insteek ook voor onze bestaande huurders heel verleidelijk maken om met een druk op de knop ook eens op een andere Greenjoy locatie te varen. Men weet dat het op dezelfde manier werkt en kan zo heel vertrouwd een ander vaargebied verkennen.”
Hoe ervaren jullie de relatie met de gemeenten waar jullie actief zijn?
“Uitzonderingen daargelaten, toch vooral moeizaam. Het duurt altijd lang en op één of andere manier lijkt het toch vaak dat succes je misgund wordt. Bootverhuur klinkt sexy, maar om er redelijk aan te verdienen moet je je zaakjes goed op orde hebben. De gemeenten denken voor het gemak vaak dat je bakken met geld gaat verdienen en proberen dit óf te voorkomen, óf er zelf buitenproportioneel aan mee te verdienen. Met name in grote steden zijn gemeenten geen betrouwbare partner gebleken. Ze dwingen je aan strikte voorwaarden te voldoen maar leven zelf de afspraken (of überhaupt de wet) niet na. Zo procederen wij al jaren tegen de gemeente Utrecht die – hoe pervers- wél de hoofdprijs wilde vangen, maar vanaf het eerste moment niet levert waarvoor wij hen moeten betalen… politieke belangen en persoonlijke trots van wethouders blijkt best wel een ding en dat is kwalijk, want de gemeente gooit schaamteloos tonnen aan gemeenschapsgeld over de balk om middels juridische processen maar te traineren in de hoop dat we ons verzet opgeven… Toch gek, want wij laten de stad op duurzame wijze van haar mooiste kant zien; vanaf het water. Dat zou toch best wat meer omarmd mogen worden.”
Hoe kijk je naar de toekomst van jullie bedrijf?
“We blijven verder automatiseren en verder uitrollen. Naast uitbreidingen met- en op eigen locaties zoeken we ook meer (recreatie) partners. Ons concept is plug’n’play, dus een nieuwe Greenjoy-locatie kan binnen enkele weken in de lucht zijn om vervolgens te renderen. Zolang er geen moeilijke lokale overheden zijn dus, die consistent tegenwerken…” “Daarnaast kunnen wij onze technologie inzetten om niet alleen bootjes te verhuren, maar ook andere objecten. Denk aan andere vormen van mobiliteit, maar ook bijvoorbeeld aan vakantiehuisjes die we geautomatiseerd kunnen verhuren. Het maximaliseert zowel flexibiliteit, beschikbaarheid als bezetting, terwijl de kosten worden geminimaliseerd. Dergelijke deelinitiatieven krijgen zo een heel veel interessantere business case.”
Kun je iets noemen wat de Nederlandse recreatiesector nog mist? “Hoewel er heel veel nieuwe energie en innovatie zichtbaar is in de sector, leunt een groot deel van de recreatiesector echter nog best veel op de oude wereld. Zo liggen er massa’s bootjes stil, wat totaal niet duurzaam is. Hetzelfde geldt natuurlijk voor vakantiehuisjes die onnodig perioden van lage bezetting kennen of zelfs bij lage bezetting niet beschikbaar zijn omdat de vaste kosten anders te hoog zijn. Er zou naar mijn mening dus nog veel meer gedeeld kunnen worden. Met ons of met een ander.”
Vergelijkbaar nieuws
Rubriek ‘Passie voor Recreatie’ – In gesprek met Erwin van De Flierefluiter
Passie voor recreatie - Op bezoek bij Peter & Maartje Snijders
Passie voor recreatie: “Zij die gaan, hebben altijd gelijk”
Passie voor Recreatie: op bezoek bij Henri en Arjen van Zeumeren Watersport
“Watersport is niet voor bootjesmensen alleen”
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.