Uit Recreatief Totaal

“Vandaag de dag is onze band met de natuur en elkaar belangrijker dan ooit”

Center Parcs Europe lanceert vernieuwde merk- en visuele identiteit

Meer dan ooit beschouwt Center Parcs de verbinding tussen mens en natuur als haar kerntaak. Om beide dichter bij elkaar te brengen binnen de vakantieparken zijn ze een transformatie ondergaan wat heeft geresulteerd in de nieuwe merkpositionering, gecombineerd met een verfrissende visuele identiteit.

Om het merk naar een hoger niveau te tillen gingen er jaren van hard werk aan vooraf, die in mei 2021 resulteerden in “Reinvention 2025.” Dit strategisch plan van Center Parcs omvat de vernieuwing van bestaande parken en een uitgebreider aanbod van ervaringen, met nog meer duurzame initiatieven en lokale projecten.

“De afgelopen jaren evolueerde het reisgedrag meer richting duurzaam reizen en de wens voor persoonlijke en unieke ervaringen, als gevolg worden vakanties in de buurt en authentieke ervaringen tijdens die vakanties populairder. Center Parcs antwoordt vandaag én morgen op die behoeften”, stelt Andres Neira de Back, Marketing Director bij Center Parcs Europe. “We weten dat mensen zich het beste voelen wanneer zij zich echt verbinden met elkaar en met de natuur. Dat is ook wat Piet Derksen 55 jaar geleden inspireerde toen hij Center Parcs oprichtte. Vandaag de dag inspireert ons dat nog steeds, terwijl we verder bouwen aan die ambitie. Center Parcs vindt zichzelf opnieuw uit, met nieuwe en vernieuwde parken en ervaringen, met een gloednieuwe look en feel, met als basisidee de afstemming van onze parken op de omgeving en op het lokale toerisme. We geloven daarbij in een bredere interpretatie van ‘samenzijn’, een die betrekking heeft op meer dan families alleen.

Vrienden, collega’s, of sociale kringen: al je dierbaren zijn welkom om samen van mooie momenten te genieten in Center Parcs. Met onze nieuwe merkidentiteit willen we mensen herinneringen laten maken, en hen ervaringen meegeven die ze voor altijd bijblijven.”

Iedereen inspireren en verbinden

De hernieuwde ambitie van Center Parcs ‘iedereen te inspireren echt verbinding te maken met de natuur en met elkaar’ omvat ons allen. Een groot verschil in voorgaande ambitie, waar de focus lag op families, maar met een duidelijke achterliggende gedachte. Hoe zorgt Center Parcs ervoor dat elk individu zich in ‘iedereen’ kan vinden en is er wel genoeg aanbod met zo’n verbreding qua doelgroep? Marthijn Tabak, Public Relations Officer Center Parcs NL/ BE legt uit: “Center Parcs heeft altijd al andere doelgroepen aangetrokken. Maar in communicatie hebben we ons voornamelijk gericht op gezinnen. Tegenwoordig omvat het begrip familie veel meer, er zijn nieuwe vormen van gezinnen, maar ook vrienden kunnen zo hecht voelen dat ze de rol van familie overnemen. We ontvingen deze andere doelgroepen natuurlijk ook al, alleen met een veranderende communicatieboodschap bereiken we deze doelgroep actiever. Daarmee willen we er graag voor zorgen dat meer mensen zich aangetrokken voelen tot ons product. Deze doelgroepen hebben vaak ook de mogelijkheid om er op uit te trekken in andere periodes dan gezinnen met schoolgaande kinderen.

Wat het grootste verschil is tussen de huidige ambitie en de ambitie die Center Parcs hiervoor nastreefde? Tabak vervolgt: “De natuur krijgt een veel prominentere rol, dat onze parken in prachtige natuur liggen dat wisten we al. Maar nu zorgen we er met ons aanbod voor dat mensen zich meer met elkaar en met die natuur verbonden voelen. Dat doen we bijvoorbeeld door activiteiten aan te bieden waar de natuur centraal staat, maar ook door bijvoorbeeld onze natuurlijke omgeving meer bij ons aanbod te betrekken.”

Een complete evolutie van het merk

Bij de nieuwe visuele identiteit hoort ook het nieuwe logo, een stijlvol en eigentijds design, ontworpen door het toonaangevende Engelse merkenbureau ‘DesignStudio’. “Het logo symboliseert de sterke merknaam van Center Parcs”, legt Neira de Back verder uit. “Het verwijst naar die elementen die voor ons het belangrijkste zijn: een sterke verbinding met onze dierbaren in het hart van de natuur. De letters CP staan voor Center Parcs, met een kleine aanpassing van deze letters illustreren ze nu de vorm van een boom, wat voor ons natuur doet voorstellen. De ‘zijtakken’ die omhoog wijzen illustreren een gevoel van vreugde en representeert daarmee het menselijke element.

