Van salto op straat tot grootschalig ondernemen op zijn 24ste

Wat begint met een salto op straat, kan uitgroeien tot een onderneming met honderden klanten per week, meerdere locaties en een duidelijke missie. Dat bewijst Rutger Schipper. Slechts 24 jaar oud, maar al actief als ondernemer, docent, investeerder en bouwer van een stevig recreatief netwerk in Nederland. Zijn drijfveer? “Ik wilde altijd sportleraar worden. Maar toen zag ik: ik kan zelf iets bouwen dat beter is.”
Een niche wordt noodzaak
Als tiener maakte Rutger kennis met freerunnen. Er waren geen lessen, geen sportclubs – alleen filmpjes uit het buitenland. “Ik zag een vriend salto’s maken op straat. Toen dacht ik: als hij dat kan, wil ik dat ook leren. Het was zo’n vette uitdaging.” Al snel begon hij met trainen in speeltuinen en zandbakken. Samen met vrienden filmde hij de vorderingen. “We begonnen gewoon te filmen, ook al konden we zelf nog bijna niets. Maar we lieten zien hoe we elke keer iets nieuws leerden.” Dat groeide uit tot het grootste freerun YouTube-kanaal van Nederland, met honderdduizenden kijkers. “Ik ben nooit begonnen om influencer te worden. Ik vond het gewoon leuk om te freerunnen. Bekendheid kwam vanzelf, maar ik wilde vooral iets met sport blijven doen.”
De stap naar het ondernemerschap
De echte ommezwaai kwam tijdens zijn opleiding tot sportdocent. “Ik zat op de sportacademie, wilde eigenlijk door naar de ALO. Maar overal waar ik kwam zag ik freerunlessen die gewoon niet goed waren. Geen structuur, geen visie. Toen dacht ik: misschien moet ik het gewoon zelf doen.”
In 2020 begon hij Tantum Freerunning. Vanuit een gymzaal in Zeist, gehuurd van de gemeente, startte hij met twintig kinderen. “Het inschrijven ging via een simpel Google Formulier op Instagram. De eerste weken deed ik alle lessen zelf.” Het groeide snel: van 20 naar 50, naar 100 leden. Inmiddels zijn het er ruim 1.500, verdeeld over 10 tot 12 locaties. “We draaien bijvoorbeeld vijf dagen in Zeist, drie in Maarssen. Soms meerdere dagen per stad. Maar overal staat dezelfde leskwaliteit.”
Street Jump: synergie in praktijk
Na de freerunschool ontstond er een nieuwe kans. Een trampolinepark in Apeldoorn had moeite om freerunlessen goed te laten verlopen. “Ze hadden een geweldige locatie, een enthousiast team en veel potentie, maar geen goed lesplan. Ze vroegen of wij vanuit Tantum konden helpen.”
Rutger zag direct kansen. “Met een relatief kleine investering in goede freerunmaterialen konden we starten. Wij brachten structuur, lesinhoud en coaching, zij hadden de ruimte en het publiek.” De samenwerking bleek een succes: inmiddels volgen 180 kinderen per week lessen in het park. “We hebben die aanpak ook uitgerold naar Haarlem. Hun mensen blijven in dienst van het park, maar wij trainen en begeleiden ze.”
Bounce Valley: springen op lucht
Toen Rutger beelden zag van de eerste Bounce Valley in Rotterdam, was hij direct verkocht. “Ik dacht: dit wordt een hit. Zo’n gigantisch luchtkussenpark – dat moet naar Midden-Nederland komen. En als iemand dat moet doen, ben ik het.”
Samen met investeringspartners vond hij een pand in Houten, en in december 2023 opende Bounce Valley Houten. Niet lang daarna volgde een tweede locatie in Hilversum – in een voormalige kerk. “Dat was een unieke kans. We hebben het trampolinepark dat daar zat volledig omgebouwd. Nu is het een van de vetste luchtkussenparken van Nederland.”
De sprong naar eigendom
Niet alle stappen waren vanzelfsprekend. In 2023 nam Rutger samen met één compagnon Street Jump Wormerveer over – nu Street Jump Zaanstad. “Dat was echt een uitdaging. Een groot park, maar met veel achterstallig werk. Ik wist: dit wordt hard werken.”
Twijfels waren er zeker. “Ik heb echt getwijfeld. Je stapt toch in een bedrijf met risico’s. Maar omdat ik het samen deed met iemand die ik vertrouw, durfde ik het aan.” Inmiddels draait het park beter, maar Rutger is eerlijk: “Het is niet de meest rendabele van al mijn investeringen, zeker in vergelijking met andere projecten. Maar het is wél een hele leerzame. Ik heb er veel van geleerd over leidinggeven, personeel, processen en communicatie.”
Klimaat, seizoenen en concurrentie
Met meerdere indoorlocaties krijgt Rutger ook te maken met externe factoren. Het weer is er daar één van. “We hebben nu een periode van tien droge dagen achter elkaar. Voor indoorparken is dat gewoon vervelend. Mensen blijven buiten. Dat voel je meteen in je omzet.”
Daarnaast is de markt verzadigd. “Na corona was er een enorme piek. Iedereen wilde wat doen. Maar nu zie je dat het aanbod groot is en de lat hoger ligt. Je moet echt werken voor elke bezoeker.” Hij blijft optimistisch: “De beste spelers blijven over. Wij focussen op beleving, sfeer en gastvrijheid. En daar willen we in blijven investeren.”
Maatschappelijke impact
Naast de commerciële kant is er ook een maatschappelijke component. Rutger werkt elke week met duizenden kinderen. “We helpen kinderen bewegen, zichzelf uitdagen, sociale contacten maken. En dat doen we in een veilige omgeving waar plezier vooropstaat, of dat nou een freerunles is of één van mijn parken.”
Ook ouders worden niet vergeten. “We zorgen dat het park of de lesruimte ook een fijne plek is voor ouders. Goede koffie, zitplekken, overzicht. We willen dat ze denken: hier komen we graag terug.”
Wat brengt de toekomst?
Gevraagd naar zijn ambities blijft Rutger nuchter. “Ik heb nooit gezegd: ik wil vijf parken of zoveel omzet. De meeste dingen zijn op mijn pad gekomen doordat ik er hard voor werkte en kansen zag. Dat blijf ik doen.”
Wat blijft, is de drang om kinderen te laten bewegen. “Zolang ik plekken kan bouwen waar kinderen plezier hebben, zich ontwikkelen en even alles vergeten – dan ben ik op mijn plek. Of dat nu in een gymzaal is, op trampolines of tussen luchtkussens.”
Met zijn 24 jaar combineert Rutger Schipper de energie van jeugdige ambitie met de opgedane ervaring als ondernemer. Als oprichter van Tantum Freerunning en mede-eigenaar van onder andere Bounce Valley Houten, Bounce Valley Hilversum en Street Jump Zaanstad heeft hij in korte tijd een herkenbaar recreatief portfolio opgebouwd. Zijn aanpak is doelgericht, zijn stijl professioneel, maar altijd met plezier in bewegen als uitgangspunt.
Auteur: micha reij
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.