Verblijfsrecreatie

Internationale zakelijke toerist op zoek naar alternatief voor Amsterdam

Geplaatst op: 24 mei 2019

Afgelopen week vond in Frankfurt de IMEX plaats. Op deze internationale vakbeurs voerden regiomarketing organisatie Merk Fryslân en Friesland Convention Partners vele gesprekken met meeting- en eventplanners. Opvallend aan deze gesprekken; veelal startten met de vraag naar nieuwe Nederlandse zakelijke bestemmingen, anders dan Amsterdam.

Met ruim 9.000 bezoekers vanuit bijna honderd landen is de IMEX één van de meest toonaangevende Europese vakbeurzen binnen de meeting industrie. Merk Fryslân en Friesland Convention Parnters vertegenwoordigden de Friese provincie tijdens deze driedaagse vakbeurs. De vertegenwoordiging van Friesland op deze beurs was juist dit jaar geen toeval volgens Yvonne Hulleman van Merk Fryslân. “Amsterdam raakt vol”, stelt Hulleman. “Het is simpelweg te druk in de Nederlandse hoofdstad. Planners zijn daarom op zoek naar nieuwe bestemmingen, met name de markt die zakelijke bijeenkomsten met activiteiten wil combineren. Men reageerde verrast door het veelzijdige Friese aanbod.”

Het melden van de verkregen titels heeft daarnaast de attentiewaarde van Friesland op de IMEX aanzienlijk verhoogt. In 2018 tipte Lonely Planet de provincie al als een echte hiddem gem, terwijl National Geographic bovendien zorgde voor een wereldwijde notering. Begin dit jaar nog volgde The New York Times met een eervolle vermelding voor de Friese eilanden. Ook Leeuwarden-Fryslân droeg bij aan de aantrekkingskracht op meetingplanners als Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Datzelfde jaar was de duidelijke verschuiving naar de meer onontdekte, verrassende gebieden sterk merkbaar. Zo koos onder andere ISPA (International Society for Performing Arts) voor Leeuwarden als locatie voor hun jaarcongres. Ook volgend jaar is Friesland de gastheer van het internationale ICAR Interbull congres.

“De internationale congres- en vergadermarkt is een miljoenenmarkt die zeker voor Friesland kansen biedt”, verklaart Jant van Dijk van Friesland Convention Partners. “De bestedingen van de zakelijke toerist zijn vele malen hoger dan de bestedingen van de leisure toerist. Deze markt is dus zeer de moeite waard om serieus op in te spelen.” De uiteindelijke opbrengst voor Friesland is echter veel meer dan alleen geld. Een toename van zakelijke evenementen zal bijdragen aan het versterken van de positie van Friesland als kennisregio op het gebied van water, agrifood en circulaire economie.

De vertegenwoordiging van Friesland door de organisaties Merk Fryslân en Friesland Convention Partners op de IMEX in Frankfurt, leidde tot nieuwe contacten en bovenal concrete aanvragen voor (internationale) gezelschappen die Friesland willen bezoeken.

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.