Terugblik… Recreatie Vakbeurs Hardenberg
De Recreatie Vakbeurs Hardenberg kan terugkijken op een succesvolle editie. In de zes hallen was er veel keuze. Goed aan de opzet van dit jaar was dat de productgroepen consequent bij elkaar gezet waren. Dat maakt de beurs overzichtelijk. De themapleinen zorgden voor een sfeervolle aankleding – die past bij ‘onze’ sector.
Trends
Wat opvalt is dat steeds meer aanbieders rekening houden met milieu-aspecten. Het gebruik van duurzame materialen wordt nadrukkelijk vermeld. Ook het hergebruik krijgt de nodige aandacht. Sommige producten zijn al van gerecycled afval gemaakt (o.a. matrassen uit plastic soup) en de cradle 2 cradle gedachte wordt op steeds meer producten van toepassing. Andere duurzame producten zijn elektrische vervoermiddelen, duurzame schoonmaakmiddelen (Wecoline van Wecovi maakt schoon met gestabiliseerd ozonwater.)
Trendwoord in marketing
Personaliseren is het trendwoord in de marketing en reserveringssoftware. Met de huidige stad van de techniek is er veel mogelijk. Het vraagt nog wel een omslag van de ondernemers / marketeers om met alle beschikbare data aan de slag te gaan. Om de complexe en overvloedige data overzichtelijk in beeld te krijgen maakt een bedrijf als Stratech (boekingssoftware) bijvoorbeeld gebruik van een dashbord waarop de gegevens overzichtelijk in beeld worden gebracht.
Automatiseren processen
In het verlengde van personaliseren zien we nog een andere trend; het automatiseren van processen. Als klanten worden herkend, dan kun je geautomatiseerd zorgen voor de juiste follow-up. We zien dit o.a. al bij kentekenherkenning en slagbomen.