Uit Recreatief Totaal

Campingpark De Bongerd, terechte winnaar “Het Vakantiepark van de Toekomst”

Geplaatst op: 5 oktober 2018 Geschreven door Hans van Leeuwen, Trendwatcher-Adviseur-Conceptontwikkelaar- Pleisureworld NRIT

De tweede editie van de Vakdag – Het Vakantiepark van de Toekomst leverde een nieuwe Award winnaar op. Nadat de Beerze Bulten in 2017 deze prestigieuze prijs ontving, was het nu de eer aan Campingpark De Bongerd in het Noord-Hollandse Tuitjenhoorn, waar Wilma en Peter Vriend de kar trekken.

Een terechte Award winnaar
Zij die hun nek uit durven te steken en voortdurend bezig zijn met vernieuwing worden door de consument met positieve reviews. Het bedrijf is een erkende ANWB Top Camping, haalt op Booking.com een 8.9 en bij gastenvertellen.nl een 8.6. Van Pleisureworld NRIT kregen zij waardering met de uitverkiezing tot Het Vakantiepark van de Toekomst 2018. Een samenvatting van het juryrapport;
Eigenzinnige manier van professioneel ondernemen
Teamprestatie van samenwerkers die het bedrijf pushen met een winnaarsmentaliteit
Familietradities versleuteld in DNA van het recreatiepark (voormalige appelboomgaard) als onderdeel van de beleving
Trendsettend in creëren van unieke belevenissen en een voorbeeld voor collega’s
Dagrecreatie- als onderdeel van de totale bedrijfsvoering met oog voor de regio
Voorbeeld voor totale gastvrijheid & hospitality
Introductie van de Boompas abonnementen voor binding met de regio.
Combinatie van verblijfs- dagrecreatie met horeca en daardoor een jaar ond exploitatie met als belangrijkste voordeel een stabiel basisteam van samenwerkers, het hele jaar door.

Het nieuwe kamperen
De terechte winnaars van de Award – Het Vakantiepark van de Toekomst 2018 – bieden meer dan een camping. Het bedrijf is inmiddels uitgebreid met een dagattractie(park) de Holle Bolle Boom en uitgebreide horecavoorzieningen. Zij introduceerden als een van de eerste recreatiebedrijven professionele theaterproducties en entertainment in eigen beheer. Bekende karakters zijn Vleghel de Egel en Koning Pa-Radijs van indoor speeltuin de Holle Bolle Boom. Ook beschikt men naast een klein buitenzwembad over een innovatieve indoor waterspeeltuin; Holle Bolle Plons is uniek in zijn soort. Met zijn bouwkundige achtergrond heeft Peter een passie voor alles wat met techniek en bouwen te maken heeft. Dat heeft er mede toe bijgedragen dat er ook een unieke Waterspeeltuin is ontstaan gecombineerd met outdoor- en gethematiseerde speeltoestellen. Heel slim heeft men de marketing ook gericht op de regio, met als speerpunten de dagrecreatieve voorzieningen maar ook theaterproducties rondom het Sprookjesatelier, Sinterklaas en Kerst al of niet in combinatie met horeca-arrangementen. Men richt zich ook op evenementen voor families en de zakelijke markt en feesten en partijen. Het horecaconcept, waar veel campings mee worstelen, is hier een belangrijke pijler van het succes. Het was vooral Wilma die hier m.b.t. de sfeer en entourage haar stempel op heeft gedrukt. Dat is ook al meteen zichtbaar wanneer men de receptie betreedt; Een bijzondere ambiance van een warm welkom.

