Uit Recreatief Totaal

‘Glamping’ als virusproof concept

Het ging de vakantieparken- en kampeersector de laatste jaren voor de wind. Goede zomers droegen daaraan bij, evenals trends als gezond leven, terug naar de natuur en duurzaamheid. Corona heeft laten zien hoe kwetsbaar de sector is. Krabbelde de sector redelijk snel weer op na de financiële crisis van 2009-2010, deze crisis zal er veel zwaarder inhakken.

Nieuwe wapens in de strijd tegen Corona

De sector zal zich moeten wapenen tegen dit soort ziektes, want Corona zal niet het laatste virus zijn. In Spanje is het gebruik van gemeenschappelijke sanitairblokken al verboden. Het boeken van een tijdslot voor het zwemparadijs op een vakantiepark, is ook al heel normaal geworden. Of kijk naar de trend van een contact- of receptieloze check-in. Het is goede voorbeelden die passen bij ‘de nieuwe norm’. 

‘Avant la lettre’ 

‘Godfather’ Loek van de Loo, oprichter van Vacanceselect, startte al in 1984 met Glamping en ontwierp vele unieke glamping-accommodaties, zoals de Airlodge, Lodgesuite en Cubesuite, compleet met keuken, badkamer en toilet. Een coronaproof concept ‘avant la lettre’. ‘A proven concept’ dat bijzonder goed lijkt te passen bij de huidige en toekomstige standaard waarin exclusiviteit, luxe en goede (privé) hygiëne de boventoon zullen voeren. De verwachting is dat de vraag naar (toegepaste) glamping concepten een grote en versnelde toevlucht gaat nemen. Al voor het uitbreken van de pandemie zagen we een stijgende vraag naar bijzondere en luxere verblijfsaccommodaties, zoals tiny houses en glamping lodges. Is de markt hierop voldoende voorbereid en waar liggen kansen voor (nieuwe) aanbieders?

Rapport ‘De opmars van de vakantieparkenketens’ 

In het rapport ‘De opmars van de vakantieparkenketens’ (Brancherapport Verblijfsaccommodatieketens in Nederland en Europa, Pleisureworld, release 2021), staan drie kernvragen centraal: (1) Wat is het huidige aanbod van verblijfsaccommodatieketens* in Nederland en Europa? (2) Hoe is de eigendomssituatie (verdien/samenwerkingsmodel) per keten georganiseerd? En (3) welke ketenprofielen (product/klantprofielen) zijn te onderscheiden in de markt?

Ketenprofielen

Met name de uitkomst op de derde vraag geeft inzicht in het huidige productaanbod (waaronder ‘glamping’) van de verblijfsaccommodatieketens. Daarbij hebben we per keten verschillende indicatoren geanalyseerd onder meer: type keten (zie 1, 2 of 3 in tekstblok), propositie/slogan, prijssegment, faciliteiten, sfeer/ambiance en (aantal) horecaconcepten. We hebben de ketens kunnen indelen in grofweg 4 typen parksegmenten:

Segment 1: Vijfsterrenparken met hoogwaardige faciliteiten in een duur prijssegment

Segment 2: Parken als ‘waterpretpark’ 

Segment 3: Driesterren parken gericht op puur kamperen in een lager prijssegment

Segment 4: Parken gericht op natuur en het regionale aanbod 

Ketens op de Nederlandse markt

De Nederlandse vakantieparkenketens zoals Landal, Europarcs en Roompot (in totaal 24 geanalyseerd), zijn redelijk goed verdeeld over de 4 kwadranten (segmenten). Segment 2 – Parken als ‘Waterpretpark’ – is het meest ondervertegenwoordigd. Ketenorganisatie Centerparcs past het beste in dit segment met haar zwemparadijs ‘Aquamundo’. Opvallend is het grote aandeel kleine ketens, die nog relatief jong en onbekend zijn, zoals Dutchen en Oasis. Ze boren een nichemarkt aan van (kleinschalige) luxe 5-sterren vakantieparken met kwalitatief hoogwaardige faciliteiten, zoals een privé spa in je vakantieaccommodatie (segment 1). De verwachting is dat zij het goed zullen doen door hun exclusiviteit en kleinschaligheid.    