Center Parcs Rebranding vormen

Ons nieuwe kleurenpalet sluit volledig aan bij bovenstaande: de tinten zijn natuurlijk en levendig, en doen denken aan de verschillende kleurschakeringen die je terugvindt in de natuur. Denk bij groen bijvoorbeeld aan het bos en de geur van de natuur, bruin de velden en de frisse wind door je haren, blauw het water en het gespetter in de zomer en rood de ondergaande zon en de ontspanning die daarbij komt kijken. Daarnaast hebben we vormen toegevoegd aan onze uitingen, die de natuur en het samenzijn bij Center Parcs representeren. Van een waterdruppel die staat voor het verzorgende en groei, tot een huis die het comfort en familiegevoel bij Center Parcs vertegenwoordigen. Wanneer we dan ons logo, de kleurstellingen, onze vormen en de nieuwe fotografie samenvoegen resulteert dat in frisse, duidelijke en unieke visuele uitingen die overal naar voren komen, op het park, in de accommodaties, online maar uiteindelijk ook in de merchandising en branding binnen het park.

Kortom, onze nieuwe merkidentiteit is veel meer dan alleen een logo. Het is een rijk systeem van elementen, waarmee we de moderniteit en speelsheid van ons merk willen uiten. Een systeem dat volledig is gebaseerd op de kernelementen van onze hernieuwde positionering.”

Nieuwe parken en vernieuwing van bestaande parken resulteert in hoogwaardiger product

De transformatie van Center Parcs is al langer aan de gang, op bestaande parken, maar ook met nieuwe parken. Zo opende Terhills Resort by Center Parcs in België (in mei 2021), gevolgd door Les Landes de Gascogne in Frankrijk (in mei 2022). In 2024 opent ook Nordborg Resort in Denemarken haar deuren, gevolgd door een nieuw project in Duitsland. Daarnaast werden er ook bijkomende investeringen gemaakt in digitalisering, gericht op gastervaring (met de vernieuwde app en de interactieve armband, die gasten toelaat om hun cottage te openen, activiteiten te boeken, en bijvoorbeeld Aqua Mundo binnen te gaan en hun kluisje te openen en te sluiten). Bovendien heeft Center Parcs de meeste bestaande cottages inmiddels grondig vernieuwd. Mark Giethoorn, Managing Director bij Center Parcs Nederland, legt uit: “De cottages, die bestaan in de types VIP, Premium, Comfort en verschillende specifieke thema’s (gaande van Boerderij- en Beach Chilla- tot Avontuur-cottages), werden voorzien van nieuw interieur en meubilair. Zo zullen onze gasten hun verblijf in de cottages van Center Parcs ervaren op een moderne en vernieuwde manier. Dat sluit ook aan bij de bijkomende vernieuwingen in onze parken, gaande van nieuwe faciliteiten in de Aqua Mundo, nieuwe binnen- en buitenspeeltuinen, en vernieuwde kinderboerderijen, tot duurzame en lokale initiatieven.”

Educatiever in de natuur

‘Learn, Do, Create’: met dit motto in gedachten verwelkomt Center Parcs gasten met een breed scala aan nieuwe ervaringen in of rond de parken. Allemaal zijn ze geïnspireerd op de omgeving en de unieke elementen van elk park. Met ‘natuurbeleving’ als focus nodigt Center Parcs mensen uit om de lokale omgeving ten volle te ervaren tijdens hun verblijf. In maart lanceert Center Parcs Het Meerdal (in Nederland) officieel haar gloednieuwe beleefboerderij, maar ook vele andere parken bieden al activiteiten met een natuurthema aan. In Center Parcs De Vossemeren (in België) en Bispinger Heide (in Duitsland) kunnen gasten een avontuurlijke ‘Nature Trail’ ondernemen, of genieten van een inspirerende activiteit met de rangers van het park. Maar ook in het park Les Landes de Gascogne (in Frankrijk) kunnen gasten genieten van een complete boerderij-ervaring met een bijhorend activiteitenprogramma. Het hoofddoel? “De aandacht van onze gasten trekken, door ze te laten leren over de natuur en de omgeving op een leuke en toegankelijke manier”, verduidelijkt Giethoorn. “Ons doel is om nieuwe leermomenten te creëren voor onze gasten, en tegelijkertijd een gevoel van verwondering te creëren. We willen de kennis van de natuur toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen, of die nu in de stad of op het platteland wonen, of de interesse in onze gasten juist opwekken. Wij willen dat onze gasten iets nieuws hebben geleerd na hun verblijf, of het nu gaat om het maken van hun eigen brood, het planten van zaadjes in hun tuin, of het verzorgen van dieren.”

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.