Gezien: de nieuwste trends op de IAAPA, Europa’s grootste pretparkbeurs Meer kleinere indoor games en grotere spectaculaire attractiesBLOG; Hans van Leeuwen – Leisure Expert & Recreatie Adviseur
Tijdens IAAPA Amsterdam 2024 kan men vaststellen dat er meerdere opvallende trends waarneembaar zijn. Wij hebben drie dagen langs honderden stands gelopen, meerdere netwerkevents bezocht, ontbijtsessies en handenvol relaties gesproken. Een extra dag voor aanvang van de beurs was de Indoor Entertainment Day, een dag vol inspiratie en bezoeken langs Hollandse toppers met onder andere een bezoek aan Amsterdamse klassiekers als Ripley’s Believe It or Not – Dungeon – Sherlocked – Madame Tussauds – Amsterdam Tower – This is Holland- All Out en Visit The Upside Down. Er waren dit jaar geen opvallende, echt nieuwe ‘attracties’ te zien op deze beurs, tenzij ik deze heb gemist. Wel zijn er veel innovaties en trendmatige doorontwikkelingen te zien geweest.
Groei indoor attracties & FEC’s
Indoor attracties groot en klein veroveren de markt. Het wordt steeds duidelijker dat men hiermee inspeelt op de toenemende weersveranderingen, waarmee men de gasten een jaarrond kan vermaken. Wij zien daarom steeds meer standalone indoor pretparken in Europa verschijnen. In 2025 zal vermoedelijk het nieuwe Mega Indoor Pretpark Bommelwereld in Groenlo in de Achterhoek de poorten openen met de stripfiguren Tom Poes en Olivier B. Bommel. Initiatiefnemer is Edwin Bomers, eigenaar van Marveld Recreatie. Het is Nederlands trots, want Jora Vision Europe heeft het concept helemaal van voor tot achteren uitgedacht. Al sinds 2023 wordt er gebouwd aan de uitwerking van het concept e dit is ook te volgen op YouTube: https://youtu.be/q9BFReyt25s?si=aniRMeoHEm_cX4Ac.
Wie over de grens kijkt ziet dat men ook in Polen een aantal Indoor Plopsa Parken heeft geopend waarvan de laatste in Gdansk met ook alweer Nederlandse bemoeienissen van het in Amsterdam gevestigde Momentum Leisure. Andere koek zijn de talrijke regionale ontwikkelingen van Family Entertainment Centers in stedelijke gebieden zoals de onlangs geopende Almere Underground, maar ook de professionalisering van het recreatieaanbod bij vakantieparken, zoals MAUK bij Eiland van Maurik. De verwachting is dat er de komende jaren tientallen indoor attractie locaties de poorten zullen openen.
Wij maakten naar aanleiding van deze beurs een lijstje met indoorattracties die als runner up beschouwd kunnen worden, nl;
- Kleinere FEC’s +++ (1.000 – 1.500 m2)
- Battlekart +++
- Hyper bowling +++
- Racesimulators +++
- Interactive minigolf +++
- Karaoke +++
- Shuffle ++
- Virtual darts ++
- Arcadecentrum ++
- Indoor (Speeltuin) Active Play Center +
- VR games +
- Bijlwerpen –
- Trampolinepark –
- Poolbiljart –
Bijlwerpen was dus een hype, maar Battlekart breekt definitief door
Je kunt vaak op de beursvloer terug zien wat de trends zijn in pretparkland. Zo was bijlwerpen een hype en nu alweer van de kaart verdwenen. Als je het mij ooit gevraagd had, zou ik nooit geadviseerd hebben dit door te ontwikkelen. Mede door de opkomst van het grote aanbod van indoorlocaties groeit ook het gamma aan producten in vele varianten en uitvoeringen. Social Entertainment heeft van veel fysieke spelvormen een virtual game gemaakt met digitale scores en registratie van spelers en uitslagen op TV schermen. Zie bijvoorbeeld de enorme variatie in soorten Mini Golf Systemen. Ik telde wel meer dan twintig soorten van enkele duizenden tot wel honderdduizenden euro’s. Nieuwkomer is RemarkaBall Mini Golf Experience van Jora Vision. Met de Adventure Golf Compakt speelt de Citygolf Group in op dit thema. Ook is het aantal soorten Prison Island spelvormen explosief gegroeid. Het lijken soms wel meerdere escaperooms aan elkaar. De spelduur is meestal ongeveer een uur en het is ook voor grotere groepen zeer geschikt. Andere namen zijn onder andere Social Competition, The Jail of Quest Mission Rooms.
