Uit Recreatief Totaal

Techniek zorgt voor nieuwe kansen in de recreatiesector

Geplaatst op: 27 november 2020

Seijsener: ‘Ga maar genieten!’ 

Dat is hèt credo waar het bij Seijsener techniek allemaal om draait. Zorgen dat opdrachtgevers, afnemers en eindgebruikers meer gaan genieten door de modernste techniek. Omdat alles zoveel gemakkelijker gaat, veiliger is, ze meer tijd over houden, besparen op kosten en weten dat alles tot in de puntjes geregeld is. En jarenlang. Dat is Seijsener techniek. De aanbieder van de hoogste kwaliteit infrastructuur, technische producten, diensten, adviezen, innovaties en nu ook software. Of u nu een grote onderneming heeft of een kleiner familiebedrijf: Ga maar genieten!

www.seijsener.nl 

Technologie zorgt voor steeds meer nieuwe mogelijkheden en oplossingen in de recreatiesector. Nieuwe techniek zorgt o.a. voor tijd- en kostenbesparende maatregelen en het veraangenamen van de verblijfsbeleving. We gingen in gesprek met drie specialisten op het gebied van techniek in de recreatiesector om nieuwe kansen te inventariseren.

Bas Durieux, directeur van Seijsener recreatietechniek; “Nieuwe techniek zorgt dat gasten zorgelozer kunnen genieten.”

Michel Kok, directeur van CAT Control Systems: “Als specialist in toegangssystemen hebben wij baat bij een soepele koppeling met producten en systemen van andere leveranciers.”

René Nederhoed, directeur van I.C.Y.: “De gast krijgt de regie in handen, terwijl de ondernemer grip op zijn bedrijf wil houden.”

Er is bij de drie technische toeleveranciers consensus over een aantal ingrijpende ontwikkelingen binnen de recreatietechniek:  

Investeringen in nieuwe techniek door recreatiebedrijven zijn vooral bedoeld om kosten te besparen

Nieuwe techniek maakt veel meer meetbaar waardoor je meer grip krijgt op je bedrijfsvoering

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker – en dat zie je ook terug in nieuwe ontwikkelingen

Bij het automatiseren van processen speelt ook de verbetering van gastbeleving een belangrijke rol

De motivatie voor een investering in nieuwe techniek

Durieux (Seijsener): “Ik denk dat kostenbesparing altijd een rol speelt bij investeringen. De meeste investeringen doe je toch om,- of omzet te verhogen,- of kosten te besparen. Natuurlijk zijn investeringen er ook om de beleving te vergroten, of de kwaliteit te verbeteren, maar uiteindelijk resulteren die ook weer in omzetverhoging,- of besparing. Tevens hebben we vandaag de dag ook te maken met verduurzaming. Bij nieuwe locaties (nieuwe parken), krijg je vaak geen gasaansluiting meer, dan moet je anders denken en investeringen doen, die je voorheen wellicht niet had gedaan. Vroeger was een elektrakast gewoon een elektrakast, nu wordt er vaak ook gekeken of de kast recyclebaar is. Soms kun je zelfs producten uit afval maken, zo maken wij tegenwoordig ook verlichtingsarmaturen uit waterplanten.”

Nederhoed (I.C.Y.): “Duurzaamheid, rendement en gastbeleving gaan hand in hand in onze beleving. In de branche is het optimaal faciliteren van de gasten steeds belangrijker aan het worden. Uiteraard niet zonder reden. De consument is een steeds hoger comfortniveau gewend en wenst dit tijdens zijn vakantieverblijf ook. Hierdoor wordt de gast steeds veeleisender. Denk bijv. aan privé sanitair op de camping en sauna en zwembad in of bij de bungalows. Als gevolg hiervan staat het rendement voor de onderneming onder druk en dienen er maatregelen genomen te worden die het rendement voor de onderneming op niveau houden.

Daarnaast zorgen deze maatregelen, zoals de implementatie van energiemanagement systemen, ervoor dat aan duurzaamheidsdoelstellingen kan worden voldaan.”

Kok (CAT Control): “Gastheerschap en klantbeleving is het belangrijkst, maar een ander groot voordeel is kostenbesparing. Er hoeft geen geld meer te stromen naar het produceren van papieren kaartjes en mankracht die daarvoor nodig is. De receptie of de beheerder doen wat ze moeten doen, gasten ontvangen en ze helpen als daar behoefte aan is.

Als ik terugkom op de gastbeleving dan moet ik ook de CAT Card noemen, waar we jaren terug mee begonnen zijn. CAT Card is een intelligente kaart, waarmee je zowel saldo op kan zetten als toegang verkrijgen tot delen van het terrein. Een recreatieterrein kan met de kaart geheel cashless worden. Mensen krijgen één kaartje of een polsbandje waar ze alles mee kunnen doen op het terrein. Ze kunnen bijvoorbeeld de douche aansturen, toegang tot het zwembad krijgen, lockers openen of aan de bar betalen, gedurende hun verblijf.”

