Uit Recreatief Totaal

Recreatieondernemers profiteren van de nieuwe Wereldtrends in vrije tijd

Als Trendwatcher zijn we altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen, rages, innovaties en gebruiken die kansrijk zijn voor een bredere toepassing. Is het de consument die hiermee aan de haal gaat of zich laat verleiden? Wordt het een succesverhaal of weet het in te spelen op de behoefte van de consument en kunnen recreatieondernemers daar handig op inspelen voor meer commercie? Om maar direct antwoord te geven op de vraag of er op dit moment trends en ontwikkelingen zijn waar de recreatieondernemer ‘iets’ mee kan: volmondig ‘ja’. Als we luisteren naar wat anderen zeggen over wat ons de toekomst gaat brengen zien wij daarin een bevestiging van onze bevindingen die wij uitgebreid presenteren in onze nieuwe 111 WereldTrends. 

De 111 WereldTrends komen eraan

Het is alweer bijna 5 jaar terug dat wij onze WereldTrends publiceerde over nieuwe innovatieve en opmerkelijke veranderingen in de groeiende wereld van de vrijetijd. We zagen in toenemende mate de invloed van de Low-Cost Carrier (goedkope vliegtickets) en mede daardoor een enorme interesse in de stedentrips. De hang van de reislustige Nederlander naar zonnige oorden zorgde ervoor dat een vakantie in Nederland er niet zo florissant voor stond. Het aantal Nederlanders dat een vakantie boekte in het buitenland was veruit het merendeel. Dat was in de jaren tachtig en negentig wel anders. Via influencers en Social Media kwamen allerlei niches boven het maaiveld uit en kwam er meer aandacht voor de individualisering op het toeristisch speelveld waarbij dag- en verblijfsrecreatie steeds meer naar elkaar toegroeien.

De artikelen, posts en berichten van trendwatcher Hans van Leeuwen van Pleisureworld zijn een bekend fenomeen in de vrijetijdswereld. Dat trendwatchen doet Hans zoveel mogelijk precies waar het echt gebeurt: de praktijk. De inspiratie-blogs en innovaties zijn altijd erg populair. In 2016 bracht Pleisureworld daarom het jaarboek uit met de ‘111 Wereldtrends’. De publicatie en de bijbehorende presentatie heeft de afgelopen jaren duizenden mensen geïnspireerd. 

We zijn intussen alweer ruim vier jaar verder en het lijkt erop dat we vanuit de ene economische crisis naar een gezondheid crisis overgaan en wordt het hoog tijd voor een nieuwe Update. Wij hebben de afgelopen twee jaar tientallen verschillende landen bezocht, wel meer dan 120 nachten op verschillende plaatsen gebivakkeerd en een schat aan belevenissen rijker geworden.  Het samenstellen van de nieuwe Wereldtrends 111 – 2025 bevindt zich momenteel in de eindredactiefase. Speciaal voor de lezers van Recreatief  totaal lichten we alvast een tipje van de sluier op. 

Welke opkomende trends zijn kansrijk?

De nieuwe Wereldtrends in vrije tijd zijn ingedeeld in een viertal trenddomeinen: Going Places (reizen en bestemmingen), Tech First (technologie als doel en als middel), Be the change (veranderende wereld en doelgroepen) en Fuelled with Fun (voeding en vermaak). 

Bij het maken van keuzes voor nieuwe toeristisch-recreatieve ontwikkelingen kunnen deze helpen bij het bepalen welke focus kansrijk en toekomstproof is. We lichten er hieronder enkele toe.

Authentieke, lokale ervaringen

Er is een verschuiving gaande van kiezen voor de ervaring in plaats van de bestemming. Met name onder millennials en jongere generaties. Wat we ook zien, is de opkomst van toerisme naar zogenaamde second tier cities, waar men zich nog een tijdelijke local kan voelen in plaats van een massatoerist. 

Het vraagstuk om de druk op hotspots te spreiden (bijvoorbeeld door de focus in de promotie te verleggen naar andere steden, regio’s en attracties) blijft de komende jaren actueel. Regionale samenwerking wordt dan ook steeds belangrijker. Nu men dit jaar noodgedwongen meer in de eigen omgeving recreëert, wordt de lokale ervaring breder omarmd. Al deze ontwikkelingen krijgen door de pandemie versneld een boost.