Waar je ook niet meer om heen kunt zijn de vele stands met racesimulators. Was dit enkele jaren terug nog maar summier aanwezig op de beursvloer, nu kunnen wij constateren dat de consument klaar is voor een rondje racen over het circuit. Het aanbod groeit snel, maar de onderlinge verschillen zijn groot. Het bedrijf ReFeRox stak er met kop en schouders bovenuit vanwege de presentatie van een totaalconcept met een duidelijke eigen branding. Ook darts neemt in populariteit toe populair nu het als social gimmick op de markt wordt gebracht met digitale scores en TV schermen voor de puntentelling.
Het shuffleboard zal na deze beurs een definitieve doorbraak maken alhoewel de recreatieondernemer daar veel aandacht in promotie moet steken. Wie in een heuse showroom de verschillende boards wil zien, kan terecht bij de Nederlandse Shuffly te Eindhoven. De klapper van deze beurs was toch wel de definitieve doorbraak van de karaoke, het meezingfestijn. De laatste innovatie op dit gebied is een karaokecabine voor zes tot acht personen met een fotoshoot, in te zetten als promotiemiddel via social media.
Ook het aanbod van actieve spel- en sportspellen via een gameplatform met TV schermen of grote videoprojecties was enorm. Toch zie ik een beperking in de beleving voor gebruikers als men daar te veel inspanningen voor moet verrichten. Het moet leuk blijven en beslist niet te actief waarbij men zelfs een presentatie geeft in sportkleding! Uitzondering hierop is de X-Wall, welke tientallen leuke spelvormen biedt met uitdagingen en wedstrijdjes zonder daar al te veel energie mee te verspelen. Gelukkig heeft men de keuze uit heel veel verschillende interactieve games.
Wat is uit en wat zijn de successen van de toekomst?
Wij zien dat springkussens en de traditionele ballenbak niet meer top of mind zijn en nagenoeg verdwenen zijn uit het indooraanbod. Trampolineparken en indoorspeeltuinen zijn er nog wel maar deze lijken ook al over hun top. De traditionele indoorspeeltuin transformeert meer en meer tot een digitale omgeving met interactieve games, zodat het meer sporten en spelen met onderlinge wedstrijdelementen wordt dan alleen maar wat rondhuppelen. De kermisautomaten zijn altijd in grote getalen aanwezig op de beursvloer en wij zien in de komst van de Arcade Centra een rooskleurige groei van dit soort vermaak. Hier liggen kansen voor de ontwikkeling van eigen brands en concepten, zoals we dat bijvoorbeeld kunnen zien bij GameState in verschillende steden in Nederland.
Elke indoorlocatie – tenzij op basis van Social Entertainment – zal bowlingbanen op zijn lijstje zetten. De opmars van de kortere funbowlbanen kan in Europa nog niet de handen op elkaar krijgen. Net zoals een echte minigolfattractie achttien holes heeft, heeft bowling nu eenmaal lange banen. Opvallend was dat wij geen professionele aanbieders van curling gezien hebben en dat het bijlwerpen volledig van de beursvloer is verdwenen. Het aanbod van kleinere indoorlocaties zal de komende jaren zeker nog gaan toenemen. Dat betekent ook voor recreatiebedrijven dat ze creatiever om moeten gaan met de beperkte beschikbare ruimte om voldoende vertier te bieden. De meeste nieuwe trends spelen in op deze ontwikkelingen en worden ook, zoals de niet eerdergenoemde pub quiz, steeds professioneler. Al deze voorbeelden bieden ook prima mogelijkheden voor de verdere ontwikkeling van winkelcentra, vakantieparken en andere indoorlocaties, die ook hun gasten een dagje of avondje plezier willen bieden.
Hans van Leeuwen, Leisure Expert & Recreatie Adviseur
Visionair: over enkele jaren biedt een grote black box met videofilm, geluids- en lichteffecten en gameprojectie de mogelijkheid om in te spelen op de veranderende emoties van de gast. Zo worden door de consument als avatar avonturen beleefd in een Battlekart, virtueel gaat minigolfen of bowlen en als klap op de vuurpijl een Lumiere-achtige show krijgt gepresenteerd.
Voor meer informatie:
Bommelwereld: Jora Vision Europe: https://joravision.com/
Indoor Plopsa Parken: Momentum Leisure: https://momentumcapital.nl/en/
City Golf Europa: https://www.citygolf.com/
RemarkaBall: https://social-entertainment.com/remarkaball/
ReFeRox Racing Simulators: https://referox.com/
Shuffly: https://shuffly.nl/
SUNVIG B.V. – Karaoke Business Solutions: https://sunvig.com/en/
Interactive X-Wall B.V.: https://interactivexwall.nl/
Uw nieuws op de website
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.