Systemen werken steeds meer samen

Recreatiebedrijven werken al jaren met een grote diversiteit aan systemen op hun bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het reserveringssysteem, het marketing- of crm systeem, een kassasysteem of een systeem met keycards om de deuren te openen. Deze systemen lopen inmiddels steeds meer in elkaar over, of zijn geïntegreerd in één systeem. In opkomst is ‘The Internet of Things’ (IoT) waarbij je nog meer activiteiten en meetpunten kunt koppelen aan de huidige systemen (zie kader). Ook de mobiele telefoon (apps) van de gast speelt een steeds belangrijker rol in het totaalsysteem.

Nederhoed is overtuigd van de IoT technologie, want als we hem vragen of hij inspeelt op deze trend, dan antwoord hij: “Wij spelen er niet op in, ‘the internet of things’ zit in onze genen! Onze systemen zijn er op gebaseerd steeds meer grip te krijgen op processen en apparatuur zonder noodzakelijke tussenkomst van mensen. 

De gast hoeft niet meer een storing aan de verwarming door te geven bij de receptie en de technische dienst hoeft niet meer langs te komen om te constateren wat er stuk is. Al die informatie is al automatisch beschikbaar bij de technische dienst en problemen kunnen door hen verholpen worden veelal voordat de gast merkt dat er iets niet werkt. Gasten verwachten een steeds hoger comfortniveau en daar dragen dit soort systemen nadrukkelijk aan bij.

Voor de recreatieondernemer is het belangrijk van deze ontwikkelingen op de hoogte te blijven en hierin te investeren. Veelal werken dit soort systemen sterk rendement verhogend als we alleen al kijken naar tijdsbesparing voor technische dienst of externe installateur.”

Ook Bas Durieux ziet de relevantie van IoT ontwikkelingen en speelt daar op in: “Ik denk dat de IoT technologie voor een recreatiepark veel mogelijkheden kan bieden. Als voorbeeld heb ik wel eens een sanitair gebouw gebruikt, wat ‘online’ is. Waarbij je kan meten hoeveel mensen er in en eruit gaan; hoe vaak faciliteiten gebruikt zijn; wat de luchtkwaliteit is; – en hoe vaak het gebouw gebruikt wordt. Als je die gegevens verzameld en analyseert, zou je best is tot interessante conclusies kunnen komen. Dat schoonmaken bijvoorbeeld juist op andere tijden nodig is. juist minder vaak, of vaker. Maar ook of je een tekort, of juist te veel sanitaire voorzieningen hebt. Misschien kan je de routing op het park veranderen, zodat je meer spreiding krijgt in de verschillende gebouwen. 

Internet of Things
(gebaseerd op Wikipedia)

‘Slimme objecten’ spelen een sleutelrol in het Internet of Things (IoT). Met gebruik van sensors kunnen deze hun omgeving in zich opnemen, en via ingebedde netwerktechnologie kunnen ze met elkaar communiceren, internetdiensten gebruiken en met mensen interageren. In de huidige betekenis refereert de term internet der dingen dus aan ‘dingen’ die zelf computers zijn, en via internet zaken monitoren en regelen. Naar verwachting zal het aantal producten waar IoT technologie in is verwerkt de komende jaren zeer sterk toenemen. 

I.C.Y.: ‘Kwaliteit en duurzaamheid zijn ons streven.’

I.C.Y. is een sterk innovatief bedrijf dat voor haar klanten totaaloplossingen (software en hardware) ontwikkelt die gericht zijn op procesverbetering en energiebesparing. Veel van onze producten zijn Cloud georiënteerd waarmee een hoge mate van betrouwbaarheid en flexibiliteit wordt gerealiseerd.

Uitgangspunt voor al onze producten is een ‘plug and play’-filosofie en een hoge ‘Return On Investment’. Wij combineren een zo laag mogelijke investering met een kwalitatief hoogstaand product dat lang meegaat.

www.icy.nl 

Ons AanUit.net systeem, dat we al ruim vijf jaar voeren, valt ook onder internet of things. Het aan- en uitzetten van voorzieningen, via telefoon, tablet of een boekingsautomaat, gebeurt allemaal online. Zo hebben we camperparken uitgevoerd die helemaal “online” zelfstandig opereren.”

