Uit Recreatief Totaal

Een nieuwe generatie Mobile homes met een blik over de grens

Geplaatst op: 23 december 2020

De Glamping-markt is volop in beweging. Alhoewel het woord glamping nog geen twintig jaar oud is, bestond het ‘glamperen’ feitelijk al in de tweede helft van de 20e eeuw. Veel stedelingen kochten destijds een stacaravan op een park in de bossen of aan zee en creëerden zo hun eigen recreatief buitenverblijf. Een aangebouwde veranda en een kampvuurplek erbij en het buitenleven gevoel was compleet. Althans voor de consument in de jaren zeventig.

What’s in a name

Mobile home, stacaravan, chalet of replacable lodge of tiny house. Zo maar wat namen die gebruikt worden om een compacte, verplaatsbare vakantie-accommodatie te beschrijven. Want in essentie is deze vorm van recreatieverblijf een roerend goed. De eigenaar bepaalt waar de accommodatie wordt geplaatst. Dat kan binnen Nederland, maar ook daarbuiten. Plaatselijke bestemmingsplannen vereisen soms dat het recreatieobject voorzien is van een as/wielstelsel en een dissel, zodat het niet abusievelijk als onroerend goed beschouwd kan worden.

Anno 2020 zie je de ‘glamorous’ kant van het ‘glamperen’ wat meer accent krijgen. Hierbij gaat het om accommodaties die luxe en comfort bieden, maar wel gesitueerd zijn op locaties ‘waar de natuur je woning binnenkomt’. Denk aan het water, in het bos of op een andere plek waar je van een prachtig uitzicht geniet.  

Richard Otten, docent aan de Breda University of Applied Sciences signaleert dat met de populariteit van glamping ook de vraag en de prijs ervan stijgt. “Voor een Glamping-accommodatie met alle luxe en voorzieningen betaalde je al gauw een prijs die een gemiddelde caravan of mobile home niet meer opleverde. Touroperators en campings zagen dit en zochten de grens op waardoor sommige accommodaties met een simpele make-over tot glamping accommodatie werden omgetoverd, met een bijpassend prijskaartje. Dit leidt onverlet tot teleurstelling en miscommunicatie bij de gast.”

Hoe verleidelijk het ook lijkt, wil je de moderne consument binnenhalen, dan volstaat het niet om verouderde chalets een opknapbeurt te geven met een hip kleurtje en dito interieurtje… 

“Het volstaat niet om een verouderde chalet een opkapbeurt te geven met hip kleurtje en dito interieurtje”

Denk als je aan toekomstbestendige ‘mobile homes’ begint eerder aan een unieke tweede woning, dan aan een opgeleukte stacaravan.

Je ziet op verschillende plekken de laatste innovaties al opgepikt. Zo vind je in Amsterdam in de Tuinen van West het Freelodge Village. Deze ‘Freelodges’ zijn boven de grond zwevende houten villaatjes die in een groen polderlandschap ver uit elkaar staan. Ze zijn thematisch ingericht. Ze zijn inzetbaar als vakantieverbllijf, maar ook voor zakelijke doeleinden of zelfs als tijdelijke werkplek. Zo kan de auteur die werkt aan zijn nieuwste boek dit doen in “Hamlet”, een in de schrijversstijl van Shakespeare ingericht object. De muzikant kan inspiratie opdoen voor zijn nieuwe album in “Vintage”, een kleurrijk chalet 2.0 in jaren-’60-stijl. Inclusief vinyl platenspeler. En de bohemien vermaakt zich prima in “Marrakech’, een in Noord-Afrikaanse stijl ingerichte lodge.

Eenzelfde ontwikkelrichting tref je aan in de achtertuin van Utrecht, aan de Vinkeveense plassen. Hier vind je de Havenhuisjes van Zwier. In deze tiny houses ga je voor min. 24 uur offline en dompel je je onder in yoga en meditatie.

Leren van het buitenland

Waar voorheen de bestemming leidend was voor de vakantiekeuze van de consument, is bij glamping de accommodatiebeleving leidend. In het buitenland is men soms al wat verder dan hier.

Zo startte een Britse yoga-leraar een eco-retreat op Kreta, waar zijn cursisten overnachten in fraaie witte tiny houses, die beantwoorden aan de yoga-lifestyle. En mocht ie de plek op beu zijn, ze zijn verplaatsbaar. 

In Zwitserland staan wijnvaten mét sanitair. Maar daar blijft het niet bij. De lokale wijnboeren hebben hun ‘Tortels’ (wijnkelders) opengesteld voor de gasten van deze bijzondere accommodatie. Zij kunnen op verschillende plekken wijnproeven. Maar ook meehelpen met de druivenoogst behoort tot de mogelijkheden en uiteraard kan het wijnfeest in Fläsch worden bezocht. Zo wordt de overnachting in een bijzonder tiny house een totaalervaring.

Een park dat eveneens de thematisering van mobile homes heeft doorgetrokken is ‘Iglu-camping Allgäu am Bodensee’. De chalets zijn vormgegeven als comfortabele iglo’s. Bij het verblijf is het gebruik van de houtverwarmde iglosauna inbegrepen. Het plaatje voor de ultieme wellnessbeleving klopt helemaal. Deze bijzondere mobile homes kijken ook nog eens prachtig uit op de Bodensee. 

Een ander voorbeeld van thematisering is Adventure Village in Buckinghamshire (UK). Hier overnacht je in de stijl van Gulliver’s travel. Bijvoorbeeld in een beachcabin, die je zonder al te veel fantasie als een voormalig smokkelaarsverblijf kunt aanzien.

Zowel in Nederland als in het buitenland is de verhuur van Pipowagens of circuswagens inmiddels al aardig ingeburgerd. En ook een rondtrekvakanties met deze zigeunerwagens (feitelijk het mobile home avant la lettre), getrokken door paarden of een tractor wordt al aangeboden op bescheiden schaal. Maar een vakantie in een Pipowagen komt pas echt tot zijn recht als je het circus- of zigeunerleven helemaal aan den lijve ervaart. En dan moet je dus ook het circus of straattheater erbij betrekken. Circus- en straattheaterfestivals zijn er inmiddels op verschillende plekken in Europa. Een slimme verhuurder van Pipowagens maakt daar gebruik van en biedt een totale ‘circus-experience’ aan door de overnachting te combineren met een bezoek aan het festival of het plaatselijke circus. In Aurillac (Frankrijk) heeft een campingeigenaar die combinatie al bedacht.

Toch blijft voorlopig de Verenigde Staten het land van de onbegrensde mogelijkheden ten aanzien van bijzondere mobile homes. Daar vind je de meest extravagante vormen. Roerend goed! Op zoek naar inspiratie nodig? Kijk maar eens op
www.tinyheirloom.com.

Conclusie

De markt van mobile homes is volop in beweging. Er komen steeds meer aanbieders van creatieve vormen. Het is aan de ondernemer om eer een totaalconcept van te maken. Originaliteit, fantasie en vindingrijkheid staan daarbij centraal. En vergeet niet ook eens over de grens te kijken. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Maar dan wel met een eigen persoonlijke touch! Zorg ervoor dat de consument een onvergetelijk verblijf geniet 

“Centraal staat de
out-of-the-box-ervaring”

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.