Ticketsplus: Dag- en verblijfsrecreatie helpen elkaar

Ticketsplus | Regio, dag- en verblijfsrecreatie

Vrije tijd blijft belangrijk voor de Nederlandse consument. 75% van de Nederlanders houdt vakantie. Vakantieparken zijn één van de meest gekozen verblijfsaccommodaties (8 miljoen gasten in 2016). Gasten van vakantieparken ondernemen steeds meer uitjes in de regio. De markt van de top 30 dagrecreatieve uitjes heeft inmiddels een omvang van 30 miljoen tickets. Minstens 10% komt van vakantieparken; dat zijn 3 miljoen tickets per jaar.

De markt van vakantieparken is verzadigd wat leidt tot prijsconcurrentie en dalende marges. Er is een nieuwe stap nodig om gasten te binden. Vanuit de uitjes is het wenselijk om, zonder de administratieve rompslomp, bij meerdere parken zichtbaar en boekbaar te zijn, in plaats van alleen bij de grote partijen. Er is nog geen partij die op deze behoefte van consument, park en uitje is ingesprongen. Ticketsplus | Regio bedacht één portaal met meerdere uitjes in de regio, met een link naar de verblijfsrecreatie. We vroegen Willem-Jan Brabers, eigenaar van Ticketsplus naar de achtergrond van het concept.

Voor de vakantieparken en campings:

Eerst even praktisch: Hoe ziet zo’n e-ticket er uit? Is dat echt elektronisch (op je mobieltje? ) of worden kaartjes ook nog uitgeprint?
Brabers: “Beide zijn mogelijk. Het blijkt dat de voorpret en het gemak bij uitprinten nog steeds hoger zijn dan via mobiel laten zien. Bovendien is het leuk om onderweg iets extra’s te lezen over het uitje waar je naartoe gaat. Het e-ticket zelf is een A4tje met informatie over het uitje, voorwaarden en een barcode.”

Hoeveel attracties zitten er inmiddels al in jullie bestand (waarvoor parken tickets kunnen boeken.)
Brabers: “Honderden. Behalve A-parken, ook veel regionale en lokale uitjes, zoals zwembaden, kartbanen, schaatsbanen, etc. We passen onze uitjes aan op de doelgroep, periode en omgeving van het vakantiepark.”

Hebben jullie ook een landelijke dekking van attracties? (evt: waar zijn jullie op z’n sterkst en waar zitten nog wat witte vlekken.)
Brabers: “Ja, we hebben niet alleen landelijke, maar zelfs internationale dekking (België, Duitsland). De hoogste concentratie van aangesloten uitjes hebben we in Brabant, Zeeland en Noord-Oost Nederland. Er is nog groei mogelijk in Noord- en Zuid-Holland. “

Kun je het systeem ook zo inrichten dat je ook betaalde activiteiten op je eigen bedrijf kunt toevoegen? (bowling, midgetgolf e.d..)
Brabers: “Natuurlijk kunnen we de activiteiten van op het park toevoegen op het systeem, daarnaast hebben we API-koppelingen beschikbaar om activiteiten op ons platform toe te voegen, dit zodat er een eenduidige look-en-feel ontstaat voor de consument. We geloven echter veel meer in conversie bij A-parken dan in een totaalaanbod van uitjes. We zullen daarom ook informatie naar de receptionist toe sturen om inspiratie te geven en de verkoop te stimuleren.”

Is het systeem alleen beschikbaar voor grotere ketens van vakantieparken of kunnen kleinere bedrijven er ook bij aanhaken?
Brabers : “Dat kan beide. Voor ketens is het interessanter een eigen platform te hebben met eigen look en feel, maar we hebben ook een eigen b-to-c portaal, Ticko, waarmee lokale recreatiebedrijven ook alle tickets kunnen verkopen.”

Bij hoeveel verkochte tickets zit ongeveer het omslagpunt voor een break-even rendement op het pakket basis (€ 25 per maand). En kun je ook een indicatie geven van de pakketten ‘uitgebreid’ en ‘expert’?
Brabers: “De gemiddelde marge zal rond 50 cent per ticket zijn, dus bij 50 tickets per maand ben je al uit de kosten. Echter, de grote meerwaarde is enerzijds de kennis die je opdoet over jouw gast die je kan gebruiken om herhaalbezoek te stimuleren en anderzijds de extra service die je biedt aan jouw gast die de klanttevredenheid stimuleert. Als kers op de taart ontvang je als park een fee per verkocht ticket. Bovendien nemen wij alle administratie uit handen.”