CAT Control heeft als specialist in toegangssystemen ook belang bij een goede koppeling met andere systemen. Michel Kok vindt het niet nodig dat elk bedrijf zich op een totaalsysteem gaat storten: “Wij zijn van mening; schoenmaker, blijf bij je leest. Wij zijn een specialist in toegangsautomatisering, wij maken geen kassasystemen of reserveringsystemen, maar verzorgen wel hele mooie koppelingen. We hebben hele duidelijke scheidslijnen. Wie is verantwoordelijk voor welk onderdeel. Breng je alles onder bij één grote leverancier dan kan de klant, als hij niet tevreden is, niet makkelijk overstappen. Een vrij toegankelijk basissysteem waarbij ondernemers de keuze in leveranciers behouden voor elk onderdeel, zorgt uiteindelijk voor een hogere kwaliteit. Je kunt geen specialist zijn op alle gebieden. Ik geloof veel meer in goede samenwerkingen, goeie koppelingen maken en ieder is verantwoordelijk voor het deel dat hij/zij doet.”

Overigens zijn alle drie de techniekspecialisten het er over eens dat een goede koppeling van systemen in deze tijden cruciaal is geworden. Dat verloopt in Nederland, waar de markt vrij compact is, over het algemeen uitstekend. Nederhoed: “Die samenwerking is dan ook in ieders belang. Immers, wanneer ik niet meewerk aan de koppeling dan is de kans groot dat ik ook mijn product niet verkoop. Daarnaast zijn er tegenwoordig met de moderne technieken gestandaardiseerde en transparante koppelingen tussen systemen mogelijk bijv. middels koppelingen op Cloud niveau.”

Andere techniektrends die nog worden benoemd:

De trend zet door dat mensen steeds vaker ‘last minute’ en ad hoc een boeking maken. Dat is een hele uitdaging voor de recreatieondernemer, die geen helder beeld meer heeft ten aanzien van toekomstige bezetting en omzet. (I.C.Y.)

Er komen steeds meer elektrische voertuigen op de weg. Dit heeft eigenlijk alles te maken met het beleid wat de overheid voert. De bijtelling van auto’s (de kosten die je privé betaald voor een zakelijke auto) worden steeds meer aangescherpt, daardoor kiezen steeds meer (zakelijke) rijders voor een elektrische auto. Het opladen van de auto’s speelt ook op de camping, of het recreatiepark, een belangrijke rol. Een auto snel volladen is bijna onmogelijk, ik lees wel eens dat aanbieders beweren dat je met een laadpaal binnen 2,5 uur een elektrische auto vollaad. Maar dat is niet realistisch en zelfs onmogelijk. Zelf rijdt ik elektrisch en met een accupakket van 95KwH en een omvormer die maximaal 11KwH kan laden, kan iedereen uitrekenen, dan dat op wisselstroom toch echt minimaal 8 uur in beslag gaat nemen. De auto bepaalt ook hoeveel er geladen kan worden in samenspraak met de laadpaal, maar de omvormer in de auto (de acculader) is leidend. Die kunnen vaak niet meer aan dan 11KwH laden per uur. De vraag is ook of je wel 11 KwH wil gaan leveren, want als er 10 auto’s tegelijkertijd staan te laden blijft er niets over voor de camping. Belangrijk is dan ook dat er loadballancing wordt toegepast. De camping, of het recreatiepark krijgt voorrang op de auto’s. Als het wat later op de avond is en het park vraagt niet zo veel vermogen meer, dan kan er wat meer stroom naar de auto’s. Elke investering moet in mijn ogen terug worden verdiend, bij een laadpaal, is dat bij “de verkoop” van ongeveer 10.000 KwH. (Seijsener)

CAT Control systems: ‘Maatwerk toegangstechnieken’

Wij produceren toegangscontrolesystemen op basis van de specificaties die klanten ons geven. De naam zegt het eigenlijk al, C.A.T. Control Systems staat voor Customized Access Technology. We helpen klanten in de recreatiebranche, zoals camping-, bungalow- en camperparken, recreatieparken en jachthavens. Daarnaast ontwikkelen en installeren we automatiseringssystemen voor milieustraten en hebben we betaald parkeersystemen voor elk terrein.

Nu is elke klant anders en daarom is het zo mooi dat we zelf onze producten vanuit huis ontwikkelen en een ideale combinatie van deze middelen kunnen bedenken. Nu is kentekenherkenning heel populair aan het worden, maar ik kan me ook voorstellen dat een beheerder kiest voor een combinatie met een intelligente chipkaart, zoals CAT Card of onze app waarmee je toegang tot het terrein krijgt met gebruik van je smartphone. 

www.catcontrolsystems.nl 

Hoe zorg je er voor dat de inzet van techniek de gastbeleving niet te onpersoonlijk maakt? 

