Uit Recreatief Totaal

Hollands Venetië als marketingmiddel

Geplaatst op: 14 juli 2022

Wanneer we aan Giethoorn denken zien we fluisterbootjes, sluizen en het natuurgebied de Weerribben Wieden, ook ken je de turfgeschiedenis van deze regio wanneer je eens een rondvaart hebt gedaan in dit prachtige gebied. Het water en daarbij het ‘bootje varen in Hollands Venetië’ blijft, naast al het andere aan activiteiten, op nummer een staan. Hoe is dit zo bekend geworden?

We vroegen het de trotse Giethoorn bewoner Dirk Walker, Dirk zet zich onder andere in voor de website giethoornvillage.com en verhuurt daarnaast ook boten in het gebied.

Waar komt de naam ‘Giethoorn’ vandaan?

Giethoorn Promotie & Boekingen vermeld op de website giethoorn.com het volgende; ‘In het jaar 1170 vond de Allerheilgenvloed plaats. Deze stormvloed zorgde er voor dat grote delen van Nederland onder water kwamen te staan. Toen zich iets meer dan 100 jaar later de eerste bewoners in het gebied vestigden, moesten zij het veengebied ontginnen om het geschikt te maken voor het verbouwen van gewassen en bewoning. In de veengronden troffen zij tot talrijke horen van geiten aan. Zij besloten dan ook om hun nieuwe woonplaats ‘Geytenhoren’ te noemen.’

Hoe komt het dat dit gebied zo bekend is onder binnen- en buitenlandse gasten?

Tijdens mijn bezoek aan een van de lodges aan de grachten van Giethoorn werd mij door de eigenaar vertelt dat Giethoorn eind 19e eeuw al door toeristen werd bezocht. Bekende hotels in het dorp zoals Hotel Restaurant Centrum en ’t Wapen van Giethoorn waren in het begin van de 20 eeuw al bekende hotels waar toeristen kwamen om Giethoorn te bezoeken. Ook toen waren er al rondvaarten om de gasten te laten genieten van dit bijzondere dorp.

In 1958 werd er in Giethoorn door Bert Haanstra de film ‘Fanfare’ opgenomen. Deze film werd een groot succes in Nederland. Het liet goed zien hoe Giethoorn en omgeving eruitzag. Volgens hem kon het maar zo zijn dat mensen die de film in de bioscoop bekeken nieuwsgierig werden en het dorp wilden bezoeken. De film gaf een enorme boost aan het toerisme. Maar dat er zoveel verschillende nationaliteiten naar Giethoorn komen is niet iets ‘typisch Gieters’. Het is van alle tijden en het internet heeft daar natuurlijk een bijzonder steentje aan bijgedragen. Daarnaast is het zoeken naar bijzondere plekken op de wereld, dus ook Giethoorn, wel heel erg gemakkelijk geworden door de diverse boeking sites. Dirk vult nog aan dat het social media gebruik tegenwoordig veel zorgt voor bekendheid, deze informatie is met een druk op de knop dan ook zo over de hele wereld gestuurd. “Vroeger moesten we het toch doen met mond-op-mond reclame.”

Wat zijn voor- en nadelen van het ondernemerschap in deze regio?

“Beginnend met de nadelen, onze seizoenen zijn vrij kort. Maar daarentegen werk je in een prachtig natuurgebied en ontmoet je dagelijks weer nieuwe gasten”, vertelt Dirk.

Welke marketingmiddelen zetten jullie zelf nog in, of is dat niet nodig?

“Eigenlijk is eigen marketing in dit gebied, in ieder geval voor ons, niet nodig. Wat uiteraard ook nog eens een voordeel is. Toch gebruiken wij social media kanalen om ons te onderscheiden van de andere aanbieders. Onze Instagram account heeft al 150.000 volgers!”, laat Dirk trots weten.

Wat maakt jullie onderneming uniek ten opzichte van de concurrenten in Giethoorn?

“Voor ons geldt dat wij met onze bootverhuur niet uniek zijn in Giethoorn. Wel onderscheidend. Het gebied is uniek, en daar profiteren wij en alle andere ondernemers in deze regio van”, geeft Dirk aan.

Giethoorn feitjes van giethoornvillage.com

Toeristen

Jaarlijks bezoeken meer dan 1.000.000 toeristen van over de hele wereld Giethoorn. Het dorp staat daarmee als enige dorp in de top 10 van steden, die in Nederland het meest worden bezocht

Wanneer is het toeristenseizoen?

Het maakt niet uit wat voor het weer is, het hele jaar door zijn er bezoekers in Giethoorn. Het hoogseizoen loopt doorgaans van april t/m oktober

Monopoly spel

Op het internationale Monopoly bord heeft het dorp een bruine kleur en ligt tussen ‘Start’ en ‘Madrid’

Autovrij

In het centrum van het dorp zijn geen wegen te vinden. Inwoners moeten hun auto buiten het dorp parkeren op speciale parkeerplaatsen. Dat is uniek in Nederland

Autovrij

In het centrum van het dorp zijn geen wegen te vinden. Inwoners moeten hun auto buiten het dorp parkeren op speciale parkeerplaatsen. Dat is uniek in Nederland

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.