Uit Recreatief Totaal

Booming Business in Family Entertainment Centers

Geplaatst op: 15 juli 2025

Family Entertainment Centers (FEC’s) zijn aan een ongekende opmars bezig, en dat in allerlei nieuwe vormen. De klassieke stand alone indoor speeltuin, het bowlingcentrum of de traditionele kartbaan zien hun marktaandeel verschuiven naar opkomende nieuwe attractie, vaak gecombineerd met trendy Food & Fun concepten. Wat ooit begon als een simpel uitje, is inmiddels uitgegroeid tot een compleet avondprogramma met nieuwe doelgroepen, waaronder ook de zakelijke markt.

Waar kartbanen, bowling, glow-in-the-dark golf, lasergames en indoorspeeltuinen ooit de ‘Big Five’ van het FEC-landschap vormden, is er nu sprake van een duidelijke nieuwe ontwikkeling: grotere locaties, meer dan vijf activiteiten en bredere belevingen. De stand alone formule staat onder druk, mede door het veranderende verwachtingspatroon van de consument, die op zoek is naar meer spanning, variatie en aanbod. Traditionele indoorspeeltuinen transformeren daarom steeds vaker tot een Mini-FEC met vernieuwende attracties.

Hoewel de entreeprijzen niet extreem kunnen stijgen, wordt er alles aan gedaan om het bezoekersaandeel te behouden in een markt die in rap tempo groeit. Opvallend is de opkomst van XXL-locaties, met oppervlakten van gemiddeld vijfduizend tot achtduizend vierkante meter, tegenover de eerste generatie FEC’s van circa tweeduizend tot drieduizend vierkante meter.

Ook Family Entertainment Centers die vóór de coronapandemie zijn ontwikkeld en daardoor vaak minder ruimte beschikbaar hebben, kunnen hun totale aanbod vergroten. Dit is te danken aan de opkomst van een breed scala aan compacte attracties die weinig ruimte innemen, maar veel beleving toevoegen. Voorbeelden hiervan zijn Sim Racing, Karaoke, Vloer is Lava, X-Wall, Pixel Play, Shuffly-sjoeltafels en moderne Arcade Games.

De markt blijft zich in hoog tempo vernieuwen met nieuwe spelvormen. Sommige daarvan zijn opvallend creatief, maar roepen ook vragen op over hun commerciële levensduur. Battlekart is daar een goed voorbeeld van. Het is een bijzonder aantrekkelijk en innovatief concept, maar of het op de lange termijn commercieel haalbaar is, valt te betwijfelen.

Vakantieparken springen in een nieuw gat in de markt

Vakantieparken zijn hard op weg om de markt te domineren, met verrassende en vernieuwende FEC-concepten die steeds beter inspelen op de wensen van hun gasten. De early adopters, zoals Family Entertainment Center Sevenum bij De Schatberg, hebben deze beweging in gang gezet en inspireren inmiddels een hele generatie collega’s.

Ook andere parken volgen deze trend op de voet. Zo zijn er ambitieuze plannen voor nieuwe indoorattracties bij onder meer Camping Groede, Capfun De Bongerd en De Beerze Bulten. Het beste voorbeeld is het onlangs geopende MAUK van vakantiepark Het Eiland van Maurik. Bezoekers vinden hier meer dan tien verschillende activiteiten, gecombineerd met een aangepaste (fast) food formule. Zelfs een professionele knutselacademie, slim verweven met entertainment, maakt deel uit van het totaalconcept.

Daartegenover staan de traditionele vakantieparkformules zoals Landal, Roompot, Dormio en EuroParcs. Zij dreigen de aansluiting te missen. In veel gevallen ontbreekt het aan investeringsbereidheid, waardoor bestaande centra niet of nauwelijks worden aangepast aan de nieuwe norm in recreatieland.

Een voorbeeld van het tegenovergestelde is Marveld Recreatie in de Achterhoek, waar Bommelwereld wordt gerealiseerd, Europa’s meest bijzondere indoorattractiepark. Volgens geruchten loopt de investering ver boven de dertig miljoen euro. De opening staat gepland voor 1 oktober van dit jaar.

Heel veel nieuws onder de zon

Doordat nieuwe uitjes steeds beter inspelen op de veranderende wensen van consumenten, ontstaat er volop ruimte voor innovatie. Conceptontwikkelaars en producenten grijpen hun kans en brengen in hoog tempo nieuwe attracties op de markt. En het einde is voorlopig nog niet in zicht.

Neem attracties als Battlekart, Fusion Drift en Ruff Golf, of de meer onbekende spellen zoals Nox Room. Ook kaskrakers als Prison Island hebben inmiddels meerdere navolgers gekregen, zoals Jail Challenge bij Posta7 en The Basement Challenge van De Voltage.

Nieuw zijn de opkomende interactieve vormen van entertainment. Denk aan Pub Quiz-concepten, maar ook aan de groei van live entertainment in de vorm van een DJ of zelfs een volwaardige discotheek. De eerste echte DJ-draaitafel en mixer als publieksattractie is nu te ervaren bij de FEC-locatie van KOK Experience in Lelystad. Een knipoog naar internationale trends, zoals Puttschack: de eerste en enige upscale, tech-infused minigolfervaring ter wereld.

Daarnaast verschijnen er steeds meer locaties met een sterke focus op storytelling. Een goed voorbeeld zijn de Hollywood-ketens in Rotterdam, Eindhoven en andere steden die binnenkort volgen. Eén ding is zeker: we staan nog maar aan het begin van een grootschalige ontwikkeling in een compleet nieuwe dimensie van het dagje uit.

Ga mee op de VIP-FEC Inspiratiereis

Wil jij als een van de eerste FEC professionals in de vrijetijd deze nieuwe trends, attracties en Food & Fun concepten zelf beleven? Sluit dan aan bij de exclusieve eendaagse studiereis langs unieke VIP- FEC locaties voor professionals in Family Entertainment Centers. Deze reis staat onder leiding van leisure-expert en recreatieadviseur Hans van Leeuwen.

De VIP-FEC Studiereis is bedoeld voor professionals actief in Family Entertainment Centers. U ontmoet collega-ondernemers, investeerders, ontwikkelaars, conceptdenkers en toeleveranciers uit de branche. Tijdens deze inspirerende dag ziet u met eigen ogen welke nieuwe toepassingen op het gebied van beeld, geluid, food en beleving het verschil gaan maken in de FEC’s van morgen.

Waar & Wanneer

Datum: dinsdag 30 september 2025
Startlocatie: Admiraal Helfrichlaan 6, 3527 KV Utrecht
Deelname is inclusief bezoek aan acht unieke locaties, rondleidingen, ontbijt, lunch, diner én een gezellige netwerkafsluiting.

Meld u nu aan en verzeker uzelf van een plek in de bus.

Auteur: hans van leeuwen

Uw nieuws op de website

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal? Laat het ons weten via [email protected] of via deze handige upload module. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lancering van een nieuw product, bedrijfsovername, de opening van uw nieuwe locatie, of wat te denken van het winnen van een award.