Het buiten van de stad Utrecht is te vinden in Bunnik
Het is een prachtige nazomerse dag wanneer we aankomen bij Buitengoed de Boomgaard in Bunnik, op slechts enkele minuten van Utrecht. Op een steenworp afstand van de drukke A12 merk je, eenmaal bij de receptie aangekomen, nauwelijks nog iets van het verkeer. We spreken met eigenaar Michel Jansen, die samen met zijn vrouw Edy in 2012 het bedrijf overnam van zijn schoonvader.
Terwijl we over het terrein lopen, valt meteen op dat Michel oog heeft voor detail. Zaken die niet perfect in orde zijn, pakt hij zelf aan of laat hij direct oplossen.
Michel, het seizoen zit er bijna op. Hoe was jullie seizoen in 2024?
“Op alle drie de belangrijke onderdelen — dagrecreatie, verblijfsrecreatie en horeca — hebben we groei geboekt. Dat is natuurlijk heel prettig. Vorig jaar hadden we al een goed jaar, maar daarvoor heeft COVID ons natuurlijk geraakt. Op de lange termijn lijkt er echter een positief bijeffectdoor van COVID op te treden. Door de lockdowns hebben mensen het buitenleven herontdekt, iets wat wij tot op de dag van vandaag merken.”
Een korte blik op de geschiedenis laat zien dat de camping tot 1999 slechts een nevenactiviteit was, naast bijvoorbeeld de fruitteelt. Vanaf dat moment besloot de toenmalige leiding zich volledig op recreatie te richten en zijn de eerste grote investeringen gedaan, zoals de aanleg van kabels en leidingen en de bouw van het eerste sanitairgebouw in 2001. Na de overname in 2012 zijn we, samen met onze adviseur, aan de slag gegaan om Buitengoed de Boomgaard verder door te ontwikkelen, waarbij grote investeringen zijn gedaan.
Recent zijn er flinke investeringen gedaan in onder andere energiebeheer en de bouw van een nieuw, centraal sanitairgebouw, met een kostenplaatje van bijna een miljoen euro. Wat was de reden voor deze investeringen?
“We zijn dagelijks bezig met energiebeheer. Van de 210.000 kWh die we jaarlijks verbruiken, wordt al 40% duurzaam opgewekt. Sinds kort hebben we ook een accu om energie op te slaan. We willen duurzaam zijn, maar zoeken wel de balans met comfort. We werken bijvoorbeeld niet met muntjes voor douchetijd, maar communiceren wel met onze gasten om zo bewust mogelijk om te gaan met het energieverbruik, zowel voor water als elektra.”
Het nieuwe gebouw straalt luxe en comfort uit met zijn warme houttinten. Dit sluit volgens Michel goed aan bij de verschuiving in de doelgroep. “We zien dat gasten steeds minder zelf eten meenemen van thuis en tijdens het kamperen ook luxe verwachten. De stijl van het gebouw, inclusief het geluid van vogelgezang door de speakers, is gericht op het midden- en hogere segment van onze gasten.”
De keuze voor hout als primair bouwmateriaal zien we terug bij de speelvijver en de nieuwe huisjes, waarvan sommige zelfs een hottub hebben. Het 14 hectare grote terrein is echter zeker niet volgebouwd. Er is opvallend veel ruimte tussen de kampeerplekken, huisjes, horeca en speeltoestellen. “De afstand is precies groot genoeg om een gevoel van ruimte te hebben, maar klein genoeg om bijvoorbeeld goed zicht te houden op je spelende kinderen,” zegt Michel.
Waar liggen jullie kansen voor de toekomst?
“We zijn sterk in short stay. Vooral gasten uit de stad weten ons te vinden, met hun gezin, vrienden of andere groepen. We hebben 300 kampeerplekken, waarvan ongeveer 100 een vaste bezetting hebben. We hebben net acht nieuwe huisjes in gebruik genomen, en volgend jaar komen er nog zeven bij. Wij geloven in de mix van kampeerplekken en huisjes. Zo zien we bijvoorbeeld dat grote groepen of bevriende gezinnen samenkomen, maar dat iedereen het verblijfstype kan kiezen dat het beste bij hen past. We willen niet de sfeer van een vakantiepark met uitsluitend huisjes, en we houden de huisjes in eigen beheer.
“Onze kansen liggen vooral in de mix van verblijfsrecreatie, dagrecreatie en horeca. We hebben al een evenementenlocatie en een soort pop-up horecalocatie. Uiteindelijk willen we vaste bebouwing, maar of we de twee faciliteiten samenbrengen in één gebouw, is nog niet zeker. We denken dat we zo meer bijeenkomsten, evenementen en losse dagbezoekers kunnen trekken. Ook zien we potentie in evenementen zoals Halloween en ons 50-jarig bestaan in 2025, hoewel dit nog in de kinderschoenen staat. Op korte termijn gaan we geen jaarrond overnachtingen aanbieden, maar we willen wel op andere manieren het hele jaar door omzet genereren. Dit doen we onder andere door de kerstbomenverkoop en kerstevents, die wij al jaren op onze locatie in Bunnik verzorgen.”
Het is duidelijk dat men bij Buitengoed de Boomgaard niet stilzit. Het bedrijf is in de loop der jaren geëvolueerd. Is Buitengoed de Boomgaard daarmee nog wel een traditionele camping?
“Die vraag hebben we ons de afgelopen jaren ook gesteld. We hebben even gezocht naar onze identiteit, maar we denken dat de term en naam ‘Buitengoed’ goed bij ons passen. We blijven de verbinding met Utrecht zoeken, als groene oase voor stadsgasten. Innovatie en investeren in kwaliteit blijven onze kernwaarden. Wij zijn blij met ons stabiele, loyale en enthousiaste team, waardoor we dit kunnen realiseren en vol vertrouwen de toekomst tegemoet zien.”
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.