Authenticiteit is daarbij een toverwoord. Bezoekers een gekunsteld verhaal voorschotelen werkt niet. Het moet écht zijn en het gaat in toenemende mate over beleving en storytelling. Daar liggen kansen voor DMO’s, gemeenten en recreatieondernemers: van belang zijn in toenemende mate de authentieke, rijke cultuurhistorie waarde van de afzonderlijke kernen die een rijke bron zijn van tal van deze verhalen. Wel moeten deze dáár verteld worden waar ze horen. Door alles op één hoop te gooien, of kunstmatig een overkoepelend verhaal te verzinnen, verliest de authenticiteit aan kracht.

Rust en stilte is het nieuwe luxeproduct

Je kan wel zeggen dat er een soort tegentrend van de almaar oprukkende “ketens” in dag- en verblijfsrecreatie wordt gevormd. Een soort standaard massa product waar het gaat om een achterliggende doelstelling dat gedragen wordt door een economisch rendement. Dat zorgt voor vervlakking en een verschraling van het “product”. Dan leven wij in een wereld waarin we continu de smartphone bij de hand hebben en altijd maar ‘aan staan’.  Nu is er een flinke tegentrend aan de gang. Slomo is het nieuwe fomo. Men kiest bewust om ‘off grid’ te gaan voor een digitale detox. Rust en stilte is een luxeproduct geworden. 

Ook hier werkt Corona als trendversneller: de enorme hoeveelheid thuiswerkers heeft behoefte om even weg te zijn van huis, nu de grenzen tussen werk en privé vervagen. Rustzoekers vind je plotsklaps overal. Vandaar dat Glamping een van de lessen is uit onze vorige editie van de 111 Wereldtrends dat nog volop in ontwikkeling is en waarvan het einde van het succes nog lang niet in zicht is.

Water & beach blijft fun

Er lijkt maar geen plafond te zitten aan de populariteit van de strandervaring. Het stadsstrand, het indoorstrand én de toeristisch-recreatieve ontwikkelingen bij de talrijke waterplassen die ons land rijk is: waterfun blijft groeien. Met wéér een extreme hittegolf achter onze kiezen, is er dit ook eentje die in de Wereldtrends voor de komende jaren niet mag ontbreken. Naast de strandbeleving wordt ook fun óp het water steeds groter. Nieuwe generaties maken daarbij wel andere keuzes. Zo worden extreme watersporten steeds populairder, en zijn er natuurlijk tal van nieuwe activiteiten mogelijk geworden op het water.

Hoe blijven Recreatiebedrijven toekomstproof

Zijn trends niet vluchtig of aan verandering onderhevig, en is het daarom wel iets waar je als recreatieondernemer, DMO en gemeente mee bezig moet zijn? Bedenk je voor het antwoord daarop dat het hier niet gaat over kortstondige rages. Een blik op de Wereldtrends van 2016 leert ons zelfs dat veruit de meeste ‘trends van toen’ nu nog altijd actueel zijn! Waarom is het dan toch zo belangrijk om juist nu te kijken naar de nieuwe trends?

Wie het eerst kiest voor vernieuwing (de groep ‘first adapters’) heeft iets bijzonders. Daarna verspreidt het een tijdje onder een grotere groep als iets populairs. Wie pas dán aanhaakt, biedt iets massaals: de consument vindt het ineens overal. Natuurlijk kun je dan een tijdje meeliften op die grote golf. Maar hoe lang blijf je daar nog gasten mee aantrekken?

Daarom gaan we in de nieuwe editie van de Wereldtrends weer op zoek naar wat nu écht bijzonder is. 

Recreatieondernemers met de juiste instelling, vernieuwend blijven en inspiratie bieden aan hun gasten zullen overleven. De nieuwe uitgave van de 111 WereldTrends 2025 zal menige recreatieondernemer helpen bij het maken van de juiste keuze in een route voor de komende tien jaar om met zijn recreatiebedrijf de juiste koers te varen.

Pleisureworld

Contact : Hans van Leeuwen
mobile : +31 (0) 653394506
e-mail : [email protected]
LinkedIn :
https://www.linkedin.com/in/pleisureworld

Skype : hansvanleeuwen1958
web : www.pleisureworld.nl 
Magazine : www.recreatieftotaal.nl 

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.