Uit Recreatief Totaal

Haal winst uit het verzamelen van klantdata met de juiste automation tools

Persoonlijk contact met je gasten als recreatieondernemer blijkt nu meer dan ooit een must. Door bepaalde marketingprocessen te automatiseren kun je met digitale uitingen persoonlijk overkomen en spaart het je tijd om ook nog eens fysiek op locatie alle aandacht voor de gast te hebben. We spraken over dit onderwerp en meer met Martijn Fijma, eigenaar van SalesFlora, een online marketing bedrijf dat zich richt op leads en sales verzamelen.

De afgelopen jaren hebben veel ondernemers in de recreatie een ‘groeispurt’ gemaakt wat betreft online marketing. Mede door corona en de huidige versnelling in trends op dit gebied. Hoe kunnen deze ondernemers hierin een stapje verder gaan? “Naar onze mening is dat onder andere het automatiseren van processen, dit biedt vele kansen. Meldt iemand zich aan via de website, dan kunnen die gegevens automatisch in een CRM terecht komen en kan de gast direct in een geautomatiseerd project meegenomen worden. Er worden dan bijvoorbeeld automatisch informatieve e-mails verzonden, upsell e-mails en bijvoorbeeld attente en informatieve sms’jes, gericht op deze specifieke klant. Het enige wat je hiervoor moet doen is zo veel mogelijk klantdata verzamelen”, vertelt Martijn.

Wat is het voordeel van het inzetten van een marketing automation tool?

“In het kort, je kunt je service verbeteren, de mensen beter en makkelijker inlichten en bij goed gebruik stijgt je verkoop. Uiteindelijk gaat het altijd om je gasten, hoe kan het beter voor hen? Vooral bij de kleinere bedrijven en middelgrote bedrijven zie je dat het sturen van extra informatie veel tijd kost, het gebeurt dan ook niet altijd of in beperkte mate. Wanneer een tool gebruikt wordt kan de informatie vooraf geautomatiseerd worden. Het opzetten kost wat meer tijd, maar daarna kun je heel gericht je gasten informeren”, laat Martijn weten.

Wordt het automatiseren van processen dan niet onpersoonlijk, terwijl de huidige potentiële gast graag persoonlijk wordt aangesproken?

“Natuurlijk is persoonlijk belangrijk, altijd. Automatiseren kan ook heel persoonlijk overkomen. Vooral als je goede data verzameld en dat gebruikt. Heeft een gezin kinderen van 4 jaar of jonger, informeer ze dan over het peutergedeelte of geef aan dat er ook bolderkarren te huren zijn. Zijn het al tieners, laat dan zien dat er interactieve voetbalvelden zijn of kaarten gereserveerd kunnen worden voor een speciaal event. Je kunt op basis van gegevens je klant informatie geven die echt aansluit bij hun situatie. Echt persoonlijk zijn is altijd nog beter. Wees persoonlijk op locatie, heb aandacht voor je klanten zelf. Maar ook als je bij een online aanmelding een opmerking ziet met een vraag. Reageer dan persoonlijk en wees attent”, geeft Martijn aan.

SalesFlora automation flow voorbeeld

Hoe helpen jullie recreatieondernemers wanneer het gaat om het automatiseren van hun processen?

“Onze tool bestaat uit verschillende delen. Een CRM, een social media planner, een landingspagina bouwer. Ook zitten er functies in zoals een website pop-up maker en is het mogelijk om een eigen email inbox te koppelen binnen het CRM-gedeelte. Niet onbelangrijk; je kunt mailingen en het sturen van sms’jes automatiseren. Door de verschillende onderdelen te koppelen is het mogelijk om een volledige geautomatiseerde campagne op te zetten. Binnen de lead/marketing automation tool kunnen onbeperkt contacten gezet worden. Automatische processen worden hierin makkelijk gemaakt door middel van het slepen van visuele blokken. Zo kun je bijvoorbeeld een blokje met email slepen op je ‘tekenblok’ als er een mail gestuurd moet worden nadat iemand zich aanmeld via de website of op een specifieke pagina is geweest. Moet er daarna een sms verzonden worden? Dan sleep je dat blokje naar de juiste plek.

