Uit Recreatief Totaal

Waterpark Rulantica (Europa-Park) kiest voor ‘story first’

Geplaatst op: 17 maart 2020

Waren de eerste waterparken in Europa vooral doorontwikkelingen van een zwembad met waterglijbanen als de grote trekpleister. Bij Rulantica is het waterpark in de basis opgezet als attractiepark, en gecreëerd rondom een verhaallijn van een mysterieus eiland. Op het gebied van storytelling en thematisering is dit een voorbeeldproject.

Het Duitse Europa-Park opende op 28 november 2019 het nieuwe indoor waterpark: Waterwereld Rulantica. Er werd 180 miljoen uitgetrokken om dit tweede park te realiseren. Het is daarmee de grootste investering ooit van de familie Mack in dit park. Op jaarbasis worden hier 600- tot 700.000 bezoekers verwacht.

Wat is Rulantica?

Dit waterpark is het tweede park van Europa-Park; een zogenaamde ‘second gate’. Bezoekers van het waterpark komen terecht in de wereld van het geheimzinnige Scandinavische eiland Rulantica. In deze bijzondere belevingswereld vind je 25 spannende attracties waaronder 17 glijbanen, een groot golfslagbad, en een 250 meter lange lazy river, waar onderweg zoveel gebeurt dat deze door vakgenoten al wordt getypeerd als een drijvende darkride. Het is slechts het begin van een ontwikkeling, want de eerste uitbreidingsplannen liggen inmiddels al op tafel. 

De opening van het waterpark betekent ook dat Europa-Park nu ook een jaarrond aanbod heeft. Het attractiepark Europa-Park is immers in de maanden januari t/m maart, en het grootste deel van november gesloten. Dat zal zeker ook nuttig zijn voor de zes hotels die op het resort gelegen zijn. 

PR man Henk Groenen legt uit waarin Rulantica afwijkt van andere waterparken: “Dat verschil wordt met name gemaakt door de uitbundige thematisering in Scandinavische stijl. Voor het waterpark is een verhaal bedacht dat terug te vinden is in ons waterpark en aanliggende zesde themahotel. Vanzelfsprekend is thematisering niets nieuws voor waterparken, maar de manier waarop we het bij Rulantica hebben gedaan mag bijzonder worden genoemd.”

Een regulier entreeticket voor volwassenen kost € 38,50. Ter vergelijking; een entreekaartje voor het Tikibad bij Duinrell (zonder datum) kost € 24,95 – en voor PlopsAqua in België betaal je € 21,50. 

Innovatie en duurzaamheid

Als we vragen naar toegepaste innovaties, dan is Groenen daarover open. “We hebben vooral innovaties toegepast die al eerder op andere parken zijn toegepast – en hun waarde hebben bewezen.” Hij noemt er enkele:

Een betaalsysteem met een waterdichte armband. Handig aan dit identificatiesysteem is dat je het ook in de waterbar kunt gebruiken; maar ook de kluisjes zijn er aan gekoppeld. 

Een interessant aanbod in het upselling programma is de relaxlouge Komfort Hydda. Voor een bedrag van € 290 boek je je eigen 4-persoons VIP lounge met o.a. comfortabele relaxmeubelen en een welkomstdrankje in de bar. 

Een waterpark-exploitatie is altijd een activiteit waarvoor veel energie nodig is. Duurzaamheid is dan ook een belangrijk onderdeel geweest van het ontwerp. Zo is o.a. een groot deel van de parkeerplaats overkapt en voorzien van zonnepanelen. 

We hebben ook een interview met voormalig creatief directeur Chris Lange, die intensief betrokken is geweest bij de opzet en realisatie van Rulantica.   

We zien dat er steeds vaker (indoor) waterparken worden toegevoegd aan attractieparken in West Europa. Wat is de reden dat er juist in dit deel van Europa steeds meer gekozen wordt voor een uitbreiding met een waterpark? 

Lange: “We zien dat de grotere parken in dit deel van Europa zich aan het ontwikkelen zijn tot meerdaagse toeristische bestemmingen. Om bezoekers langere tijd te vermaken wordt gekeken welke toevoegingen kunnen zorgen voor een langer verblijf. Een waterpark is een aantrekkelijke toevoeging voor onze bestaande doelgroepen; families met kinderen. Bij parken die gelegen zijn op locaties met meer zon, zie je al langer dat er waterpret is toegevoegd – en dan vooral buiten. In het westen van Europa moeten we een waterpark indoor bouwen. Dat is vele malen duurder. Toch denk ik dat het voor de langere termijn een goede investering is.”

Is waterpark Rulantica in de basis opgezet als een themepark, maar dan in een natte omgeving? 

Lange: “Ja, dat is voor ons wel het uitgangspunt geweest. We zijn begonnen met de verhaallijn van het verborgen eiland Rulantica. Dat als basis genomen voor de ontwikkeling en thematisering van het waterpark. Met name in het ontwikkelen van het verhaal en de thematisering is relatief veel geïnvesteerd. Je kunt de waterslides zien als de attracties van het park.”

Jullie hebben er voor gekozen om een eigen verhaal met eigen karakters neer te zetten. Is er ook overwogen om een bestaand bekend karakter (IP) als basis te nemen voor de ontwikkeling? 

Lange: “Nee, de hele verhaallijn is eigenlijk op een hele bijzondere manier tot stand gekomen. De naam ‘Rulantica’ was het uitgangspunt. Het creatief team kreeg alleen een naam en moest daar een concept bij bedenken. Dat is uiteindelijk het verborgen Scandinavische eiland geworden. De reden dat we met de naam begonnen zijn heeft te maken met het vastleggen van de rechten op de naam en de beschikbaarheid in diverse online kanalen, o.a. de website met verschillende extensies. Het waterpark heeft een eigen mascotte; de octopus Snorri. Om het verhaal van Rulantica met het bezoekende publiek te delen is een omschrijving op de website geplaatst. Ook is er een boek verschenen over Rulantica.”

Als je een ondernemer uit de attractiesector mee zou nemen op een rondleiding, welk concept zou je dan laten zien? 

Lange: “De themazone Skog Laguna heeft wel een eigen verhaal. Dit is een themazone met een waterbar. We hebben deze bewust wat afgeschermd, zodat vooral ouderen zich even kunnen onttrekken aan het geluid en drukte van het waterpark. De bomen rondom het gebied filteren het geluid. Net als in het grote EuropaPark is er ook in Rulantica veel aandacht voor goed en lekker eten en drinken. In de Skog Laguna is een zone gecreëerd om even rustig van je drankje te genieten.” 

Deze laatste vraag was best lastig voor Chris, want hij wil nog zoveel meer laten zien; zoals de indrukwekkende techniek die zich onder het gebouw bevind, of de uitbreide thematisering die overal is doorgevoerd; de architectuur van het enorme gebouw met een dak van 11.000 m2 (waarvan 2000 m2 glas). 

Factsheet Rulantica

  • Oppervlakte indoor: 23.600 m2
  • Oppervlakte outdoor: 8000 m2
  • Nog volop ruimte beschikbaar voor toekomstige uitbreiding
  • Maximum capaciteit: 3500 (op één moment) / 5000 (per dag)
  • Prijs entreeticket volwassenen: € 38,50
  • Aantal attracties: 25, waarvan
  • 17 waterglijbanen
  • Een brede diversiteit aan F&B services en 3 retail verkooppunten
  • Werkgelegenheid: 300 nieuwe mensen aangenomen

Website: www.rulantica.de

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.