
Toen ik vijftien jaar geleden voor het eerst over de beursvloer van Salon SETT in Montpellier liep, had ik eerlijk gezegd geen idee waar ik terecht was gekomen. Het voelde als een typisch Franse vakbeurs: regionaal, een tikkeltje rommelig, wijnflessen die om 11 uur ‘s ochtends al open gingen en uiteraard gevuld met veel campingondernemers uit Zuid-Frankrijk, Corsica en wat Spaanse grensstreken. Toch bleef ik terugkomen. Jaar na jaar. Inmiddels ben ik er namens verschillende bedrijven geweest – van Top Animation tot Red Online Marketing. En wat ik zag gebeuren? De SETT werd groot.
Waar de beurs ooit één van de zovele was in Frankrijk, tussen de Atlantica in La Rochelle, de SITIO Lyon en Camp-Ouest in Bretagne, is het tegenwoordig zonder twijfel dé toonaangevende vakbeurs voor de Europese campingsector. Een plek waar je niet alleen Franse collega’s tegenkomt, maar ook Italianen, Spanjaarden, Portugezen en – steeds vaker – ook ondernemers uit Nederland, België en Duitsland.
Je voelt het aan alles: deze beurs heeft de afgelopen jaren een sprong gemaakt en de meest recente sprong is de naamswijziging waarbij SETT inmiddels staat voor Pour ceux qui ne le savait pas, le Sett bien connu des professionnels du tourisme signifiait le Salon des Équipements et Techniques du Tourisme. Désormais, il faudra dire Salon Européen des Tendances Touristiques.
Het moment om vooruit te kijken
Ik kom op veel beurzen, maar wat SETT telkens weer bijzonder maakt, is dat het een van de weinige plekken is waar ik het gevoel heb dat je écht vooruit kunt kijken. Dat je daar rondloopt en denkt: “Dit is waar onze sector over vijf jaar staat.”
De laatste editie telde ruim 18.000 bezoekers en meer dan 700 exposanten. En belangrijker nog: er werden meer dan 350 nieuwe producten gelanceerd. Dat is geen klein getal en de noviteiten komen van alle kanten. Bij de SETT d’Or – dat zijn de innovatieprijzen van de beurs – zie je bijvoorbeeld veel aandacht voor duurzaamheid, digitalisering en gastbeleving.
Denk aan slimme energieoplossingen, modulaire wellnessconcepten, duurzame accommodaties en zelfs eco-vriendelijke wasserettes. Allemaal ontwikkelingen waar wij als ondernemers straks ook iets mee moeten. Of kunnen, als je er op tijd bij bent.
Nederlandse gezichten, Europese context
Wat het bezoek voor mij persoonlijk ook leuker maakt: ik zie er steeds meer Nederlandse gezichten. Letterlijk. Bedrijven als Solar Woodle – aanbieder van Solarverlichting – en Booking Experts (PMS), staan er met een stand. En dat maakt het netwerkgevoel heel anders dan jaren geleden. Je loopt er niet meer als ‘Hollander in het buitenland’ rond, maar als onderdeel van een veel grotere, Europese branche die met dezelfde uitdagingen en kansen bezig is.
En het is makkelijker dan je denkt
Mocht je nu denken: “Leuk allemaal, maar Montpellier is wel een eind weg…” Snap ik. Maar de realiteit is dat het verrassend goed te doen is. Vanaf Amsterdam, Eindhoven en Brussel gaan er directe vluchten naar Montpellier. En anders pak je de TGV via Parijs, waarmee je in minder dan 4,5 uur ter plekke bent. Vanuit het station stap je zó de tram op richting het beurscomplex.
Zelf combineer ik het bezoek ook weleens met een paar dagen Zuid-Frankrijk. Je zit daar natuurlijk in november nog steeds met 17 graden in het zonnetje. Dat is geen overbodige luxe!
Meer dan alleen rondlopen
Wat ik ook belangrijk vind: SETT is geen ‘loop-beurs’. Het is niet alleen maar stands bekijken en folders verzamelen. Er worden echt inhoudelijke sessies georganiseerd, met workshops, netwerkmomenten en presentaties. Soms heel praktisch, soms strategisch. En juist daar ontstaan de goede gesprekken. Niet zelden heb ik op SETT een leverancier gesproken waar ik later concrete samenwerkingen mee ben gestart.
En als je denkt: “Het lijkt me interessant, maar ik wil het liever met een groep doen,” dan is er ook goed nieuws. Er wordt namelijk een inspiratiereis georganiseerd vanuit de Recron, speciaal voor Nederlandse ondernemers. Inclusief vlucht, begeleiding, overnachting en bezoeken aan Zuid-Franse campings. Meer info daarover vind je via: https://www.hiswarecron.nl/inspiratiereis-montpellier
Tot slot
Of je nu met innovatie bezig bent, je campingconcept wilt aanscherpen, of gewoon inspiratie zoekt voor het komende seizoen: SETT is een plek waar het gebeurt. En als ik kijk hoe de beurs zich heeft ontwikkeld, dan denk ik dat het voor steeds meer Nederlandse ondernemers een vaste prik op de agenda gaat worden. Wellicht zie ik je daar – tussen de stands, onder de platanen, of bij een glas lokale wijn na afloop van de beursdag.
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.