Een vleugje Disney
Insiders weten dat de dinsdag steevast een vrije dag is voor het ondernemersechtpaar en vandaar dat zij de officiële Award uitreiking niet persoonlijk konden bijwonen. De eigenzinnige keuze van deze zogenaamde ‘vrije dag’ heeft als doel inspiratie op te doen en bij een collega recreatieondernemers op bezoek te gaan om te ‘leren’! Zo kom ik Peter en Wilma regelmatig tegen in het buitenland ensloten zij aan bij enkelel buitenlandse studiereizen. Zo zijn wij o.a. op bezoek geweest bij Puy du Fou, Les Bois Aux Daims in Frankrijk maar ook Center Parcs Woburn Forrest in Engeland. Zij gebruiken hun inspiratie niet om te kopiëren maar door de opgedane kennis zelf te interpreteren en hiermee een unieke passende attractie te realiseren voor De Bongerd. Dat geldt ook voor de nieuwe verhuurmiddelen. Zo bieden zij via Booking.com hotellodges aan.

Strategische wendbaarheid cruciale succesfactor
Uiteraard heeft men bij de plannenmakerij ook wel eens tegenslagen moeten overwinnen. Ik weet nog goed dat ik met Peter Vriend vlak voor de crisis heb gesproken om de uitbreidingsplannen tijdelijk te vertragen. Men heeft ook het personeelsbestand moeten aanpassen aan de omstandigheden om gezond te blijven. Het zijn juist vaak lastige omstandigheden die de beste kwaliteiten van de echte winnaars naar boven halen. Ondanks de mindere marktsituatie rond de crisis wisten zij ‘Het Nieuwe Kamperen’ met succes te introduceren.

De interesse van Wilma en Peter is breed en gaat o.a. uit naar thema’s als nieuwe economische modellen, winkelcentra, musea en strandpaviljoens. Onlangs zijn zij uiteraard ook een dagje op bezoek zijn geweest in de Culturele hoofdstad van Europa; Leeuwarden. Hier heeft men gezocht wat er nodig is om als onderneming jezelf telkens opnieuw uit te vinden en aantrekkelijk te blijven voor de gasten. Dankzij strategische wendbaarheid blijft het aanbod relevant en is de onderneming klaar voor de toekomst.

Wat betekent het winnen van deze Award?
Peter en Wilma Vriend; “Erkenning voor ons werk, niet alleen de gasten en bezoekers valt het op dat wij onderscheidend zijn, ook specialisten die onze branche dagelijks volgen. Deze Award geeft inspiratie om door te gaan, niet om alleen in stenen en speeltuinen te investeren maar ook in de organisatie en ons team van samenwerkers. Zij zijn immers de software van ons product.”

Hoe was het afgelopen hoogseizoen en hebben jullie nog plannen?
“Het afgelopen hoogseizoen was Pittig (appel), heerlijk en zakelijk zeer geslaagd.
Pittig om met een team van samenwerkers te presteren tijdens de twee hittengolven. Dagelijks aanpassingen, het verplaatsen van shows vanuit het te warme theater naar buiten, onder de schaduw van de bomen. Het verruimen van openingstijden en toch de zorg van niet te lange dagen van onze samenwerkers.
Heerlijk om de gasten te zien genieten van een mooie zomer. Nederland als vakantieland staat weer op de kaart.
Zakelijk zeer geslaagd, al onze labels en afdeling zitten in de plus en de kosten hebben wij goed in de hand.

Plannen zijn er in overvloed. Deze zomer inspireert om door te bouwen aan het waterpark. Welke fase en welk budget beschikbaar zijn zal in het najaar besloten worden”. De reactie is herkanbar kort en zakelijk met alweer hun blik gericht op de toekomst. Het kan altijd weer beter. Een mooie voorbeeldbedrijf waar de totale branche trots op mag zijn.

Wie wordt de winnaar van 2019
In 2019 wordt de vakdag ‘vakantiepark van de toekomst’ georganiseerd op de locatie van Safari Resort Beekse Bergen. En op deze dag wordt ook bekend gemaakt wie de opvolger zal zijn van Campingpark De Bongerd.

Meer informatie: www.bongerd.nl

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laten het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.