Recreatief Totaal editie 2, 2019

Recreatiesector volop in beweging

De markt in de gastvrijheidsindustrie in Nederland is flink verzadigd, maar groeit tegelijkertijd ook. Uit onderzoek door ‘het Land van ANWB’ blijkt dat Nederlanders in 2019 van plan zijn om vaker een daguitstapje te ondernemen. In de verblijfsrecreatie is de groei vooral afkomstig uit het groeiend inkomend toerisme. 

Alhoewel de concurrentie fors is, liggen er wel volop kansen voor bedrijven die hun gasten vermaken met een bijzondere beleving. Daarvoor is de consument graag bereid om de portemonnee te trekken. Vraag niet aan de consument of zij een attractie of verblijf duur vinden, want de Nederlandse consument is dan snel geneigd om ‘ja’ te zeggen; in de hoop op korting. Een topbedrijf als De Efteling is daarvan een mooi voorbeeld. Als je dat afzet tegen vergelijkbare attractieparken in Europa, dan is De Efteling gewoon goedkoop. 

Nog een ontwikkeling die voor vernieuwing zorgt in het Nederlandse vrijetijdslandschap is de overname van Nederlandse bedrijven door buitenlandse ketens. Die brengen meteen ook een heel nieuwe visie met zich mee. In korte tijd zijn er recent zes Nederlandse campings in handen gekomen van drie Franse ketens van vakantieparken. Makelaars spelen daarin, vaak op de achtergrond, een belangrijke rol. We zijn benieuwd wat e rop dat gebied nog meer gaat gebeuren. In onze themaspecial vind je alvast enkele antwoorden. 

Gastvrijheid en persoonlijke benadering blijven in onze sector centraal staan. Maar dat betekent niet dat er bijvoorbeeld op het gebied van een gastvrije ontvangst niets veranderd. In onze artikelen over ‘recepties’ worden pijnpunten aangestipt en blikken we vooruit naar ‘de receptie van de toekomst. ‘

Op naar een mooi seizoen vol verandering en inspiratie!

Walter Jonker

Hoofdredacteur vakblad Recreatief Totaal

mail: [email protected] 

Deel dit artikel op