Rubriek ‘Passie voor Recreatie’ – In gesprek met Erwin van De Flierefluiter
De Flierefluiter, misschien wel de allermooiste naam voor een recreatiebedrijf. Hoe ontspannen kun je recreëren? Jaarlijks trekt de Flierefluiter inmiddels 100.000 bezoekers én is drie jaar op rij bekroond tot Leukste Uitje van de provincie Overijssel. De speel- en recreatieboerderij heeft naast een grote binnenspeeltuin met onder andere trampolines, luchtkussens en skelterparcours, een buitenspeeltuin met buitenzwembad en waterspeeltuin, een kinderboerderij, mini-camping en horeca-faciliteiten.
Erwin Pronk (36) zwaait de scepter op dit bedrijf wat hij in 2019 heeft overgenomen van zijn ouders. Op zijn kaartje staat: ‘de grootste boer met fratsen’. Als we hem interviewen blijken dat vooral hele leuke fratsen te zijn!
Waaraan heeft de Flierefluiter zijn succes en de groei te danken?
Erwin vertelt hoe het bedrijf door de jaren heen is gegroeid: “De Flierefluiter is zo’n 25 jaar geleden opgericht. Eerst woonde mijn opa hier. Die verkocht nog wel eens ijs langs de weg, maar daar bleef het bij. Hij moest er wel ieder weekend voor thuis blijven. Vervolgens kochten mijn ouders deze plek en werd hun de vraag gesteld of ze ook ijs gingen verkopen. Eerst wilden mijn ouders dat niet, juist omdat je dan een hele dag thuis moet blijven voor een paar ijsjes. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan. In 1996 werden er wat speeltoestelletjes neergezet en elk jaar kwam er wat bij en werden steeds grotere stappen gezet. Er kwamen meer kinderfeestjes en schoolreisjes op de Flierefluiter. Zelf ben ik in 2009 in de maatschap gekomen. In 2012 hebben we de échte grote sprong gemaakt, door een grote speelschuur te realiseren. Die indoor-speeltuin van drie verdiepingen bleek een schot in de roos. Dat gaf een enorme boost aan het voor- en naseizoen.”
“Het bedrijf is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Lokaal begonnen, toen regionaal en inmiddels komen bezoekers in een straal van een uur rijden hiernaartoe. Uit Amersfoort, Arnhem, Groningen en ook uit Duitsland weten gasten ons te vinden. We hebben altijd goed gekeken wat de mensen leuk vinden en hebben wat we verdiend hebben terug geïnvesteerd in het bedrijf. Een andere succesfactor is het team mensen waarmee we dit doen. Vrienden, buren, kameraden. In de zomer lopen er zo’n vijftig á zestig collega’s rond. En mijn ouders werken ook nog steeds fulltime in het bedrijf.”
Heb je als startend ondernemer ook ondernemersfouten gemaakt en wat heb je daarvan geleerd?
Erwin: “Iedere ondernemer maakt fouten. Iedere dag nog maak je kleine fouten, maar het belangrijkste wat ik geleerd heb, is niet te veel tegelijk te willen, want dan kun je niet de kwaliteit bieden die je voor ogen had.”
Welke slimme actie of innovatie heeft het bedrijf veel opgeleverd?
Erwin: “Het feit dat onze gasten hun eigen eten en drinken mogen meenemen, maakt ons onderscheidend. Tegelijkertijd verleiden we onze gasten met horeca-specials, zoals Latte macchiato’s specials en softijs in verschillende soorten en smaken. Onze attracties zijn gratis. Parkeren is gratis. Alles blijft zo overzichtelijk en betaalbaar voor onze klanten én zelf hoef ik geen politieagentje te spelen of mensen nu wel of niet zelf iets te eten of te drinken hebben meegenomen. Dat mag gewoon.”
Hoe is jullie relatie met de overheid?
Erwin: “Zoals dat voor veel ondernemers geldt, is zo’n relatie in de loop der jaren wisselend. Toen de Flierefluiter in 1996 begon, bestond weliswaar wel al het fenomeen van plattelandsontwikkeling, maar de regels waren nog onduidelijk of ontbraken gewoon. Al gaandeweg ontdekten we wanneer we tegen de grenzen aanliepen of er overheen gingen. Inmiddels hebben we een goede overlegrelatie. Ook van belang, omdat we nu vier jaar bezig zijn om een nieuwe uitbreiding te realiseren. We hebben de grond en willen onze bezoekers meer spreiden over een groter terrein.”
Erwin vervolgt: “Dat brengt me trouwens ook op de Coronatijd. We zijn toen noodgedwongen gestart met online-kaartverkoop en hebben ontdekt dat dat veel voordelen geeft om bezoekers te kunnen spreiden. Dit heeft tevens voordelen voor onze personeelsplanning. Wij zijn ervan overtuigd dat bezoekersspreiding bijdraagt aan een betere klantbeleving.”
Wat mist de recreatiesector in jouw ogen nog?
Erwin geeft aan in de Corona-periode samenwerking met collega-bedrijven te hebben geïnitieerd. “Gewoon al een gezamenlijke groeps-app zorgde ervoor dat we zaken konden uitwisselen en van elkaar konden leren. Die samenwerking zou ik graag intensiever willen, maar je merkt dat ondernemers na de coronaperiode weer drukker bezig zijn met de dagelijkse werkzaamheden en de samenwerking erbij inschiet. Voor mijzelf is Orlando het ideaalmodel. Daar zie je wat samenwerking tussen recreatiebedrijven een gebied kan brengen.”
Heb je iets wat je graag nog kwijt wilt of is er een stokpaardje wat niet onbenoemd mag blijven?
Erwin sluit af dat hij de Flierefluiter graag een ‘ouderwetse speeltuin’ wil laten blijven zijn. “Daar is het bedrijf groot mee geworden. Maar wel een bedrijf met grote diversiteit. Van een fraaie kinderboerderij, tot speeltuin met water én een mini-camping. En misschien wel een pannenkoekenrestaurant.” De tijd zal het leren. We gaan Erwin volgen.
Wil je online op de hoogte gehouden worden van onze artikelen? Volg Recreatief totaal ook op LinkedIn.
Vergelijkbaar nieuws
Passie voor Recreatie: op bezoek bij Henri en Arjen van Zeumeren Watersport
Rubriek ‘Passie voor Recreatie’ – Het boomhuttendorp van Recreatiepark d’n Mastendol
Rubriek ‘Passie voor Recreatie’ – Uiteindelijk draait alles om aandacht
Rubriek 'Passie voor Recreatie' - Op bezoek bij Rob Veldt van Greenjoy
Popcorn Revenge brengt attracties met spelvorm naar een ‘next level’
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.