Uit Recreatief Totaal

Rol van attractie-waarde in een trampolinepark

Geplaatst op: 2 oktober 2018 Geschreven door WALTER JONKER, WWW.PRETWERK.NL

Een dagrecreatieve bestemming onderscheidt en promoot zich met een activiteit die mensen aantrekt (op z’n Engels: to attract). Je zou kunnen zeggen dat de hoofdrol wordt vertolkt door ‘de attractie’. We keken met Klaas Siderius van Sidijk naar de rol van de attractie in een trampolinepark.

Inbedding van een attractie
In een trampolinepark of FEC zijn meerdere voorzieningen aanwezig. (o.a. trampolines (de attractie), kleinere spelelementen, horeca, sanitair, entree, kantoor, terras/zitgelegenheid, techniek (licht, geluid airco, het gebouw) aankleding/thematisering.) Wat zie jij als ‘de attractie’ van zo’n park?

Siderius: “De trampolines en een trampolinepark zelf zijn geen attractie. Feitelijk zijn trampolines sporttoestellen. De nieuwste trampolineparken kunnen als totaalproduct de bezoekers wel een attractieve beleving geven. Denk hierbij aan het al oude apenkooien in de sporthal. Op een attractieve manier met sport bezig zijn. Tegenwoordig hebben we extremere sporten zoals Free Running en Obstacle Runs met allerlei moeilijke hindernissen. Mooie voorbeelden daarvan zijn Mud Masters, Ninja Warrior of Wipeout achtige onderdelen zoals de Sweeper. Een groot deel van deze activiteiten kun je ook weer toepassen in een trampolinepark. Het heet dan nog wel een trampolinepark. Maar in werkelijkheid is het veel meer dan dat. Attractief sporten voor jong en oud!

Attractiewaarde en herhaalbezoek
Hoe kun je er voor zorgen dat de gast terug blijft komen? (herhaalbezoek attractie) Welke argumenten (te realiseren door de ondernemer) zijn daarvoor belangrijk?

Siderius: “Een trampolinepark bevat verschillende niveaus. Net als met bijvoorbeeld skateboarden kun je door te oefenen jezelf ontwikkelen. Daarnaast worden er veel fitnessconcepten ontwikkeld voor trampolines. Kom je niet voor de prestatie, maar gewoon voor je plezier, dan is een grote variatie nodig of evenementen om je het gevoel te geven dat je in een uurtje springen nog lang niet alles hebt beleefd.”

Attractiviteit en selfies
Als de attractiewaarde hoog is dan worden er ook veel foto’s en filmpjes gemaakt en gedeeld. Hoe zie jij de relatie tussen ‘de attractie en ik’ in dit geval?

Siderius: “Wanneer je denkt aan de Wipeout achtige activiteiten dan kun je je voorstellen dat het ‘leedvermaak’ aspect uitnodigt om te filmen. Maar voor de gebruiker die zich aan het ontwikkelen is, is het vooral ook leuk om online te laten zien wat hij of zij inmiddels presteert. Specifiek voor sportieve prestaties is er het online platform ‘people are awesome’. Met regelmaat zie je trampolinespringers voorbij komen die de coolste tricks doen.”
Slijtage van attractiewaarde
Nieuwe attracties hebben vaak meer aantrekkingskracht dan oude voorzieningen. Hoe kun je de attractiewaarde monitoren en is er een richtlijn voor een termijn om weer wat vernieuwing toe te passen?

Siderius: “Je kan niet echt spreken van een termijn. Dit hangt sterk van de grote van je park af. Maar doorgaans dient men na de eerste twee jaar een onderdeel toe te voegen en na vijf jaar te investeren in meerdere nieuwe toestellen of zelfs een nieuwe set-up.”

Evenementen
Hoe belangrijk zijn events voor het stimuleren van het bezoek aan een trampolinepark?

Siderius: “Een mooi voorbeeld van een event georiënteerde activiteit is de Ninja Warrior. Daarmee kun je het volledige tv-programma simuleren in je eigen park en iedere deelnemer kan meedoen op zijn of haar eigen niveau. In de huidige maatschappij gaat het steeds minder om winnen, ‘meedoen’ is belangrijker geworden. Al weten we allemaal dat winnen leuk is en anderen uitdaagt.“

Nog een tip van Siderius om een spelvorm te koppelen aan marketing:
“Het werkt bijvoorbeeld goed om bij een competitie de high scores van de dagwinnaars en weekwinnaars als park te delen op je social media. Hiermee worden andere mensen uitgedaagd om (terug) te komen. Als je daarnaast enkele tickets als prijs beschikbaar stelt, maak je van de winnaar je ambassadeur. Die kan zijn of haar vrienden meenemen voor een kennismaking met het trampolinepark.”

Met dank aan:
Klaas Siderius, mede-eigenaar
en directeur Sidijk
Sidijk bouwt en ontwikkelt trampolineparken met daarbij de nodige aanvullende activiteiten.

Meer informatie: www.trampolineparken.com en www.sidijk.com.

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.