“Het gaat tegenwoordig om een 360 graden Glamping beleving”
Ruim een jaar geleden gingen wij in gesprek met, Glamping expert en eigenaar Glamping.nl, Richard Otten. We vroegen hem naar trends en ontwikkelingen binnen Glamping, zijn visie op deze nieuwe vorm van kamperen en het aanbod hierin. Anno 2022 blijkt dat Glamping zijn basis heeft gelegd als luxe kampeervorm. Mede hierdoor werd het hoog tijd om Richard weer eens te vragen naar zijn bevindingen en kijk op Glamping in de huidige vorm en wat hij denkt dat het nog gaat brengen in de nabije toekomst.
Allereerst zijn we benieuwd hoe het met Glamping.nl gaat?
“Dat gaat goed! We hebben inmiddels 850 bestemmingen opgevoerd en er komen er nog steeds meer bij. Het is mooi om te zien dat veel van deze bestemmingen het Glamping gevoel ook echt door proberen te trekken over het hele park en niet alleen de accommodatie, de juiste sfeer hierin weten over te brengen is erg belangrijk.”
Welke grote trends in Glamping heb jij het afgelopen jaar gezien?
“De grootste trends die het afgelopen jaar steeds meer doorgevoerd worden zijn het gebruik van duurzame materialen en het circulair ondernemen. Daarnaast moet de totaalbeleving kloppen op de locatie waar Glamping wordt aangeboden, zoals het aanbod van een hoogwaardig restaurant, de juiste vorm van wellness en de juiste sfeer over het gehele park. Los daarvan zal er in de toekomst vooral meer ingezet moeten worden op de speerpunten comfort, luxe, beleving en gemak. De bezoeker van 2023, met alles wat ze zien op Instagram, is tegenwoordig niet meer makkelijk verrast. Om dat toch te kunnen doen moet je de lat hoog leggen: ‘under promise and over deliver…’ Wat betreft een trend in soorten accommodaties is er in en na de Corona het ‘on the road’ Glamping geboren. Dus bijvoorbeeld een omgebouwde schoolbus om mee rond te rijden. Glamping onderweg dus.”
Denk je dat Glamping inmiddels zijn volwassenheid heeft bereikt, of is er slechts een basis gelegd voor iets veel groters?
“Glamping evolueert. In Europa is Glamping nu vooral een vorm van hoog segment kamperen, maar je ziet dat dit nu ook steeds meer om de totale beleving gaat en dat kan je op verschillende manieren inzetten. We zagen al de pop-up Glampings en nu komt ‘Glamping bij de boer’ bijvoorbeeld steeds meer op, ook vanwege partijen als campspace en ecobnb. Maar ook hier speelt die totale beleving weer een grote rol.”
Is het voor de verblijfsrecreatie rendabel nu nog in te stappen in het aanbieden van Glamping?
“Zeker, de vraag blijft hoog vanuit de consument. Kosten verdien je in enkele jaren al terug. Yala heeft hier onlangs nog een blog over geschreven: yalacanvaslodges.com/nl/blogs/ondernemen/hoe-verdien-ik-mijn-glamping-investering-terug. Wel moet je bij jezelf nagaan of Glamping bij jou en je bedrijf past. Alleen een tent plaatsen is niet meer voldoende. Het gaat ook om de beleving er omheen wat voor het ultieme Glamping vakantiegevoel zorgt. Om het aanbod op je park dan ook echt te laten slagen is het belangrijk dat je ook de (online) marketing goed aanpakt, om ervoor te zorgen dat de vraag niet achterblijft.”
Vorig jaar gaf je aan dat er eigenlijk geen standaard definitie van Glamping was. Is dit nog steeds zo?
“De term is niet beschermd en wordt dus te pas en te onpas gebruikt. Je ziet dat een accommodatie bij Landal GreenParks of EuroParcs ook nu onder Glamping wordt geschaard, of een omgebouwde bungalowtent van Vacansoleil. Terwijl anderen vinden dat alleen een safaritent het echte Glamping is. Ook zie je dat de Glamping beleving op sommige plaatsen onvoldoende is. Dan is het gewoon een luxe tent, maar wat mij betreft geen Glamping vakantie. Ik daag de markt dan ook uit om hierover in gesprek te gaan en tot een betere definiëring te komen. Op dit moment is de consument de dupe. Die betaalt nu in sommige gevallen te veel.”
Vorig jaar spraken we ook over trends die je voorzag voor dit jaar, zoals hotelaccommodaties. Is dit inderdaad een nieuw opkomende trend geworden?
“Ja, veel investeringspartijen in de hotelwereld kopen zich nu wereldwijd in in Glamping aanbieders. Ook zie je dat dat booking.com dit nu als aparte filter gebruikt. In bestemmingen zoals Dubai en Zuidoost-Azië zie je dat hier ook veel -goed lopend- aanbod in is.”
Het valt op dat steeds meer bedrijven insteken op circulair ondernemen. Is dit in de Glamping wereld ook te zien?
“Ja dit is zeker opkomend en wordt aangejaagd door de hoge energieprijzen. Zeker in Frankrijk en Italië zie ik nu een grote ommezwaai om steeds duurzamer en meer circulair te ondernemen. Deels doordat de consument het verlangt, maar ook omdat het nu kosten bespaard. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van duurzamer hout en timers op airco’s.”
Heb je nog tips voor ondernemers op het gebied van Glamping?
“Glamping spelers mogen wat mij betreft nog veel meer inzetten op de beleving. Mensen willen iets meemaken, niet alleen een toffe accommodatie huren. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van food workshops, yoga retraites of knutsel ateliers, uiteraard met duurzame materialen. Het gaat echt om een 360 graden Glamping beleving!”
Vergelijkbaar nieuws
Nieuwe eigenaren willen Luxetenten.com wereldwijd uitbouwen
Glamp Outdoor Camp, locatie Glampspiration No3, maakt pop-up permanent
“Er is geen standaard definitie van Glamping waar we het over eens zijn”
Waar gaan we morgen naartoe? De nieuwe 165 Wereldtrends van 2030 in vrije tijd geven richting aan
Camping Pods van Ticra Outdoor per direct beschikbaar
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.