Recreatief Totaal editie 1, 2018

 De natuurlijke voorsprong van WATER

Waarom zijn kustlocaties zo populair als vakantiebestemming? Waarom willen zoveel campings een zwembad op hun terrein hebben? Waarom zorgt een dagje varen voor zo’n totaal ontspannen gevoel? Wat zou wellness zijn zonder water? Veel recreatiebedrijven hebben hun groei aan water te danken.
Toch lijkt water zo gewoon. In ons land, met een overvloed aan water, vergeten we nog wel eens welke unieke voorsprong ‘water’ biedt. Een recreatielocatie in de buurt van water heeft van nature een meerwaarde. “Dat voordeel zouden we ook internationaal veel beter kunnen uitbuiten.” Vertelt HISWA directeur Geert Dijks in het openingsartikel van dit magazine.

In deze waterspecial van Recreatief Totaal kijken we naar twee activiteiten waar water het onderscheidend vermogen biedt: De watersport en waterspel (zwemmen). Veel recreatiebedrijven hebben weliswaar een zwembad, maar daar wordt vooral in gespeeld. Een van de thema’s die we in de diverse artikelen tegenkomen is de relatie tussen (buiten)water en het weer. Daar ligt voor veel recreatiebedrijven wel een uitdaging.

In het verleden hoefden waterbestemmingen weinig moeite te doen om klanten te trekken. In de watersportsector is inmiddels zoveel aanbod aan ligplaatsen en verhuur van watersport, dat bedrijven een schil aan aanvullende diensten om het kernproduct moeten bouwen om zich te onderscheiden. Een goed voorbeeld daarvan is te vinden op de jachthavens van Den Daas. Die zijn omgevormd van verhuurden van ligboxen naar een veelzijdig recreatiebedrijf.

Welke rol speelt water op jouw bedrijf? Of is water voor jou ook ‘iets wat er gewoon is’? Maak zeker gebruik, o.a. in je marketing, van water op je bedrijf. Het is een element waar mensen van nature naar toe trekken.

We wensen je een succesvol seizoen 2018.

Geplaatst op 20 februari 2018
Deel dit artikel op