Het wordt meer dan een avondje uit in winterse sferen (Alpijns thema) voor families en gezelschappen. De plannen dateren al van enige jaren terug en zijn mede gevormd door de eerdere activiteiten van Nicky Broos. Wij zijn op bezoek tijdens de Soft Opening, weer zo’n slimme ondernemerstruck om tijdens de afbouw al te starten met gedeeltelijke verhuur activiteiten. Terwijl wij in gesprek gaan met Nicky en zijn dochter Sidney lopen nieuwsgierige bezoekers af en aan! Mogen wij een kijkje nemen? “Tuurlijk”, laat Nicky op zijn heerlijk Brabantse accent weten en leidt bezoekers trots rond in de 6500m2 meter nieuwe Playdôme Roosendaal Multi Activity Center.
Waarom geen FEC – Family Entertainment Center?
Dat vinden wij een verkeerd signaal voor onze potentiële bezoekers. De FEC wat duidt op Families gaat uiteraard verder dan dat en beschrijft het gevoel van de beleving bij een avondje uit. Toch kozen wij bewust voor een andere naam dat naar onze mening beter de lading dekt en is het Multi Activity Center geworden. Ook wij hebben meerdere activiteiten in het aanbod en onze keuzes is mede bepaald door het gevoel van samen actief gezelligheid beleven met een sublieme gastronomie dat verder gaat dan alleen de horeca! De rol van mijn dochter Sydney, de Next Gen, is mede de oorzaak dat wij ons in dit avontuur hebben gestort. De stem van Sidney is net zo belangrijk als die van mij en ik ben zo trost als een pauw dat ik dit als vader en dochter mag doen. Onze zoektocht naar de invulling van het activiteitenprogramma was nog niet zo eenvoudig. De eerste drie cashcows stonden zo op papier en staan ook beschreven in het boek uitgebracht door Pleisureworld “Wat zijn de succesfactoren van Family Entertainment Centers (F.E.C.)? Een praktische publicatie over het opzetten van een FEC in Nederland”. Dit zijn onze topics;
1. Electric karting
2. Bowling
3. Laser
4. Alpine Curling – IJscurling
5. Bijlwerpen
Uiteraard hebben wij de overweging gehad voor een vorm van GlowGolf en VR. DE eerste is uit respect voor collega’s in eerste instantie er nog niet van gekomen en van VR werden mijn dochter en ikzelf niet blij. We hebben voor de samenstelling van dit programma meer dan twee jaar tientallen locaties bezocht en gespeeld en geobserveerd om het zelf te ervaren. Een vorm van minigolf in de dark zou er nog wel eens kunnen komen maar voor VR zien wij eigenlijk geen toekomst in onze business.
Horeca dagzaak; meer dan een avondje uit en breder van opzet
Wij wilde als concept meer afstand nemen van de standaard indoor speeltuinen met een laser, indoorminigolf met de standaard thema’s als ridder, kastelen, cowboys en indianen. Vandaar dat de inrichtingseisen van het totale gebouw meer weg heeft van een event center en een theateropzet, denk bijvoorbeeld aan een VIP Deck – Familie kamer, Bierstube. Alleen al onze entree vind je nergens in Nederland bij vergelijkbare concepten maar wel als je het theater van Scheveningen binnenloopt. Bij ons vind je dan ook horeca terrassen op meerdere niveaus waar weer andere thema’s aan verbonden, uiteraard met een kwinkslag naar de Alpen. Zie daar ook het buitenterras waar je zomers en s ’winters de echte bierstube belevenis kunt ervaren met een Duitse Braadworst op de Grill maar ook een super Buffet. De hele opzet van de locatie is zodanig dat wij verwachten over twee jaar ook als horeca dagzaak gewoon bezoekers trekken die komen lunchen en dineren in de ambiance die wij hier creëren. Dat verschil wordt gemaakt doordat het sterkste punt van het hele concept is de uitstraling van de gastronomie. Het is meer trendy en life style dining in een decor waarin alle details zijn doorgevoerd en waardoor het gezellig vertoeven is zonder het boeken van activiteiten. Mede met de drie grote vergaderzalen voldoende opties en verbreding van onze business. Wij verwachten een extra omzet van zo’n 25% op het totaal puur al horeca dagzaak, inkomsten alleen uit Food & Drinks van passanten.
