Uit Recreatief TotaalVerblijfsrecreatie

Toscane in Twente

Geplaatst op: 19 september 2022 Geschreven door Linda Fijma

Op een steenworp afstand van Duitsland, in het gezellige Denekamp is de vijfsterren locatie ‘Papillon Country Resort’ te vinden. Het resort behoort tot het trotse familiebedrijf Vacanze col Cuore, welke acht Glamping resorts en boutiques in Italië en Nederland exploiteren. Het resort in Denekamp behoort sinds twee jaar bij dit familiebedrijf en in gesprek met eigenaar Alessandro van de Loo vertelt hij onder meer over de gedeelde passie van zijn familie.

Het familiebedrijf is vanaf het begin betrokken bij de opkomst van Glamping. Een van de drijfveren van Vacanze col Cuore is dan ook Glamping. De resorts bieden diverse Glamping accommodaties en hiermee proberen zij de gasten ieder jaar weer een nieuwe ‘wow’ ervaring te geven. Naast de Glamping accommodaties zijn er ook ruime kampeerplaatsen met privé sanitair te vinden, luxe vakantiehuizen en ook stacaravans. Het resort in Denekamp is 16ha groot en biedt ook faciliteiten als een zwembad, meerdere speeltuinen, een kinderboerderij en een zwemvijver met strand en glijbaan. Daarnaast ontbreekt een goed restaurant met Italiaanse pizza en een gezellig terras natuurlijk niet.

Waar is jullie Glamping avontuur begonnen?

“Voor ons is de familiepassie voor Glamping aan het Gardameer begonnen bij ons Glamping resort Weekend. We hebben daar in 2010 onze eerste lodgetent geplaatst, een tent met badkamer, toilet en regendouche. Dit product is ontwikkeld omdat wij van onze gasten steeds vaker hoorden dat ze de romantiek en beleving van een tent graag wilde ervaren maar met het comfort van een stacaravan”, geeft Alessandro aan.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen een Glamping resort in Nederland te openen?

“Glamping is al jaren een populaire trend op onze resorts in Italië, en toen wij de kans kregen Papillon Country Resort (toen Camping en bungalowpark De Papillon) over te nemen hebben we besloten onze zuid Europese vakantie ervaring ook in Nederland voor onze gasten beschikbaar te stellen. Wij geloven in een combinatie tussen Glamping en luxe kamperen”, vertelt Alessandro.

Wat maakt Papillon Country Resort uniek?

“Wij proberen zo veel mogelijk onze Italiaanse ervaringen in Nederland te implementeren. Een gast die meerdere keren bij ons in Italië op vakantie is geweest heeft het omschreven als ‘Toscane in Twente’. De combinatie tussen zuid Europese en Nederlandse hospitality maakt Papillon Country Resort anders”, zegt Alessandro.

“Wij willen onze Europese gasten een outdoor vakantie ervaring geven om nooit te vergeten, vanuit ons hart en met een persoonlijke touch”

Is Glamping jullie hoofdthema op alle resorts?

“Glamping is een levend begrip, dat niet heel makkelijk te omschrijven is en door verschillende gasten anders geïnterpreteerd kan worden, wij geven daar onze eigen invulling aan en trekken het ‘Vacanze col Cuore’ thema door op alles wat wij op onze resorts doen. Met onze horeca, animatie en persoonlijke aandacht proberen wij iedere dag het verschil te maken. Ook dit hoort bij Glamping”, geeft Alessandro aan.

Waar letten jullie op bij de inrichting van de accommodaties?

“Wij zijn altijd op zoek naar de wow factor. Het is voor ons belangrijk dat onze gasten blij verrast zijn door wat ze aantreffen, en dat het verblijf comfortabel en gezellig is. We hebben daarom in de accommodaties gekozen voor een luxe inrichting. Goede bedden, ruime douches, alle faciliteiten die een gast wenst, zoals vaatwassers, airco en natuurlijk een gezellige inrichting. Wij zijn ervan overtuigd dat een gast op vakantie net zo veel comfort wil ervaren als thuis, maar dan in een mooie, veelal groene, omgeving.