Bedrijven die al een tool hebben, maar meer uit hun systeem willen halen kunnen ook bij ons terecht. Dan zullen we samen kijken hoe klanten nog beter geïnformeerd kunnen worden of weer opnieuw benaderd kunnen worden om sales te stimuleren. Wij zetten hier specifieke campagnes voor op waarbij je bijvoorbeeld ook alleen kunt kiezen voor het opzetten van een speciale landingspagina”, legt Martijn uit.

Welke trends zien jullie op het gebied van online marketing binnen deze sector?

“Het automatiseren van processen zien wij als een echte trend wat heel snel groeit. Ook zien we dat het gebruik van social media nog steeds een focuspunt is. Dat komt omdat social media constant veranderd en anders gebruikt wordt. Het inzetten van zakelijke video’s zit nog steeds in de lift, de trend op dit vlak nu is het inzetten van deze video’s bij TikTok. Het blijft altijd belangrijk dat je als bedrijf dan wel het platform gebruikt zoals die gebruikt wordt, het laat aansluiten bij je eigen brand en het belangrijkste, dat het past bij je doelgroep”, laat Martijn weten.

Wat maakt jullie uniek binnen de recreatiesector?

“Om eerlijk te zijn er denk ik weinig online marketing bedrijven die daadwerkelijk echt uniek zijn in de services die ze aanbieden. Zoals ieder persoon uniek is, is ook ieder bedrijf uniek. Wij werken echt mee, sparren mee, worden enthousiast en willen samen met de klant resultaat behalen. Onze ideeën zijn uniek. Als je kijkt naar de samenwerking, dan zit onze kracht hem in het partner gedeelte. Onze slogan is dan ook ‘Uw online sales Partner.

Daarnaast kunnen we onze diensten voor ieder bedrijf inzetten, maar wij vinden het belangrijk dat wij als bedrijf ook aansluiten bij de markt van de klant. Op deze manier kunnen wij de bedrijven beter helpen. In de recreatiebranche is beleving belangrijk, het overbrengen van het gevoel is belangrijk. Ikzelf heb een (top)sport achtergrond, zat vaak in het buitenland voor langere periodes en had een actief leven in Nederland. Hierdoor merk ik dat er een klik ik is in de recreatie branche. Maar ook doordat wij bijvoorbeeld Pleisureworld en andere recreatiebedrijven als klant hebben merk je dat we door die ervaring nog sterker worden en klanten nog beter kunnen helpen binnen de recreatiebranche.’, zegt Martijn.

“De huisstijl van Pleisureworld was vernieuwd, de website moest daarom ook vernieuwd worden. SalesFlora heeft op een zeer positieve, voor mij verassende, manier de huisstijl weten te implementeren. In de communicatie werden zaken ook duidelijk uitgelegd. Extra pluspunt: SalesFlora heeft als service de site ook geoptimaliseerd qua snelheid, dat was een hele verbetering”, vult Hans van Leeuwen van Pleisureworld aan.

Tips om vandaag nog mee te starten volgens SalesFlora

Kijk naar je klanten data, hoe en waar heb je dat verzameld. Vraag vandaag jezelf af of je er al iets mee doet, en of dat je er meer uit kunt halen om ze bijvoorbeeld te informeren en verleiden tot herhalingsaankopen.

Durf te kiezen. Zo heeft niet ieder bedrijf alle manuren en financiële middelen om alles te doen, en dat hoeft ook niet. Een makkelijk voorbeeld is social media, het zou beter zijn om 1 kanaal echt goed in te zetten in plaat van overal net niet aanwezig te zijn.

Laat een ander taken overnemen waar je zelf gewoonweg niet de mankracht voor hebt of zelf niet goed genoeg in bent en nog niet kan of wilt ontwikkelen binnen het bedrijf.

In de recreatie draait het om gevoel en beleving. Laat dit terugkomen in je uitingen. Laat bijvoorbeeld eens een dag een professionele fotograaf langskomen. Of laat eens verschillende korte filmpjes maken op locatie, bijvoorbeeld ook met een drone, dat kan de sfeeroverdracht aanzienlijk verbeteren.

Over SalesFlora

SalesFlora is een online marketing bedrijf dat zich richt op leads en sales verzamelen. SalesFlora biedt niet alleen de tools, maar weten ook hoe het ingezet kan worden en kunnen advies geven over uw marketing vraagstukken als dat nodig is.

Meer info? www.SalesFlora.com

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.