Durieux: “Dat is inderdaad dé grote uitdaging. Ik denk dat dit vooral aan de ondernemer zelf is. Zorgen dat het persoonlijke contact blijft. Online inchecken bijvoorbeeld, het klinkt onpersoonlijk, maar je kan het ook persoonlijk maken. Nu staat er vaak iemand achter een receptie, met in het hoogseizoen een rij voor die receptie. Op het moment dat je mensen zelf laat inchecken en de mensen van de receptie daar “tussendoor” laat lopen om mensen te woord te staan en eventueel te helpen bij het inchecken, dan blijft het persoonlijk. Het voordeel is dat zo iemand dan drie mensen tegelijkertijd kan helpen en deze niet meer staan te wachten. Zodra iemand voor de slagboom staat, of een accommodatie betreed, weet je dat middels de slimme software en kun je een bezoek inplannen.”

Nederhoed: “Techniek kan nooit de rol van een gastheer of gastvrouw overnemen. Die rol blijft in mijn ogen bestaan. Alleen zorgt de moderne techniek ervoor dat deze rol verschuift naar een ander niveau. 

Een voorbeeld: Vroeger, en nu nog heel vaak, wordt de gast welkom geheten bij de receptie en krijgt uitleg en een informatiepakket en de sleutel en er wordt hem buitengewoon vriendelijk een aangenaam verblijf gewenst. Dat is een prima rol voor een gastheer of gastvrouw.

Nu gaat het steeds vaker zo zijn dat de gast rechtstreeks naar de accommodatie gaat omdat hij de toegangsinformatie al heeft.  De gast hoeft niet te wachten bij de receptie na een lange rit met jengelende kinderen, maar kan meteen de kinderen laten spelen en zelf uitpakken en nestelen. Enige tijd later, misschien een kwartier of zelfs enkele uren komt de gastheer of gastvrouw bij hem langs om te vragen of alles naar wens is en of er nog vragen zijn.

Technisch was alles al in het verleden al perfect in orde, maar de gastbeleving wordt extra positief door deze persoonlijke aandacht.”

Kok: “Tegenwoordig hebben heel veel recreatiebedrijven hun eigen app om de gast een persoonlijke beleving op het terrein te geven. Om te voorkomen dat je voor elk onderdeel op je terrein een andere app nodig hebt, maken wij koppelingen binnen de app die de klant toch al heeft. Dat zorgt ook weer voor een gastvrije, persoonlijke bediening.”

Concrete productontwikkelingen binnen jullie assortiment

Michel Kok van CAT Control systems: “Het belangrijkste product wat wij in ons aanbod hebben en nu echt een vlucht neemt is kentekenherkenning. We hebben kentekenherkenning al veel langer in huis, maar met de steeds slimmere software en de technieken en systemen die wij ervoor gebruiken wordt het niet alleen steeds veiliger, maar ook het gemak voor de gast wordt groter. Je komt aanrijden en je hoeft geen kaartje meer aan te bieden, de slagboom gaat open, zodra de zuil het kenteken herkent.”

Rene Nederhoed van I.C.Y.: “Al wat langer geleden hebben wij een innovatief systeem geïntroduceerd voor het energiemanagement op een camping. Doordat de kampeermiddelen steeds luxer worden en meer energie vragen ontstaan er problemen op campings om aan deze vraag te kunnen voldoen. Daarnaast nemen de kosten van het energieverbruik hand over hand toe, waarbij het voor de campingeigenaar noodzakelijk is geworden deze kosten aan de gast door te berekenen.

Ons systeem creëert die mogelijkheden en lost deze problemen met innovatieve technieken op, waardoor het rendement voor de camping verbetert en de gast maximaal gefaciliteerd kan worden.

Daarnaast hebben wij afgelopen jaar een product geïntroduceerd waarmee warmtepompen kunnen worden gekoppeld aan het boekingssysteem. Hierdoor zorgen we ervoor dat de gast het comfortabel warm (of koel) heeft, maar dat bij geen bezetting de warmtepomp niet aan blijft staan. Resultaat: maximaal comfort voor de gast en maximaal rendement voor de onderneming. Zeer belangrijk in het kader van duurzaamheid en energiebesparing.”

Bas Durieux van Seijsener: “Wij hebben het afgelopen jaar veel systemen ontwikkeld, compleet nieuwe systemen, zoals een nieuw toegangssysteem, wat met barcode, smartcard, QR code of kentekenherkenning kan functioneren, of zelfs een combinatie daarvan. Een compleet nieuwe boekingsautomaat voor camperterreinen en jachthavens. Waarbij je kan reserveren (onderweg), kan boeken, kan betalen, maar ook alle faciliteiten kan bedienen, of via de automaat, of via je Smartphone. Eveneens kan de software hiervan gebruikt worden als incheckterminal.  Een energie monitoring systeem, wat weer samen kan werken met de automaat, of je telefoon. Al deze systemen zijn geschikt om een receptie loze incheck te realiseren, maar geven ook inzicht (monitoring) en kunnen uiteindelijk leiden tot kostenbesparing op het park.”

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.