Uit Recreatief Totaal

Nederland in de ban van Fun-klimmen

Geschreven door Walter Jonker, www.pretwerk.nl

De klimsport mag zich verheugen in een sterk toenemende belangstelling. In 2020 is het zelfs een Olympische discipline bij de Spelen in Tokyo. Parallel aan de sportieve ontwikkelingen heeft ook een heuse klim-entertainment markt het daglicht gezien.

In dit artikel wordt een beknopt overzicht gegeven van de actuele stand van zaken in Nederland en België.

Challenge & Fun
Fun-klimmen is een recreatief klimconcept waarbij de gebruiker uitgedaagd wordt om een “arena” met verschillende challenges te beklimmen. Elke challenge heeft z’n eigen karakter: de ene keer moet er omhoog geklauterd worden met behulp van spaghetti touwtjes of stalen handvatten. De andere keer zorgen stap-palen, een speedklimwand of een sprong in het luchtledige voor een gepaste “kick”. Bij fun-klimmen gaat het dus niet om de sportieve prestatie, maar om de uitdaging en het plezier.

Kids & Family entertainment
Fun-klimmen is geschikt voor indoor speeltuinen, partycentra, leisure- en attractieparken, campings, bungalow- en vrijetijdsparken etc. Er kan gekozen worden voor volledig ingerichte arena’s met wel 20 of 30 verschillende stations. Maar de challenges kunnen ook in kleinere configuraties of als losse (stand alone) stations aangeschaft worden. Het typische gebruikerspubliek bestaat vooral uit kids en jeugd in de leeftijdsgroep 7-12 jaar.

Veilig & Efficiënt
Alle fun-klim concepten maken gebruik van automatische valbeveiligingen. Klimmers worden door deze apparaten automatisch naar boven en naar beneden (bij afdalen of vallen) beveiligd. Personeel is feitelijk alleen maar nodig voor een korte veiligheidsinstructie en toezicht op het gebruik van de challenges.

Huidige marktaanbod
Er zijn drie aanbieders actief in Nederland en België. Daarbij wordt het marktaanbod gedomineerd door Clip ’n Climb. Dit is momenteel het meest doorontwikkelde concept met een dito hoge aanschafprijs. Het richt zich vooral op volledig ingerichte arena’s die als zelfstandig profit-center geëxploiteerd zouden moeten worden. Het concept Funtopia positioneert zich eveneens in het hogere marktsegment en zoekt vooral aansluiting bij de grotere attractiepark-exploitanten. FUN CLIMB is de kleinste aanbieder en onderscheid zich vooral door een zeer scherp prijs/kwaliteit aanbod. Het assortiment is wat minder uitgebreid en het concept profileert zich vooral in de marktvraag voor kleinere en middelgrote configuraties.

Waar op letten?
De fun-klim markt is nog erg nieuw in ons land. De eerste installatie werd nog geen twee jaar geleden gerealiseerd. Alle aanbieders hebben inmiddels op z’n minst een of meerdere projecten gerealiseerd. Op een grote hoeveelheid details zijn er verschillen, maar het meest essentiële aandachtspunt is toch de aanschafprijs en de daarbij voorgespiegelde omzetcijfers en terugverdientijden. Er wordt geschermd met prachtige brochures en uitgebreide kengetallen. Maar deze zijn (vooralsnog) zonder uitzondering afkomstig van buitenlandse markten waar het spanningsveld vaak (totaal) niet te vergelijken is met het dichtbezette vrijetijdslandschap in Nederland.

Succesvol businessconcept?
Het is momenteel nog te prematuur om goede uitspraken te doen in hoeverre fun-klimmen zich tot een succesvol businessconcept ontwikkeld. Er zal wellicht nog 1 of 2 jaar gewacht moeten worden om betrouwbaar cijfermateriaal uit eigen land beschikbaar te krijgen. De groter ingerichte arena’s, met 20 of meer stations, kosten al snel € 500K. De praktijk zal moeten uitwijzen of deze zelfstandig opererende exploitaties daadwerkelijk binnen de voorgespiegelde 3 of 5 jaar terugverdiend kunnen worden. Meer betrouwbare kans op succes zullen waarschijnlijk de kleinere configuraties hebben, waar een lagere investering tegenover staat en die in combinatie met ander vrijetijdsactiviteiten worden aangeboden.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FUN CLIMB:
Fun Climb, [email protected], www.fun-climb.nl, T. +31 30 208 0447

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.