Indoor, zonder buiten activiteiten te smalle basis
Volgend jaar starten wij met de inrichting van ons buitenterrein van zo’n 4000m2. Er liggen al enkel wadies (waterpartijen) die noodzakelijk zijn voor brandveiligheid voor de het blussen bij calamiteiten of wanneer er een elektrische kart in de brand zou geraken. Daar omheen komt een heuse dagrecreatie met sport, spel en avontuur dat een verlengstuk is van onze brede doelgroep bezoekers. Een goot klimbos zou een optie kunnen zijn. Met een aparte entree kan men ook gewoon een kaartje kopen voor een dagje uit. Uiteraard komt er zo’n Oostenrijks Feesttent zoals wij die kennen op de piste en is een zomerse Oostenrijke polonaise denkbaar met de benodigde hapjes en drankjes. Wij hebben ook een aparte catering in ons pan speciaal met allerlei worsten en eiergerechten en spek op de plank. Natuurlijk kunnen wij niet erom heen dat ook wij in dit geval hebben gekozen de schnitzels als het ultieme gerecht dat past bij het thema en wellicht het meest ondergewaardeerde stukje vlees is binnen de horeca. Wij besteden er wel de aandacht uit want er zit een enorm potentieel in smaak en kwaliteit. Natuurlijk betrekken wij zoveel mogelijk al onze ingrediënten uit de streek en werken wij zoveel mogelijk lokaal. Duurzaamheid is een kul want ik ben van mening dat dit een onderdeel moet zijn voor elke goede ondernemer, die voor kwaliteit wil gaan. Wat betreft de Corona weten wij nu al dat we bij al onze activiteiten de 1.5 meter in acht kunnen nemen als dat van toepassing zou zijn en hebben alleen niet opzichtelijk de hygiëneregels aangescherpt voor de gebruikers van al onze activiteiten. Zo worden de schoenenhoesjes van de bowling in speciale inzamel cabines verzameld en is er meer aandacht voor hygiëne doorgevoerd in al onze sanitaire ruimtes waarin ook enkele Instagram trucjes zijn toegepast.
Hebben vader en dochter nog meer noten op hun zang?
Het antwoord is eenduidig met JA te beantwoorden. Hier een opsomming van een waterval aan details waar iedere “ondernemer” inspiratie uit kan halen! Wie wil gaan karten kan alleen maar twee heats tegelijk kopen. Dat geldt ook voor Laser. Alle activiteiten zijn begeleid en iedere boeking duurt het hele uur en/of gereserveerde tijdsduur. Geen gehijg in de nek bij wissels. Het kost misschien een uur op dag basis maar men creëert een andere sfeer. Onze activiteitenbegeleiders gaan een relatie (gesprek) aan met de bezoekers die ze begeleiden en zijn in eerste instantie niet bezig met het rondbrengen van consumpties. Uit deze benadering ervaren wij nu al dat er in de praktijk het consumptie verbruik hoger ligt als bij de traditionele aanpak. De pre-show voor de Laser is heel bijzonder! Daarvoor zijn wij het eerste centrum dat de bezoekers verrast met een uitleg door een Hologram, nog nooit vertoond in Nederland!
Over Playdôme Roosendaal
Playdôme Roosendaal van hakbijl gooien tot hyperbowlen en van lasergamen tot interactief karten, Playdôme biedt verschillende (interactieve) spellen onder één dak. Alles in een Alpijns thema waaronder ook de horeca op dat sfeertje aangepast met themarestaurant waar schnitzels en flammkuchen te bestellen zijn. Daarnaast is het gebouw uitgebreid met vergaderruimten en staat een Outdoor Valley op het programma met uitbreiding voor dagrecreatie.
Bezoek www.playdome.nl
Vergelijkbaar nieuws
Drie meta-trends binnen thematisering en inrichting
Candyketen Hans & Gretel opent 20e winkel
Inrichting en thematisering van de regio
“Er is geen ruimte voor de middelmaat”
Bij LEGOLAND® HOTEL Dubai staan kinderen op de eerste plaats
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.