Rubriek ‘Passie voor Recreatie’ – Van alles een 10+ maken
Boutique parc Soof op de Utrechtse Heuvelrug is het meest duurzame park van Nederland. Energieneutraal en het eerste met een triple A energielabel. Het park telt vijftig luxueus uitgevoerde eco-lodges. Vakantiepark Soof is in beheer van Jurjen van Dijk, derde generatie-eigenaar van familiebedrijf De Thijmse Berg en Henk Brons, ondernemer met dertig jaar ervaring in de recreatiebouw. Een derde vennoot is onlangs toegetreden. Dit is Albert Meeuwissen met veel ervaring in de Retail en ontwikkelingsgebied.
Nieuwe projecten staan al op stapel. Waterlodges aan de Nederrijn in de Betuwe en een uitbreiding van de exploitatie in het noorden van het land. In gesprek met Jurjen voel je zijn passie voor recreatie.
Hoe is Boutique Parc Soof ontstaan?
“In 2019 hebben we het voormalige terrein van Camping Bergbad gekocht met de ambitie hier een kleinschalig, duurzaam vakantiepark van te maken. We konden twee lodges per maand bouwen en in 2021 konden we de eerste lodges en brasserie in gebruik nemen.” Met gepaste trots vertelt Jurjen dat TV-persoonlijkheden Nicolette van Dam en Bas Smit zijn komen proefgeslapen op Boutique Parc Soof en hier op Instagram uitgebreid verslag van deden. “Sinds juni dit jaar zijn we officieel geopend en zijn alle vijftig lodges in gebruik. De ecolodges zijn particulier eigendom, waarvan zo’n 90% beschikbaar is voor toeristische verhuur.”
“Wat nog wel een leuk verhaal is’ vervolgt Jurjen “we waren op zoek naar een opvallende naam. Toen werd mijn dochter Sofie geboren en wisten we direct ons nieuwe park gaat Soof heten. We wilden bewust geen traditionele naam die de lading niet zou dekken. Meest voor de hand liggend zou park Bronzendijk zijn geweest, een samensmelting van de namen van beide compagnons, maar deze hebben we gelukkig alleen aan de entiteit achter Soof toegekend.”
Waaraan heeft Soof haar succes te danken?
Jurjen geeft aan dat het kleinschalige en persoonlijke karakter van het park en de sterke focus op duurzaamheid de kracht zijn van het bedrijf. “Daarnaast hebben we zelf de verantwoordelijkheid genomen voor alle facetten van ontwikkeling, beheer en exploitatie van de accommodaties. Ons animatieprogramma biedt bijvoorbeeld naast yogalessen ook boswachtersafari’s aan in nabijgelegen beschermde natuurgebieden. We vinden het belangrijk bij te dragen aan onze omgeving. Met iedere boeking ondersteunen we financieel het beheer van het tegenover ons gelegen Landgoed Prattenburg en Recreatiegebied Kwintelooijen. We willen voor onze accommodatie ook het Green Key-keurmerk verwerven en hebben de ambitie om qua energievoorziening off grid te gaan.”
Welke fouten hebben jullie gemaakt?
Jurjen: “We willen van alles een 10+ maken en dat doen we ook.” “We willen geen concessies doen aan het concept, maar bedrijfseconomisch is dat niet altijd de beste keuze.” “Verder zijn we erachter gekomen, dat we onze horeca groter hadden kunnen maken. Naast parkgasten maken ook veel passanten inmiddels gebruik van onze brasserie en terras. Dat hadden we kunnen opschalen.”
Welke slimme innovatie heeft jullie veel gebracht?
“Doordat we ingestoken hebben op écht duurzame, energieneutrale eco-lodges onderscheiden we ons in de markt. De woningen gaan zeker vijftig jaar mee. Ontwerper Dingemans Architectuur heeft gekozen voor verzwaarde houtskeletbouw met hoogwaardige isolatie van de buitenschil.
Hoe is jullie relatie met de lokale overheid?
Jurjen antwoordt vol overtuiging: “Uitstekend!” Naast een passie voor recreatie heb ik ook een passie voor planologische processen en we hebben elkaar daarin helemaal gevonden. Dit park is een win-win geworden. Een sterk verouderde accommodatie is nu een fraaie duurzame locatie geworden, die bijdraagt aan de uitstraling van Rhenen en de Heuvelrug en zorgt voor een hoogwaardige stroom aan toerisme. We treffen onze gasten overal aan in de lokale supermarkten, als ook in de culinaire hotspots van Rhenen. Burgemeester Hans van der Pas heeft niet voor niets in juni ons park officieel geopend.
Wat mist de recreatiesector in jouw ogen?
“Ik denk dat we waakzaam moeten blijven” begint Jurjen. “Zo wordt er regelmatig in de media een nogal zwart/wit beeld geschetst over campingbedrijven die herontwikkeld worden. Een goed tegengeluid blijft dan uit, waardoor er een vrij negatief beeld wordt gevormd. Onze sector mist dan een goede lobbyist. Dat is zonde. Met een concept als Soof laten wij juist zien dat kleinschalige herontwikkeling kan bijdragen aan vitalisering en een enorme toeristische stimulans geeft. Juíst door de aspecten kleinschaligheid, kwaliteit en duurzaamheid in ogenschouw te houden. Kleinschalige herontwikkelde (familie)bedrijven kleuren de recreatiesector en zijn in staat een authentieke ervaring te bieden. Wel moeten we waken voor ongebreidelde schaalvergroting. Daar moeten we met z’n allen aan werken.”
Met welke toeleveranciers werkt Boutique parc Soof onder andere?
Jurjen geeft aan met veel partijen fijn samen te werken. “Prosuco is onze sparringpartner voor marketingactiviteiten, Tommy Booking Support is ons online reserveringssysteem, ST&D Apeldoorn verzorgt ons slagboombeheer, Kletterstein Keileuk heeft bijzonder speelobjecten geplaatst en Xandrion is onze inkooppartner voor de horeca om maar eens een paar partijen te noemen.”
Heb ik nog iets gemist wat je graag nog wilt vertellen?
Soof Retreats is een concept wat zich leent om verder uit te rollen. Hiervoor gaan we graag samenwerking aan met geïnteresseerde partijen. Deze partijen kunnen contact met ons zoeken.
Bekijk alle ‘passie voor recreatie’ artikelen.
Vergelijkbaar nieuws
Natuurvriendelijk verlichten van je recreatiebedrijf
Roompot aardig op weg om 50% minder restafval te hebben in 2030
“Met BuitenLand proberen we een wereld te creëren waar we zelf ook oud willen worden”
Zesde Kids Climate Conference in Horst aan de Maas
Rubriek ‘Passie voor Recreatie’ – Uiteindelijk draait alles om aandacht
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.