Als we kijken naar de Nederlandse campingketens, zoals SVR, Ardoer en Holland Top Parken (in totaal 11 geanalyseerd), dan valt op dat de meeste ketens opereren in kwadrant 3 en 4. Er zijn dus nog voldoende marktexpansie mogelijkheden voor ketens in kwadrant 1 (glamping!) en 2. Zeker daar waar het lastig wordt voor de eenpitters in de sector, door te weinig innovatie- en/of financiële kracht, weten steeds meer oudgedienden en nieuwkomers in de ketenmarkt, parken op commerciële wijze te incorporeren. Dit ontgaat ook de buitenlandse, met name Franse, ketens niet. Zij zullen ten tonele verschijnen om in deze behoefte te gaan voorzien. We zien al ketens, zoals Capfun of Siblu, Nederlandse familiecampings overnemen en transformeren tot een hybride camping en waterpretpark (segement 2). Op het snijvlak van kwadrant 1 en 4 zou keten Huttopia goed passen met hun glampingconcept: “Our new holiday concept, combining comfort, nature and aesthetics, known as glamping, makes Huttopia unique in our industry”, aldus Samuel Lafforest, Managing Director Huttopia NL.  

De camping-in-camping ketens 

Deze aanbieders in de ketenmarkt, zoals Roan, BestCamp en Suncamp Holidays, hebben het concept van Glamping het beste begrepen. Ze hebben zelf geen vakantieparken in bezit of beheer, maar huren een afgebakend deel van een vakantiepark om hun luxe glampingproduct/keten te etaleren en te verhuren. Zij bevinden zich allemaal
in segment 1 met lichte trekjes naar
segment 4. 

Europese scope

Kijken we naar de ketens op Europese markt (bijna 80 ketens geanalyseerd), dan valt het grote aandeel, van origine, Franse bedrijven op. Een groot deel van de Europese ketens bevindt zich in de kwadranten
3 en 4, met parken in een lager prijssegment, gericht op puur kamperen, natuur, authenticiteit en het regionale aanbod (strand, cultureel erfgoed, etc.). Van belang is dat deze ketens hun faciliteiten- en hygiëne standaard optimaliseren om virussen buiten de deur te houden. Op de Europese markt zien we voldoende ruimte voor de ontwikkeling van luxe glampingconcepten gekoppeld aan een waterpret- of splashpark (segment 1 en 2 of een combinatie ervan).

Als we kijken naar de trend van duurzaamheid, dan is er ruimte voor ketens die zich onderscheiden met een ecoconcept binnen het luxesegment (combinatie segment 1 met invloeden van segment 4), zoals ketens als Huttopia en TopCamp. De consument is zelfs bereid om minstens 5% extra te betalen om de milieu-impact zo laag mogelijk te houden. 

Is de markt voorbereid?

Terug naar de vraag die we aan het begin van dit artikel stelden. Op de Nederlandse markt zien we dat met name de kleine vakantieparkenketens goed inspringen op de trends van exclusiviteit, luxe en de nieuwe hygiëne-eis met een aanbod van luxe villa’s en exclusieve voorzieningen. Op de kampeermarkt is nog wel wat werk aan de winkel om aan de nieuwe standaard te voldoen, waarbij privésanitair een eerste beginsel is om een ‘light versie’ van glamping te kunnen bieden. Naast deze behoefte nemen tevens de roep om verluxing van de verblijfsaccommodaties (glamping) en vernieuwende horecaconcepten op het park toe. Kan het park dit niet bieden dan maakt de consument een andere keuze. De investeringen zal de sector geen windeieren leggen, want de familievilla’s en/of bungalows hebben jaarrond de hoogste bezetting en de opbrengst van een luxe boomhut of glamping lodge is het veelvoudige van een standaard Chalet. Kortom, wie nu niet waagt, zal straks niet winnen! Dit geldt tevens voor aanbieders op de Europese markt. 

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.