Op welke wijze kun je voordeel halen uit ‘Meer inzicht in het gedrag van je gasten?’
Brabers: “Stel een gezin koopt dierentuinkaarten dan kan je makkelijk na afloop van het seizoen 4 gratis kaarten voor deze dierentuin aanbieden bij een herhaalboeking. Je weet immers waar mensen graag naartoe gaan. Ook kan je op het moment dat je binnen een keten de volgende keer een ander park bezoekt, daarop inspelen door eenzelfde soort uitje aan te bieden in een andere regio. Bij een folder weet je niet of gasten daadwerkelijk gaan en wat ze ervan vinden. Als ze vooraf tickets bestellen, heb je daar veel meer inzicht in.”

Receptie als VVV kantoor:

Nemen recepties van vakantieparken de rol over die het VVV kantoor vroeger had?
Brabers: “Niet helemaal, want de kennis van de VVV gaat over de totale regio met als doel de toerist vooral te informeren en te inspireren. De receptioniste heeft als primair doel de gast een topbeleving te bezorgen. Zoals in de afbeelding te zien is, is alleen de informatievoorziening tegenwoordig onvoldoende, gasten verwachten een service! Door mee te denken met de behoefte van de gast en ze te voorzien van tickets met korting van activiteiten uit de regio, verhoog je de waardering voor het park.”

Wat is de tijd die je kwijt bent met het verwerken van een ticketorder aan de balie?
Brabers: “30 seconden, meer niet. Gaat dus heel snel en eenvoudig.”

Wat is jullie ervaring bij Roompot in de verhouding van tickets die online geboekt worden en tickets die aan de receptie worden gekocht?
Brabers “Er worden meer kaarten verkocht aan de receptie, omdat daar actief gepromoot wordt. De receptionist kan makkelijker inspelen op de behoefte van de consument. Bovendien is online pas afgelopen jaar gestart, waarbij de promotie nog beperkt is. Op termijn zal online minstens een even groot aandeel in de kaartverkoop hebben.”

Voor de attracties:

Hebben de attracties speciale uitleesapparatuur nodig om de tickets te kunnen accepteren?
Brabers “Dat is niet nodig. We werken al jaren met alle uitjes samen, waarbij we voor meerdere platformen kaarten verkopen, zoals Air Miles, Bakker Bart en Audax Publishing.“

Wat ben je kwijt aan kosten en het (verplicht?) geven van korting?
Brabers “Korting is niet verplicht. Commissie voor de verkochte tickets wel.”

Wat zijn de kosten voor attracties voor deelname aan het systeem van Ticketsplus?
Brabers “De commissie is afhankelijk van de prijs per ticket, eventuele korting en/of propositie. Je kunt dus zelf kiezen of je korting of product-plus aanbiedt. De periode is ook bepalend voor de commissie.”

Haken alle attracties automatisch aan bij jullie joint promotie marketingacties of kunnen attracties per campagne beslissen of ze meedoen?
Brabers “Dit is per campagne, per uitje en per geografisch gebied verschillend. Het wordt wel steeds makkelijker aan te haken bij promoties, omdat we alle visuals en barcodes al hebben.”

Over Ticketsplus

Willem-Jan Brabers, eigenaar Ticketsplus

Al 12 jaar koppelen wij vraag en aanbod uit de leisure- en entertainmentmarkt aan elkaar. Met een eigen transactiemodule die voorziet in e-commerce en fulfilment en een compleet pakket aan services faciliteert Ticketsplus dit proces eenvoudig, veilig en efficiënt. Door vraag en aanbod van beleving beter op elkaar af te stemmen en de belevenismarkt transparanter te maken, vergroten we de markt, zorgen we voor betere en slimmere deals en wordt er aan het einde van de rit door gebruikers meer omzet gemaakt! De afgelopen 12 jaar hadden we meer dan 10 miljoen transacties.

Willem-Jan Brabers, eigenaar Ticketsplus

Ambitie
Onze ambitie is hét loket te worden voor uitjes en vakantieparken. De waardering voor vakantieparken stijgt als gasten een topbeleving hebben gehad. Ons platform moet bijdragen aan een hogere gasttevredenheid door het bieden van meer service. Daarnaast willen we de uitjes nieuwe bezoekers brengen.

Meer informatie bekijk de bedrijvenindex op recreatieftotaal.nl de website van Ticketsplus.

Deel dit artikel op

Misschien is dit ook interresant

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via info@recreatieftotaal.nl of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.