• Over ons
  • Contact
  • Gratis magazine
  • Adverteren
  • Recreatief totaal - magazine voor de recreatie- en vrijetijdsmarkt
    Platform voor trends & noviteiten in Leisure
    • Nieuws
      • Dagrecreatie
      • Verblijfsrecreatie
      • Bedrijfsnieuws
      • Productnieuws
      • Eventnieuws
      • Uit Recreatief Totaal
    • Evenementen
    • Bedrijvenindex
    • Online edities
    Receptie is belangrijk, Hostmanship
    uit-recreatief-totaal

    Automatisering & Klantvriendelijkheid

    25 november 2019

    Als je de marketingbladen er op na slaat is het een en al automatisering en digitalisering wat de klok slaat. Op operationeel vlak zijn er in onze bedrijfstak allerlei ideeën waarover veel gesproken wordt en sommige zijn ook al in uitvoering.

    Denk aan je keycard die je thuisgestuurd krijgt of de slagboom op een park die je kenteken herkent, zodat je direct door kunt rijden naar de bungalow. Of recepties die op afstand de verwarming aan doen en de verlichting laten branden. Binnen de reserveringswereld gaat het over ‘chatboxes’ en ‘spraakassistenten’.

    Hostmanship

    Hoe moeten we daar nu naar kijken vanuit gastenoptiek en vooral Hostmanship? Hoe geef je je gasten het gevoel WELKOM te zijn. Tja, veel automatiseringsvraagstukken zijn puur en alleen bedoeld om processen te verbeteren en vooral om goedkoper te zijn. Niks mis mee. Immers, als een proces vlotter verloopt dan voorheen, dan heeft de gast hier baat bij. Alles gaat sneller en zonder problemen…meestal.

    WOW-effect receptie

    Maar de vraag is tweeledig: Waar heeft de gast eigenlijk behoefte aan èn geeft dit een ‘WOW’-effect of is dit niet meer dan normaal en ‘OK’. Is het een 9 waard of een gewoon zeven-tje… Neem bijvoorbeeld die aankomst. Word je gast heel blij als deze op een park arriveert, langs een loket rijdt en, nadat z’n kenteken gescanned is, en hij direct mag doorrijden? Is dit fijner dan in de rij staan in een bedompt receptiegebouw met de ‘look&feel’ van een gemeentehuis vol met A4’tjes. Of word de gast heel blij van een super ingerichte receptie waar hij z’n ogen uitkijkt, hij/zij meteen in de vakantiestemming komt, ontvangen wordt door leuke mensen met de fonkeling in de ogen, die het leuk vinden het anderen naar de zin te maken. Wat is leuker? Wat is warmer? Wat geeft dat ‘WOW’effect…?

    Ga het gesprek aan

    Ik denk dat automatisering en digitalisering ervoor zorgt dat bedrijven meer en meer op elkaar gaan lijken. Immers, dit kun je overal kopen en is standaard. Het zorgt niet voor die broodnodige ‘authenticiteit’ en het is zeker niet onderscheidend! Tijd om het aan de gast te vragen! Meer in gesprek te gaan met die gast. Niet via een vragenlijstje maar een serieus gesprek. 30 minuten, niet langer. Kop koffie erbij en je zult zien hoe geweldig ze het vinden dat er naar hun mening wordt gevraagd. En pas op voor die automatiseerders met hun wilde plannen. Of stel ze gewoon de vraag: Wat heeft de gast eraan en gaat dit een 9+ opleveren…? En alleen als daar een volmondig ‘JA’ opkomt zou ik verder praten… succes!

    Bas Hoogland was 19 jaar commercieel Directeur van Landal GreenParks. Tegenwoordig is hij gastheer van ‘De Heerlijkheid Vijlen’, een bijzonder vakwerk huis dat hij verhuurt aan families tot 14 pers. Daarnaast adviseert hij recreatiebedrijven op het gebied van marketing en productontwikkeling én is een veelgevraagd spreker over klantvriendelijkheid.

    automatiseringBas Hooglandklantvriendelijkheid
    Deel dit artikel op: TwitterFacebookGoogle+LinkedIn
    Grote regionale verschillen in de markt voor vakantiewoningen
    App’s in toerisme hebben de potentie van groeibriljanten

    VERGELIJKBARE BERICHTEN

    Receptie is belangrijk, Hostmanship
    Uit Recreatief Totaal

    Wat leuk dat u er bent!

    29 mei 2019
    Verblijfsrecreatie

    Onbemande camperparken

    28 februari 2019
    Receptie is belangrijk, Hostmanship
    Uit Recreatief Totaal

    Complimenten… mag het een on...

    26 februari 2019

    Laatste editie

    Online Recreatief Totaal editie 6, 2020 doorbladeren

    UW NIEUWS OP DE WEBSITE?

    Persbericht aanleveren

    Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via info@recreatieftotaal.nl of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.

    huck torimex https://www.huck.nl/

    BLIJF OP DE HOOGTE

    Facebookvolg ons LinkedInvolg ons

    ONTVANG HET MAGAZINE GRATIS

    Ik wil graag GRATIS het gedrukte magazine ontvangen.

    Gratis magazine
    Recreatief Totaal magazine voro de recreatie

    Het magazine voor de ondernemer in de recreatie, maar ook de website voor informatie binnen de vrije tijds en reacreatiebranche. Kortom het platform voor iedereen in de vrije tijd en recreatiebranche. Recreatief totaal biedt praktische informatie, nieuws en noviteiten, aansprekende praktijkvoorbeelden en reportages voor en van bedrijven in recreatie en toerisme.

    Recreatief totaal
    Hoenderkamp 27
    7812 VZ Emmen

    Vragen of opmerkingen kunnen ook per mail worden verstuurd via het formulier op de contact pagina.

    • © 2021 We'R Media. Alle rechten voorbehouden.
    • Disclaimer
    • Privacy voorwaarden
    Webdesign: VDS Crossmedia
    • Nieuws
      • Dagrecreatie
      • Verblijfsrecreatie
      • Bedrijfsnieuws
      • Productnieuws
      • Eventnieuws
      • Uit Recreatief Totaal
    • Evenementen
    • Bedrijvenindex
    • Online edities