De afgelopen jaren is duurzaamheid ook een belangrijk thema geworden, daarom proberen wij accommodaties te plaatsen met weinig footprint, aardgasvrij en waar mogelijk circulair.  Op Orlando in Chianti Glamping Resort hebben we de afgelopen jaren bij voorbeeld succesvol gewerkt aan het ‘refurbishen’ van oudere accommodaties. Hier zijn de Bohemian lodge en de Spotty Cottages uit voortgekomen. Twee passende voorbeelden van hoe er in een oude accommodatie nieuw leven geblazen kan worden”, legt Alessandro uit.

Hoe weten jullie de juiste Glamping accommodaties voor jullie gasten te vinden?

“Wij werken met meerdere leveranciers, als familiebedrijf streven wij naar langdurige samenwerkingen waar vertrouwen een grote rol speelt. Op al onze resorts proberen wij een goede mix te vinden tussen lokale en overkoepelende leveranciers.  Een voorbeeld van een langdurige en overkoepelende samenwerking is met Crippaconcept. Wij hebben meer dan 10 jaar geleden de eerste cottage bij hen gekocht (het was de eerste cottage door hen gemaakt) en we hebben sindsdien heel veel producten samen ontwikkeld. Net als wij is ook Crippaconcept altijd gefocust op innovatie, deze gemeenschappelijke focus zorgt ervoor dat wij mee kunnen met de nieuwe trends, en het Italiaanse design matcht met de uitstraling die wij zoeken. Zo zijn de Airlodge, de Cubesuite, de Cottage clever en de Luxury hottub cabin voorbeelden van hoe onze ideeën, samen met het designteam van Crippaconcept, innovatieve Glamping accommodaties zijn geworden.

Wat wij ook erg waarderen met zo’n samenwerking zijn de korte communicatielijnen en de flexibiliteit zodat er snel geschakeld kan worden. In 2020, het eerste covid jaar, hebben we bijvoorbeeld last minute besloten een aantal privé sanitair units te plaatsen, deze zijn in een korte tijd ontworpen, gerealiseerd en geplaats, en hier hebben wij veel kampeerders blij mee gemaakt”, geeft Alessandro aan.

Zien jullie binnen het begrip Glamping nog nieuwe trends opkomen?

“In de beginjaren van Glamping is de innovatie vooral gericht geweest op de accommodatie zelf, toen is de focus steeds meer verlegd op de manier waarop de accommodaties geplaats zijn, denk aan ruimte, mooi uitzicht, autovrije velden, etc. Ik verwacht dat in de toekomst service een steeds grotere rol zal gaan spelen in de Glamping ervaring. Denk aan dagelijkse schoonmaak, roomservice, oppasservice, workshops en wie weet, misschien zelfs een privé butler. Gasten willen steeds meer een beleving meemaken en herinneringen opdoen, het liefst iets meemaken om te kunnen vertellen en op sociale media delen”, laat Alessandro weten.

Wat mist er volgens jullie nog op het gebied van Glamping?

“Ik denk dat de branche stappen moet zetten in de integratie van technologie ten behoeve van een betere gastbeleving. Ook zal er de komende jaren veel op gebied van duurzaamheid geïnvesteerd moeten worden”, geeft Alessandro aan.

Waar staat het familiebedrijf over 10 jaar?

Alessandro sluit af; “Over 10 jaar verwachten wij, als zelfstanding familiebedrijf gegroeid te zijn naar meerdere Glamping resorts in Nederland en Italië. Wij houden van dit vak en hopen nog lang op een gezonde manier te kunnen doorgroeien.”


Meer weten over het familiebedrijf Vacanze col Cuore, het Nederlandse Papillon Country Resort in Denekamp of Crippaconcept? vacanzecolcuore.com/nl, papilloncountryresort.com/nl, crippaconcept.com/en/home-en.

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.